tisdag 6 oktober 2015

Underbat vackert, men kylslagen morron på havet....

Efter en hel del kli i huvudet, och tvekan, ja vi har inte fått hårlöss, men vi hade planer på att åka ut på havet, och termometer visar nästan minus 10.
Ska vi eller ska vi inte, men suget av att få knäppa några kort i tidig morron dimma
avgjorde att vi klädde oss varma, och puttrade ut genom Levarån,
som hade blivit täckt av frost och lite is efter stranden.
Det knastrar efter stranden när det tunna islagret brister,
och det är så vackert, så vackert trots kylan och vattnet håller på att bli "tjockt"...
När vi kommer ut på havet så simmar sjöfåglar omkring i dimman,
men när dom hör att vi kommer lyfter dom alla och landar längre ut på havet.
Också svanarna springer ljudfullt iväg och flaxar mäktigt med sina stora vingar,
men till slut lyfter också dom och lämnar oss ensamma med havet.
Vi njuter av att dra in den friska höstluften i lungorna, och doften av havet,
vi njuter av att bara kunna njuta av allt detta, att vara just här... och just nu.
Att njuta av nu.
Dimman förvandlar havet till något trolskt och mystiskt, och dom små öarna
ser ut att sväva på vattnet.
Älvorna dansar på vattnet, man kan se dom om man har positiva tankar,
snart nog kan också jag och Rantafar dansa på vattnet,
men då kallas det visst is.
Snart nog kliver solen upp och jagar iväg alla älvor och dimmor,
och jag kan äntligen släppa kameran och allt det vackra jag ser,
och grabba tag i våra fiskenät för att se om vi har någon fiskelycka denna morgon.
Egentligen är det inte så viktigt när man har fått en sådan vacker upplevelse,
men vi tackar ju inte nej till dubbelpanerad färsk sik till lunch när vi kommer hem,
och sikrommen blev 100% idag och ligger i frysen och väntar på vinterns fiskmiddagar.

Känns varje kväll när vi har lagt nät, som att vi gått igenom ett hårt träningspass,
så imorron blir det inget havsfiske,
men kanske lite jakt på trattkantareller i någon skog !!

Tjingelingen från Rantamor i ett kylslaget Västerbotten (västertoppen)...

20 kommentarer:

Fotofrua sa...

Hallo
Dette var utrolig vakre bilder.
Virkelig bra fotografert.
Kram fra Karin

FREEDOMtravel sa...

Vackert, men så kallt det ser ut! Vi tycker att det börjar bli "kyligt" nu när vi har 20 grader på dagarna och 13 på nätterna... Hur ska vi klara att komma tillbaka till Sverige...??? ;)

Fjällripan sa...

Underbara bilder! Vilken tur att ni klädde er varmt och åkte ut! :)

Paula i pörtet sa...

Hej, jag har bara ett ord att tillägga: magiskt! helt jävla magiskt! Så jag tackar ödmjukast att ni bestämde er för att åka trots det kyliga morgonen! Här hade vi -5 i inlandet, och det bet i kinderna imorse. Men bet sådär mysigt nafsande. Än så länge vet man ju att om några timmar är det plusgrader och i bästa fall värmer solen ännu, Värre då med våra asylsökande i byn som fortfarande envisas med att gå omkring i flipflops...
Och tro nu inte att dom inte har skor, vi har inte gjort annat än levererat gåvor i form av skor och varma kläder de senaste veckorna. Men, dom stackarna har nog ännu inte fattat vilket klimat dom har hamnat i.
En dunderförkylning har landat i pörtet och tagit med sig all energi. Har lejt ut hunden inatt och imorgon o ska försöka vila mig i form
Over and out

Ama de casa sa...

Helt fantastiska bilder! Men det är ju inte så att man känner för ett dopp precis... :-)

Ljusletaren sa...

Vi hade som kallast i morse minus 8,4 grader. Varit minusgrader i flera dagar nu men med en vacker sol också. Just nu molnigt.

