lördag 10 oktober 2015

Lite skog, lite hav och sköna gröna sommarminnen....

Varannan dag havet och varannan dag skogen, det bästa av hösten.
Igår blev det lite trattisar, men mycket skogstraskande, det är ont om trattisar i år igen !!
Vi åkte hem och började att mixa smeten till burgarna som skulle stekas.
Lite renfärs och lite blandfärs och hå å hej för farbror Frej,
så hade vi 21 burgare, 
två i magen och 19 i frysen.
I tidiga morgontimme så klev vi upp på lördagen, och drog ut på havet.
Råkallt och kylslaget men ooops så vackert.
Ankjävlan simmar framför båten, lite sömniga och yra är dom, vet inte riktigt vilket håll dom ska simma åt,
och plötsligt så ser dom Rantamor och då bara sticker dom....hjäääälp vi drar !!!
När vi kommer ut på havet så ligger morgon dimman kvar och dallrar ovanpå vattnet,
och allt är så stilla så stilla och vi förundras över att vi får uppleva detta,
jag och Rantafar... vi har det så bra, och vi njuter av att ha det bra, för vi vet att tiden vi har tillsammans inte kommer att vara för evigt.
Inget varar för evigt, läste i kvällstidningen att världen skulle gå under på onsdagen...
igen, men vi klarade oss denna gång också.
Tur det när vi har så mycket mat i frysen !!!
Dagen idag bjöd på mycket moln och kalla händer,
jag slängde ut nät efter nät...och inte en firre. Kan det ha med lågvattnet, eller med norrskenet eller med nymånen att göra, men inte en fisk får vi.
Nu brukar det ju heta att får man ingen fisk, så åker ballen i stekpannan !!!
Tur jag hade tagit fram kyckling klubbor ur frysen som istället hamnar på grillen.
Där jag sitter med kalla händer och halar in tomma nät,
så drömmer jag om sommaren som var, det ljusgröna sköna,
om alla våra underbara resor med Kottebobil.
Och alla dom som bara måste fotografera finaste Rantafar !!!
Snart är den långa vinterperioden här, kalla fötter, kalla händer och utekissarnas
gula vatten som fryser till is innan det når snö och is.
Bara att bita ihop och liksom gilla läget just nu när en ny årstid tar vid,
kan bara drömma om det ljusgröna sköna, som målar upp att sommaren kommit.

Tjingelingen plingen en lördagkväll i stugan på Maskrosvägen i Nordmaling.

12 kommentarer:

madelein sa...

Fantastisk natur! Fint fotat!

BP sa...

Helt fantastiska naturbilder, speciellt den fjärde och femte underifrån. Förstår att du värmer upp dig med sommarens bilder. Du har ju ett antal på lager så att du kan lyckas även den här gången att överleva vintern.

Här är också otroligt kallt med tanke på att det ändå är bara mitten av oktober. Å för mindre än en vecka sedan var det nästan sommartemperaturer. Sedan slog det om pang.

Nette Cecilia sa...

Mätta och belåtna är vi här också ,älgjakten började idag med bra resultat men det åt vi inte idag .Sitter här med styvt knä något elände igen borde visa upp det sa min massör på onsdag men jag har inte gjort det ,ska till läkare på onsdag och då visar jag de tänkte jag vi får se vad motparten säger ,funderar att jag snart blir avskriven från detta livet ,vi får se .Synd att det inte blev någon fisk idag men det var ju så fint väder ,kramen Nette

FREEDOMtravel sa...

Underbar mat ni äter och fantastisk natur! Vi får "fånga" vår mat i mataffären, men nu har vi handlat en hel laxfile och en hel enorm bit färsk tonfisk (billigt här). Har delat upp bitar och lagt i frysen = många fina middagar :)

Ama de casa sa...

Härliga minnen! :-)

Fast det ser ut som om fotografen missar Rantafar där... ;-)

Susanne sa...

Härliga bilder.

Siwan sa...

Bara så vackra bilder av er härliga natur. En del trattisar har vi också hittat men nu tror jag det är bäst att inte gå till skogen på ett tag för att älgjakten börjar och då vet man aldrig vad som händer.
Kram Siw.

Äventyret framtiden sa...

Det är en rikedom att kunna gå ut i naturens eget skafferi och hämta mat tillika som man njuter fullt ut av livet och allt det goda det ändå ger.

Tack bästa Rantamor för fina bilder igen!

badtant.bloggo.nu sa...

Tänk vad lyckliga vi är som har så många fina sommarminnen att plocka fram. Även om jag nu är en sommar människa så tycker jag att det är småmysigt då det biter lite i kinderna och man njuter av stugvärmen sen då man kommit in. Jäklar vilken tur att jag inte visste att jorden skulle gå under i Onsdags...skulle ha blivit lite stressigt då jag har så mycket som jag vill hinna med först.
Ha nu en fin vecka.
Kramen på dig.

Krönikören sa...

Vackert, vackert, vackert.

Klart att näten är tomma. Ni har ju redan fiskat upp allt ;)

Evas Pyssel sa...

Så otroligt vackra bilder från er båtfärd. Det måste man säga om hösten att färgerna och naturen bjuder oss på suveräna bildobjekt. Annars tycker jag som du ....gillar inte när det blir kallt . . . . och halt. Och mörkt med för den delen. Det är inomhus man får tillföra ljus och mys. Och tända brasan. Fattar inte att ni hittar svampar . . . här finns inga . Visst är det märkligt.
Kram Eva

Paula i pörtet sa...

Men kära du så söta ankrumpor! Tjoff och du hann plåta dem precis i grevens tid! Underbara foton som vanligt...
Det är KarlJohan jag torkar, men jag har inte hittat många i år. Bara enstaka, en del har jag stekt färska på bara okynnesätit. Det måste man ju unna sig. Trattisar torkar jag också i rumstemperatur, på tidningspapper på bokhyllan. Torken är inte gjord för dem, en del blev brända och en del torkade inte alls.
Ha en fin fortsättning på veckan, synd att klaga på årets höstväder!