måndag 31 augusti 2015

Jakten på skogens guld....

Idag hämtade vi hem LillaBlå , han har varit hos mekonomensdoktorn när vi varit i fjällen,
stängt fredag när vi kom hem,
så då blev det hämtning idag måndag,
Vår svampbil tog oss ut i skogen, efter att vi bökat på i ett par timmar var vi helt salig på att få vår äggamacka och kaffe.
Så det var bara så underbartgott....
vi njuter av det goda och av sensommarvärmen.
Hittar en hel del kantareller som vi rensar och sköljer av...
en hel stor salladsskål stor, full av kantareller.
Underbart ljuvligt.
Gör en kvällspizza som vi njuter av,
en kantarellpizza med cremefreche i botten , ett paket stekt bacon och kantareller,
och så getost....pizzakrydda på.
Så bara gottigt.
Underbart gott.
Och Rantafar som gillar öl har druckit ett fint mönster på sitt glas.
Själv har jag tagit in mina orkideer som stått ute hela sommaren,
nu är dom full i knopp och blommor.
Dom får inte stå i solsken och inte i regn...men annars trivs dom.

Tjingelingen alla snart har vi september , höstens månad men det känns ännu som sommarkvällar.
Stormånen ställde till en hel del förra natten men kanske är snällare ikväll/natt.

Tjingelingen från Rantamor.....

17 kommentarer:

Nette Cecilia sa...

Guld hittar ni överallt ,ja men så bra ,fast jag är nog lite avis ,kramen Nette

Anonym sa...

Ljuvligt - underbart - hälsosamt (?)
Kantareller är min favoritsvamp, men tyvärr är dom rara
här. På restauranger, där dom kallas chantrelles,
kostar dom mucho dinero. Lika med moreller.

Bilden på Rantafar på stenen, ger mej hemlängtan efter
min fars skogsrevir i Grangärde-nejden.

Ruth i Virginia

Siwan sa...

Ni tar då verkligen vara på vad naturen ha att bjuda på, både på land och till sjöss.
Det ser så gott ut. Motionen får ni ju på köpet.

Ha det så gott.
Siw.





Marina sa...

Fantastiskt härligt!

FREEDOMtravel sa...

Åh vad gott det ser ut med kantareller!

Äventyret framtiden sa...

Det ljuva livet i ett och samma inlägg, personifierat.
Du kan du bästa Rantamor! :)

Äventyret framtiden sa...

Det ljuva livet i ett och samma inlägg, personifierat.
Du kan du bästa Rantamor! :)

Ama de casa sa...

Jösses vilken lyxig pizza! :-)

badtant.bloggo.nu sa...

Den pizzan skulle jag ha beställt om den fanns på menyn. Dessutom så skulle det ha blivit en stor kall öl för mig med. Vilken underbar dag i skogen ni hade. Nu fortsätter vi att njuta även om det är lite svalare nu.
Kramen

Paula i pörtet sa...

Hej, jag ser att ni haft det precis lika gott som jag! Fast, ännu godare, inga äggmackor har följt med mig till skogen, jag har rationaliserat bort både kaffe och macka o tog bara med mig vatten! Men så var vi inte så långt borta heller, och börjar man plocka fram mat med väninnan, ja då har man tre tiggande hundögonspar också att värja sig emot.
Dock har vi dåligt med svamp, idag skulle det regna men det har inte fallit en droppe! Så det blev mest bärplockning denna gång
Ha det gott i höstens första suck

Skärgårdsbilder från Oskarshamn sa...

- Halloj i norr.
- Han ser väldigt fundersam ut mannen i ditt liv.
Undrar han kanske vad du håller på med.....
Tänkte jag skulle tipsa grannen om att det är gott
om svamp i skogen. Han brukar plocka så mycket att det kan
bli lite över. Men jag fick ganska mycket blåbär för ett par veckor sen. Så jag får nog vara nöjd....
- Ha en fortsatt trevlig vecka !!!
Hälsar Henning och Blondin-Ida....:o)

Andra året i Hjo sa...

Fina kantareller. När det slutat regna måste jag ut och plocka hem mina. Hjo-Hjo kanske kan hjälpa till. Nästa år, när han gått kantarellsökkurs. Vi får se.

BP sa...

Kantarellerna i den snygga skålen såg precis ut som dom kallas - skogens guld! Vilken knallgul färg du fick fram där:-) Kantareller är ju nästan vackrare innan de hamnar i stekpannan - egentligen.

Tur att ni passade på att njuta av sensommaren. För precis idag den 1 september har det blivit höst här i stan. Ynka 15,5 grader. Hade gärna velat ha minst fyra sommarveckor till...

Fjällripan sa...

Så fin bild på Rantafar i tallskogen!! Det ser så mysigt ut :)) å pizzan får det att vattnas i munnen...

Apropå ripjakt, så åker vi nog upp till helgen! :))

Lena sa...

Gillar verkligen bilden av Rantafar i skogen! Skogslivet när det är som bäst!!!!!
Kram Lena

Mita sa...

Tallskogar är vackert tycker jag, lätta att ta sig fram i också..** men gud så gott med fika i skogen. Äggmacka gärna med skinka eller rökt karré är mums.
Skogens guld, tänk så roligt det är att hitta egna svampställen, i år är det ju gott om dom...
Men du vilken god pizza,fast getosten skulle jag byta ut,hehe...
Kramiz♥

Hajan sa...

Nu åkte mitt skrivande iväg, det beror på mig. Vad jag skrev var
ATT NU DU LILLA rANTAMOR HAR DU ORDNAT SÅ Ruth SITTER I VIRGINIA OCH NÄSTAN GRÅTER AV HEMLÄNGTAN. Hon fick ju se Rantafar på ern sten i skogen, Än jag då här rinner snålvattnet efter din fina pizza
och märk det, jag har nyss ätit och bliver sugen igen. Min mamma sade jämt du måste ha mask i magen, eftersom du är så hungrig jämt,
Då har jag väl ormar nu då, nej jag tror efter egen utsago
att jag är en matglad skit.
Hoppas ni får vara länge i Era marker och sjöar, det är ju där ni trivs.
lite kloka ord från Hajan