Det är så underbart att få följa med på era fisketurer för att få njuta av vackra foton och se på god mat. Vattnas i munnen när du visar upp så goda saker.

Ha en bra dag/ kram

Andra året i Hjo sa...

Dubbelpanerad sik låter gott. I Vättern får man ingen sik om man är fritidsfiskare. Får inte lägga ut nät då nämligen. Förr hade Hjo "Sikens dag" varje år. Men nu finns nog inte de mängderna längre.

Elisabeth sa...

Så fantastiskt fina bilder Ni har lagt upp, visst är det fint på morgonen ?

Skärgårdsbilder från Oskarshamn sa...

- Halloj i norr.
- Så underbara bider !
Varför blir det inte så här. Eller det kanske beror
på att jag sover för länge. Eller att det var 20
grader varmare här....
- Ha en fortsatt trevlig vecka !
Hälsar Henning och Blondin-Ida....:o)

Gröna Anemone sa...

Ooo, så vackra foton! Visst är det vackert när frosten lägger sig, men ack så onödigt... man vill ju inte frysa redan nu....
Ha det gott! (nåja, det ser jag ju att ni redan har, tänker på sista bilden)

Snäckskalsdalen. sa...

Dina bilder är så otroligt mycket vackrare än bilderna på karlarna på mitt inlägg! Och skit också, jag glömde Rantafar! So sorry, please! Hoppas inte han tar illa upp.....Du vet att jag är ett fan av honom!
Men dina bilder, så otroligt vackra!
Agneta kram

BP sa...

Bilderna är helt fantastiska. Hur du lyckades att ta dom är en gåta. Jag hade bara skakat så mycket i den kylan och inte fått fram ett enda skarpt foto.
Suveränt jobbat där!

Lena sa...

Wow, vilka bilder!!!! Så otroligt vackert och dessutom får ni god fisk.....
Kram Lena

Nette Cecilia sa...

Åhh så vackert ,men har du varit ute och spanat på himlen ikväll ,kramen Nette

Hantverkarglädje sa...

Åj saakeli va vakert på kåurtin diin. Vi had ju kallt å men it had vi na tie grader vi had jo bara 6. Så di biti kåmber it ja me opp så jag få vent lengär tills ja fåå sii na toko di bilder. Hoppas du förstår Vörå dialekt.

Guldkryckan sa...

Sällar mig till övriga här...hur lyckas du få sådana bilder med sådan känsla?
Fantastiskt :)

Sv: Om en katt ramlar från för låg höjd hinner de inte få till det innan det är för sent...absolut bästa fallhöjden ligger på ca 5 våningar upp enligt expertisen...men här kom han inflygande för lågt.

Hade bäst nu.

BP sa...

Svar: Som nybliven panschis har jag börjat titta på annat än Sportspegen/Sportnytt bara. Japp, jag kollar Modus som jag tycker är skitbra. Änglaby å så klart Bron. Änglaby är för likt Jordskott med samma kille som spelade kommisarien i Jordskott. Tjejen i huudrollen har jag aldrig sett förr.

Bron är ju min favo här. Gillar bara inte att serierna håller på mellan 10-13 veckor Inte bara att man glömmer utan man vill ju åka på semester också - förhoppningsvis;-)

Hajan sa...

Lilla gumman vilka underbara bilder Du tagit. Visst ser jag älvorna
men har du inte träffat Näcken ?
Men det är sant han vill ju sitta vid en fors och spela
God mat som vanligt, jag smakar av lite hos Er, kram Hajan

HWIT BLOGG sa...

Helt galet vackert! Oj oj oj! Dessa bilder måste du göra något av, tryck, tavlor, vykort! Dom är helt magiska...
Kram till dig,
Titti

Aaa sa...

Vilken kamera ska man ha för att ha en liten chans att öva sig och ta sådana bilder som du? Eller ens hälften så fina, det räcker. Jag har på riktigt tänkt mig en systemkamera.