tisdag 13 oktober 2015

Nu är det allt lite synd om Rantamor !!!

Det här nakna trädet, som jag idag hittade ute på myren, får nog illustrera hur jag har känt mig dom senaste dagarna.
Det har varit sådär "tycka synd om mig" dagar,
började i lördags med värk i hela storkroppen, som utlöste feberfrossa hos en klen Rantamor.
Säkert någon elak förkylningsbacill som har fastnat på mig.
Attans, attans...
Har inte ens orkat sätta mig vid datorn, eller haft lust, jag har rasat ihop vågrätt och försökt att vila igen mig, och tycka synd om mig...
Och Rantafar han drog till skogs igår och kom hem med tranbär,
så idag beslöt jag mig för att följa med och fotografera lite, medan Rantafar hoppade runt på myren.
Såg att det fanns gott om frostnupna blåbär kvar,
i år behöver inte björnarna gå i ide med tom magen iallafall.
Och så plötsligt i en rotvälta, så hittar jag ett hjärta,
jag visste ju att naturen och skogen älskade mig, och hade saknat mig.
Tack, jag blev riktigt rörd.
Frosten nyper till ordentligt just nu på nätterna, och mången bilrutor skrapas,
fingrar som frysen, och en å annan står å svär över att det är så kallt.
Och visst är det kallt, nu är det nog dags att vika ihop kortböxan och linnet,
och gräva fram dom varma kläderna och vantar och mössa.
Inte för att jag gillar det, men jag gillar heller inte att frysa.
Nu gäller det att leta reda på Rantafar...
haaaallååå... Raaantafaaaar...
ser ni en lite blå prick längst till höger, det är min fina Rantafar det som plockar tranbär.
Och det finns rätt gott om tranbär i år, nyttiga och tvärsura är dom,
men goda att koka chutney på, eller att ha på frukostfilen,
och just nu i förkylningstider är dom nog bra att gnaga på, undrar om man kunde torka dom och äta dom som godis...det måste jag googla på.
Ja nu vet ni ju varför det varit lite tyst på min blogg,
någon kanske har trott att jag var bjuden på dop i söndags när "prins Nisse" blev döpt,
näe det var ju så privat stod det i aftonbladet,
så privat att det sändes i svt tillåmed !!!
Men äsch nu ska jag inte ondgöra mig över detta med kungahuset.
Men jag hörde något kul om när Madde låg med värkar på BB
och en barnmorska kom in å frågade henne
"ha slemproppen gått???"
"näe, svarar Madde, han kommer strax, han gick bara ut till bilen och skulle hämta något..."
= )  = )
Men nu är lilla Nisseprinsen döpt, högljutt och högtidligt !!
Läste i kvällstidningen att "slemproppen" gick på Stureplan och tog sig några rejäla på söndagkvällen efter dopet...snyggt !!

Nej nu låter jag bitter och lite elak, ja det gör jag verkligen,
så jag avslutar min blogg här och nu ikväll, skall kolla vad ni andra har att skriva om idag.

Tjingelingen från en klen Rantamor.

19 kommentarer:

Guldkryckan sa...

Hej på dig.
Jo..ibland blir man ju krasslig...allt blir grått...inte kul :(
Men i morgon är det en annan dag...eller kanske i övermorgon...men ett som är säkert..det kommer många bra dagar.

Krya på dig nu och vila...tack för fina bilder.

Kram.

Hajan sa...

Vet Du Rantamor vad jag tyckte, angående hjärtat i skogen. Jag tyckte det låg en skogsfee där med lysande ansikte, och 2 snitklade horn på huvudet. Visst kan man se mycket i skogen.


krya på dig lilla gumman, finns inget värr än dra med sådant
ont i huvudet och snuvig. det heter influensa här nere.

BP sa...

Det råder onekligen förkylningstider. De flesta i min omgivning har varit eller är förkylda. Men toppen att du är på benen igen!

Ja, sommarkläderna har jag lagt undan för en vecka sedan, men hittills har jag avstått från att ta fram dunjackan. Jag vet ju att det blir ännu värre = kallare sedan...

Å visst kan man väl torka tranbär både i ugnen och i luften (enligt en sajt på nätet). Frågan är om man vill det. Är det inte "fräschare" att ha frysta bär och tina upp dom vid behov? Har faktiskt aldrig ätit tranbär i någon form.

Historien om slemproppen var riktigt roligt:-))) Å lilla Nicolas döptes faktist fem kilometer från där jag bor - på Danderyds Sjukhus.

Skulle aldrig titta på varken ett kungligt bröllop eller dop - båda är ju egentligen hur tråkigt som helst. Förstår iofs inte vad Madde ser i Chris, men att han precis som efter Eleonors dop går till Sturehof och firar med sin familj tycker jag är helt ok. Men med tanke på hur nära det är från slottet till Stureplan kunde han faktiskt ha tagit en promenad i stället för att ta en taxi kan jag tycka...

Fortsätt å krya på dig nu!

Comsi comsa sa...



Ha ha ha, slemproppen.... =))))
Tack för skrattet och dina fina bilder.

Krya på dig (oss) =)

Kramen ♥

Eva Trillian sa...

Fina bilder - men det er, onekligen, kallt ut!
Krya på dig!

