tisdag 25 augusti 2015

Avasjöfiske och matporr igen....

Efter frukosten, som idag också blev en stekpannestompa eftersom icanära igår inte hade något färskt bröd,
bara att ta det man har och baka sitt eget bröd.
Och gott blev det trots att jag tog loka istället för mjölk, tager vad man haver sa någon varg...
Vandrar vidare på min promenad och ser att många av mina trärgårdsblomster blommat ut,
lite lessamt faktiskt....
Och i skogen hittar jag en skoter...
snön tog nog slut precis där !!! och när ny snö kommer snart så puttrar skotern igång.
Årstiderna i fjällen är nära varann.
Och jag förvånas över hur det byggs i Borgafjäll, stora vackra fritidshus,
vi har ju varit här varje år i över tjugo år och det har verkligen exploderat med byggandet av hus.
Trångt är det också på tistlarna.
Trängelsavgift kanske ??
Men vid Korpån är det vackert och fridfullt,
och blommandet har kommit igång.
Medan jag har yrat omkring och fotograferat på min promenad,
så har Rantafar hittat lite hjotron, men inte mycket,
både hjotron och kantareller har helt kommit ur tiden och kommer inte att bli mycket av detta år eftersom våren aldrig riktigt kom igång i fjällen.
Efter lunchen bestämmer vi oss för en promenad ut till avasjön,
det är nydeligt vackert,
och ni kan se Rantafar flugfiska längst ut till höger,
en liten prick.
Nästa foto visar att han har fått tjall på flugan och fisken vakar alldeles intill han.
Kan berätta att han hade en stor öring på gång men den var för stark och slet sig ,
linan brast och fisken likaså.
Bra var då att Rantamor hade maskat ihop tre finfina öringar.....
och kvällen avslutades med ett foliefisk paket som smakade himmelskt.
Igen.

Tjingelingen från Rantamor å Rantafar i fjällorna.

10 kommentarer:

Nette Cecilia sa...

Nog har ni det underbart ,hänger nog med fast jag inte skriver ,det är så vackert väder att man vill vara ute så mycket man bara hinner ,kram Nette

BP sa...

Har ju sagt det förut, men det tål ju att upprepas: Soliga Borgafjäll är betydligt vackrare att titta på än en grå variant. Man glömmer liksom att det ligger några små snöhögar lite varstans - nästan osynliga är dom;-)

Å den övergivna snöskotern - att den är kvar! Ingen har snott den - otroligt!

Sedan vet jag inte om du/jag gillar dessa fritidshus. Efter alla år jag följt din blogg fick jag intrycket av att du just gillar den orörda naturen i Borgafjäll. Men med alla dessa fritidshus förstörs ju detta - tycker jag iaf.

Å om det är rika nollåttor som byggt husen - så tycker jag att det är ännu mera fel. Tycker ni ska ha er vackra fjällvärld i fred faktiskt...

Detta sagt av en nollåtta alltså.

Hajan sa...

Om ni har rest här i 20 år, så vet Ni väl om det är rika nollåttor
eller vaD DET KAN VARA.FÖR FOLK.
De tycker väl också om Borgiafjäll , precis som Ni-
Njut bara och trivs,

Set är jag med snålvattnet som rinner, när jag tänker på era fina fiskar-
Men jag hDE tORSRYGG I DAG, DET VAR GOTT DET MED

KRAM hAJAN

Fjällripan sa...

Underbara fjällbilder, förstår att ni njuter!!

Evas Pyssel sa...

Inte undra på att byggnationen där uppe är på topp. Det är ju så himla vackert och rofyllt. En oas på hög nivå i vår stressade tid. Bilderna på alla detaljer är så otroligt vackra. Min man följer med på era inlägg. Han är snart på väg till älgjakten i närheten av Vilhelmina. Inspirationen ökar alltså med er hjälp.
Ha det fortsatt fint. Kram Eva

Carita Liljendahl sa...

Visst är det ledsamt med allt som blommar ut.
Men allt har sin tid och hösten bjuder sedan på klar luft och vackra färger.
Och ni bor verkligen naturskönt!

Lena sa...

Lika vackert överallt däruppe!!!! Bilden på Avasjön är helt ljuvlig, för att inte tala om de fina öringarna. Mums!!!
Kram Lena

Gunnel sa...

En enda gång i mitt liv har jag plockat hjortron..när vi var i Härjedalen. Att köpa en burk hjortronsylt i affärerna här är svindyrt. Ha det gott.

Mi´s nya liv och det jag redan levt sa...

Hej kära Rantamor !

Underbara bilder i vanlig ordning.
Hemskt att de bebygger fina Borgafjäll och runt sjön.
Hade de ingen annan stans att bygga. förstöra för er och andra som besöker området.

Som mitt i stan intill Gamla rådhuset och Kyrkan ska det upp ett smalt höghus, Ogillas.Än så länge bara en grop, som arkeologerna utforskat först.

Beundransvärda bloggare.
Funderar ofta på vad jag ska skriva om.
Har ju tre Instagram,Fb o.Google+
Vill inte gärna stänga ner dem heller.
I fall ?

Nu ska jag ut och gräva ner prästkragsplantorna som gjort sitt i krukan.

Ha en finfin Torsdag
Kram Mi

Klas sa...

Ha, ha. Rantafar var nog ändå glad över att få smaka på din fina fångst. Så du hinner med att både fiska och fotografera och blogga? Förutom bakandet och matlagningen, menar jag.
/ Deerhunter