tisdag 27 oktober 2015

Höstlov med skogstur och hotellbesök...

I går hade vi en heldag med höstlediga Colin,
och det är klart att är han hos Mommo och Moffa, så blir det ju att äta lunchen ute i naturen.
Vi befann oss just i urskogen denna dag, det var riktigt trolskt att vandra omkring,
och känna småfolket gömma sig mellan gamla trädstammar.
Undrar vart dom tar vägen när stora skogsmaskiner kommer och skövlar deras skog ??
Medan Moffa gjorde upp elden så traskade Colin och jag in i urskogen och stod plötsligt framför ett fallfärdigt litet hus.
Colin funderade så vem som hade bott där, eller var det en liten ladugård ??
Vem ägde, vem bodde, vad gjorde dom och var det på stenåldern eller vikingatiden ???
Vi kikade in där och det var väldigt luftigt !!
Lite längre bort såg vi ett litet rött hus...men Colin ville att nu fick det vara nog med upptäckter.... och påminde mig om att vi skulle grilla korv,
så vi traskade tillbaka till Moffa utan att vi kollade det röda huset långt borta i skogen.
När vi ändå hade kommit långt in i urskogen så började vi kolla efter trattkantarellerna också,
och vi dök på ett riktigt fint ställe, och Colin hittade stora trattmattor som han mutade in, och dit fick inte vi komma å plocka.
Tuff kille det där, han har plockat kantareller med oss sen han var riktigt liten.
Han gillar inte att äta kantarellerna, inte heller tycker han om lukten när dom torkar,
men han älskar att plocka dom.
Sen var det ju pastans dag på söndag och då vevade Colin och Mommo färsk pasta,
otroligt gott.
Colin vevade så intensivt att veven lossnade och träffade han i pannan,
det är en riktig pastavevare det.
I gårkväll var vi på Levar hotell på årsmöte.
Colins första årsmöte, vi åt en god middag, fjällröding och så  chokladfoudante med sorbet till efterrätt.
Lite spännande var det allt att Moffa blev ordförande och hade klubban i sin hand.
Nu hoppas jag att alla har fått på sina vinterdäck så vi slipper se detta när vi ska ut på våra skogsturer.
Nu vet jag inte riktigt hur det hade gått till, och hoppas att ingen blev skadad.

Tjingelingen från Rantamor, Rantafar och stora C.

11 kommentarer:

Nette Cecilia sa...

Har sagt det förut den pojken har det underbart hos er som får vara ute i skogen ,fin skört på trattmattan.Levar hotell där åt jag middag en kväll för många år sedan med en massa andra kvinnor .Pasta vevande blev lika som kockarnas kamp då (med veven ) ,kramen Nette

Lena sa...

Wow, vad mycket trattisar! Nu klarar ni nog er hela vintern. Mysigt med upptäcktsfärd och korvgrillning och sedan proffsvevad pasta. Vilken lyx!
Ha det gott!
Lena

Paula i pörtet sa...

Hej! Vilken duktig kille, och så kul att få se Rantamor själv på bild för en gångs skull! Jag har ju svenska som modersmål och lärde mig finska när jag började skolan. Nu på gamla dar har jag också börjat tappa språket, dels har väldigt mycket nya ord tillkommit nu i dataåldern, dels använder jag inte finskan alls. Försöker dock läsa nyheter på nätet bara för att behålla något av det.
Jag plockar lite lagom dag för dag, men skulle jag hitta en jätteskatt då skulle jag väl inte heller kunna bärga mig

Anonym sa...

Vad är det för klubb eller föening Rantafar blev
ordförande i? Han har definitivt utseendet för att vara toppgubbe. :)

Lyckligt barnbarn som har fått uppleva kärlek av människor och
lära sej kärlek till naturen. Hela din familj har verkligen
tagit tag i livet. Kram!

Ruth i Virginia

BP sa...

Stort GRATTIS till Rantafar och ordförandeskapet... i??? Bodstadsrättföreningen kanske...

Härliga bilder från skogen och urskogen. Å vilka mängder trattisar ni återigen kunde skörda - fantastiskt. Undrar om Collin hjälpte till att rensa. Har en känsla av han han roade sig med iPaden istället och lät dig ta hand om skogens guld i "miniformat".

Personligen gillar jag faktiskt trattisar mera än "riktiga" kantisar.

Gunnel sa...

Så härligt med skogsturer tillsammans med barnbarnet. Barn har speciella ögon, tror jag, för de upptäcker så många saker som vi vuxna säkert inte skulle ha lagt märke till annars. Ha så kul.

Hajan sa...

Då är det Rantafar som bestämmer nu, var skåpet skall stå.
Grattis det är alltid kul med Föreningarna, Skall bli
spännande att höra fortsättningen.
Vilka härliga ungar era barnbarn.
ha det bra önskar Hajan

Snäckskalsdalen. sa...

Det är när man kör över alla småknytt i skogen som det blir oroligt i alla länder, tror jag, dom tycker inte om det, så då hämnas dom. Dom vill att människorna ska kunna gå där under dom stora, höga träden och plocka svamp, så är det bara!
Vilken härlig dag ni hade!
Agneta kram

Susanne sa...

Nu blev jag riktigt nyfiken på det röda huset.

Ama de casa sa...

Åh vad mysigt att grilla korv ute i naturen! :-)

Jag har faktiskt hittat kantareller här i Spanien också. Fast i affären (det är där jag hittar min svamp...). Låter kanske inte så upphetsande, men att hitta färska kantareller här i affärerna är mycket ovanligt. Så jag blev superglad :-)

Guldkryckan sa...

Det gamla huset där...jo...öppen planslösning minst sagt ;)
Jag gillar att se gamla byggnader i förfall..fundera på varför det övergavs..vilka som har bott där...spåren efter de boende kan finnas kvar...spännande tycker jag.

Ha det underbart nu.