torsdag 8 oktober 2015

Gasvarning, skogens skafferi och havets läckerheter.....

I går gjorde jag det som behövdes så väl, men som jag alltid tycks dra mig för tills
att det bara inte går längre...jag frostade ur frysen.
Passade på tidigt när minusgraderna ännu satt kvar där ute, eftersom frysen just nu är
redigt full med fisk, kött och bär.
Skönt att få städa upp lite och slänga slarvigt sparade brödkanter och annat som såg vilset och mindre aptitligt ut i frysen, tvätta ur alla korgar och sen till sist få lite ordning och reda där inne.
Som belöning så fick jag en tur ut i skogen på eftermiddagen,
hittade ytterst lite trattisar konstigt nog.
Men vi konstaterade att tranbären börjar att bli mogna, dom näringsrika bär som får VitaePro att slänga sig i väggen...pyttsan att han Stig Strand skulle ha ätit en enda av dessa piller !!!
Sen gjorde jag kålpudding!! Och gaserna mullrade i magen... och fick gazaremsan att framstå som en frizon.....
I morse igen när solen klev upp tog vi en tur med Sally ut på havet,
redan när vi puttrade ut i Levarån så fick solens strålar dom kvarvarande lövträd att glöda.
Alltid är det spännande att komma hem och se hur mina foton blev denna dag,
vi är ju alltid på samma ställe vid havet, men vädret, molnen och ljuset är aldrig detsamma.
Lite svarta hotfulla moln både på himlen och i havet.
En flytande höst-ö.
Solen slogs hela tiden med dom mörka moln som matade fram på himlen.
Vi lade några nätsvängar, utan resultat.
Men så sista nätet då fick vi utdelning,
åtta sikar blev sexton filèr under Rantafars händer,
och sen två påsar med sikrom under Rantamors händer.
Jag kan då lova att vi inte tömmer världshaven precis, om nu någon trodde det.
Och tur är ju att vi inte får så många fiskar, för då får vi ju åka ut igen någon dag.
Bakade Rantamors "kalorifria" äppelkaka med marängtäcke idag igen, hade kvar några äpplen som jag fått av grannen, och det smakade gott till eftermiddagskaffet.
Tror inte att jag berättat att vi köpte nya stolar till vår köksö när vi var på Ikea i förra helgen. Vi blev så nöjda.

Så är det kväll igen. Igår kväll var det ju norrsken överallt i Sverige, också jag gick ut å kollade, men kunde bara konstatera att norrskenet hade fastnat hos mina grannar.
Blått sken hos en granne i ett stort pilträd, och hos grannen på andra sidan fanns det grönt sken i buskarna , på himlen var det moln...
Så var det med det norrskenet, dom hade sett norrsken i Skåne också...
då kan det väl inte heta just...norrsken väl ???

Tjingelingen från Rantamor, lite frössen ikväll efter havsturen idag,
skall nog tända lite värmeljus !!!

11 kommentarer:

Nette Cecilia sa...

Kanske lyckas det bättre ikväll med skenet .Så vackert på havet ditt ,och fiskelyckan ni har tur med dom där sikarna ,hörde att det kommit några här utanför också .Vi kanske tar en tur ut till hamnen ikväll och tittar på himlafenomenet,kramen Nette

Paula i pörtet sa...

Alltså, dina foton är ju så vackra så man kan bli religiös!
Fast det tänker jag inte bli, det är tillräckligt många krig i världen som det är...
Men jag kan konstatera att ni måste vara bland dom klyftigaste av människor, så mycket nyttig fisk som ni smockar i er! Hur gör ni under vintersäsongen, pilkning eller ?
Nu ringer ugnstimern för min middag, fisk det också, odlad lax från tjottahejtti, färdigmarinerad, tillagas i påse i ugn, första gången jag testar. Men nåt ska man ju ha i magen...
Ha det!

Fjällripan sa...

Ser så härligt ut! Blir sugen på att paddla en tidig morgon då frosten ligger kvar! Undrar om ni bor alldeles nära er båtplats eller en bit ifrån... ser väldigt fint ut iallafall :)

Sen har jag en lite fråga och det är vad du använder för objektiv? flera olika eller ett å samma? Ska skaffa ett nytt och är nyfiken på vad andra använder :D

Gunnel sa...

Finns det så fina rensbord utsatta lite här och var eller ni tar det med er ut? Jag såg då inget som sken här igår, men jag var i och för sig inte ute heller. Nej, norrsken passar det väl knappast att heta här i söder.

BP sa...

Tranbär är en nygammal folkmedicin som får stöd av modern forskning idag. Vet att en kollega till mig ofta drack tranbärsjuice mot urinvägsinfektion.

Dina naturbilder var fenomenala, speciellt den i mitten. Snacka om dramatik där!

Kul att även Gunnel undrar om bordet där ni rensar fisk. Ni fick ju en fantastisk mängd fisk i år. Rekord kanske eller!?

Himla snygga köksstolar. Fick ni skruva ihop dom själva eller var de klappade och klara?

Norrsken såg jag inte heller här, men massvis med moln i stället. Norrskenet borde ha kommit ikväll - inte ett moln i sikte. Har nog aldrig sett Norrsken faktiskt.

Klas sa...

Så inspirerande fotografier, inte minst då naturbilderna som fick mig att längta till motsvarande utflyktsmöjlighet härnere. Om man kan hitta nåt liknande...
/ Deerhunter

Anonym sa...

Hörrudu -
Är du säker på, att du lever på jorden?
Dina bilder är "heavenly" !!!
Så vackra att det nästan gör ont.

Innerligt tack från Ruth i Virginia

Hajan sa...

Håller med Ruth så underbara bilder. Visst det är ljuvligt på sommaren med, mem dessa höstbilder är så underbara.
>Jag älskar att hälsa på här.

Susanne sa...

Blir alltid sågblad när jag ser din vackra bilder.

Ama de casa sa...

Jag förstår inte... Hur får du naturen att posera sådär snyggt hela tiden? Otroliga bilder varje gång!

Rantafar är såklart duktig på att posera snyggt han med :-)

Susjos sa...

Sååå fantastiskt vackert så det är inte sant? eller är det sant?!!! Ha en skön helg!!! Jag laddar för jobb...