Anonym sa...

Wow för fotot med trädet. Gillar själv att fota naturen och känner igen mig i dina bilder. Fast tranbär har jag inte plockat och har inte heller sökt dem heller.
Ja Maddes Chris han kan reta svenskarna. Fast det kan hon också ... vill äta att kakan och sedan fly undan ansvaret. Tacka vet jag de andra två barnen med sin respektive

/ kram Ljusletaren

Fjällripan sa...

Härlig text och härliga bilder!! Så skönt att du fick komma dej ut :))

Mådte bara skriva att ang de torkade rönbären, så tyckte jag de blev så bruna o fula att jag hädde bort dem... tänkte plocka in nya o lägga i frysen istället, men se det hann jag inte med, då fåglarna redan ätit upp dem! Får göra det nästa år :D

Ama de casa sa...

Ajdå! Fortsätt att följa med Rantafar ut i naturen så du får kärlek från två håll - det hjälper nog till så att tillfrisknandet går snabbare!

Kallt... Men det blir fantastiska bilder då också - det finns något positivt i allt :-)

cissi sa...

Det kungliga dopet sov jag bort....och det gjorde inte så mycket!
Krya på dej!

FREEDOMtravel sa...

Krya på dig!!!

Snäckskalsdalen. sa...

Är det dom svarta korparna som är ute och flaxar eller är, förhoppningsvis, "endast" en förkylning. Hoppas i vilket fall som helst att det snart blir bättre.
Fina bilder har du producerat i alla fall, väldigt vackert där uppe i norr!
Och jag är inte ett dugg rojalist, men jag läste att Madeleines man var ute och åt middag med sin tillresta familj och det tycker jag är OK. Han verkar i alla fall inte smöra för kungahuset och det ser jag som lite kaxigt faktiskt.
Kram

Hyrestanten sa...

Kan inte låta bli att skratta åt historien om "Slemproppen". Även om jag både är emot monarkin och tycker mig ana att Christopher är smått osympatisk så var det väl helt okej att han umgicks en stund med sina närmaste släktingar?

Skärgårdsbilder från Oskarshamn sa...

- Halloj i norr.
- Bra att du tänker på miljön. Att plocka
redan djupfrusna blåbär borde alla göra. Fast
vi har ju inte riktigt termometern på vår sida.
Har var det klart på morgonen och jag trodde att
det skulle vara lite fotomässig frost utanför. Men
icke. Det var 10 plus. Bara ta bilen och åka iväg
till Delfinerna istället.
Du såg igår. Timrå vann. Det var ju det jag sa att snart vänder det.
- Krya på dig och ha det så bra !
Hälsar Henning och Blondin-Ida....:o)

Unknown sa...

vackra bilder o hopas du mår bättre

Nette Cecilia sa...

Här i landet finns det torkade tranbär att köpa i påsar ,har använt i bakverk (som jag gör så ofta) Bilden med hjärtat där ser jag trollet med öppen mun ,en hjärtlig mun lik rantamors ,kramen Nette

Susjos sa...

Oj så mycket tranbär det blev! De ska visst vara nyttiga :-) Haha, ja den historien är gammal och fortfarande väldigt bra- vi hade den historien på vår toadörr på jobbet ett bra tag.. hihi!
Krya nu på dej!!!

Evas Pyssel sa...

Oj vad mycket man kan se om man har ögonen med sig. Och det var väl tur att du fick syn på det lilla hjärtat för jag tror att lite kärlek gör livet lättare även om kroppen är skraltig.Det var nog en mening med det. Det låter som du har drabbats av samma bacillusk som min väninna. Henne kände jag knappt igen på rösten i telefonen.
Åhh så vackert ni har det där uppe i norr. Jag har många gånger önskat få komma och se och plocka hjortron och nu får jag drömma om tranbär också. Mannen är ju i Örträsk varje år på älgjakt och i år ojade han sig sååå av alla mygg. Då tänker jag att jag håller mig nog hemma här i alla fall. Vi har ju blåbären och hallonen och björnbären. Och det är ju så roligt att plocka bär.
Krya på dig . Kram Eva

Klas sa...

Häftigt att blåbären sitter kvar, ni har nog för få björnar i Norrland...
Hjärtat påpassligt fångat och härnere i Söder har vi oxå skrapat bilrutor någon morgon.
/ Deerhunter

Paula i pörtet sa...

Hej på dej, grattis till gubben som fick den godaste whiskyn!
Undras om det är samma bobbobacill vi drabbats av, jag har snorat och hostat snart två veckor, visst känns det bättre men helt över är inte förkylningen ännu. Jag drabbas inte ofta, brukar ju mest gå i min egen lilla bubbla, men nu när jag är på diverse loppisar och jobbar, då träffar man massvis av folk och då går det som det går.
Ja nu är lillNisse döpt och det står inte på innan flera står på tur, Vickan lär väl hinna något innan Sofia...nu jäklar är det bullar i ugnen minsann. Dendär Chris, han är allt en riktig slempropp om du frågar mig, hur kan en karl se så dryg ut? Jag skulle inte ta i honom med tång kan jag säga...
Krya på dej nu, luften är hög och frostig, som gjort för långa promenader