fredag 7 augusti 2015

Midnattssol i NordNorge.

Så vackert var det i NordNorge,
vi hade nästan glömt, men så kollade jag på några foton och dånade.
Tänk att midnattssolen höll i sig till 27 juli.
Det var så ljust, det var så vackert det var bara så njutbart att vi inte kom till ro på kvällen.
Rantafar fiskade, jag sprang ut å in i Kottebobil å fotograferade...
Sen bara plötsligt så bara doppade sig solen i havet och så upp igen för att förkunna att nu var det en ny dag...
ljuset det vackra ljuset, det vill jag bara uppleva igen och igen....
låt oss bara få uppleva en sommar igen och då upp i NordNorge...
Kolla myggan på fotot...dom va inte många !!
säger vi igen när vi ikväll sitter på Maskros och äter grillad kycklinglårfilè,
grillad majs och sallad och smörstekta gula kantareller.
Vi har det otroligt bra...
vi kan som välja det bästa av världarna, fjällen, havet och en tur med bobilen.
Och så har vi ju varandra...det bästa av allt och vi älskar varann efter 45 år i höst.
Utan Rantafar vore jag som utan en arm och utan ett ben...
utan Rantafar vore jag bara en halv människa.
Om ens det !!

Tjingelingen från Rantamor och Rantafar....

17 kommentarer:

BP sa...

Midnattssolsbilderna var verkligen fantastiska. Troligen är det ännu vackrare irl. Förstår att ni vill uppleva allt detta igen. Å med bobilen har ni ju en fantastisk frihet att göra just det

Åsså din mattallrik ser som alltid riktigt musigt ut:-)

Å japp, ni två är som skapta för varandra:-)

Nette Cecilia sa...

Jag hoppas ni har gasvarnare i er bobil (inte under täcket)Jag läste om ett par som blivit rånade i Sverige, när dom släppt in sömngas i bobilen (dom var från Nykarleby) Det lär vara vanligt att dom rånar lastbilar på det viset också nere i euoropa.Fina bilder du visar på solen ,Trevlig helg ,nette

Hajan sa...

Det kan ni titta på i vinter när snön når ända till fönsterbrädan
nu försvann det ett helt stycke. ha det bra önskar Hajan

Hajan sa...

Det måste ha varit en jäkla stor Kyckling, mums så gott.
Det är klart ni älskar varandra. Set gjorde min gubbe och jag varandra med. Man växer ju ihop på något vis, det är så härligt. Jag var ju 15 och min gubbe 20 när vi träffade Vi hade det så jädrans bra tillsammans. Vi firade ju Diamantbröllop också. Men jag har inte gråtit ihjäl mig, jag har så många fina minnen, resor och kärlek, så det känna akönt nu också. Men jag är glad att jag han gick först,
Vilka underbara bilder, tänk så härligt. ha ha här kommer fortsättningen, jag ber om ursäkt.
kram Hajan

Anonym sa...

Nu får du sluta med alla dom där vidunderliga bilderna.
Jag blir rörd till tårar, när jag ser hur otroligt vackert
det är däruppe i norr. Och de flesta svenskar reser till
Spanien, Grekland, Kanarieöarna m.m., m.m. på semester
i stället för att utforska sitt eget underbara land.

Du får sluta med matbilderna också förresten! Hur mycket
kan man stå ut med? :)

Jag hade också turen att var kär i 50 år minus 7 månader.
Såna minnen är bra att ha på lager.

Ruth i Virginia

Ama de casa sa...

Oj så otroligt fint! Och vad fint ni har det! Med varandra. Det är lycka det!

Eva Trillian sa...

Vilka enastående bilder på solen badandes i varmaste färgerna! Fantastiskt vackert!
Vacker är också din kärlek till din älskade Rantafar :) Hjärtevärmande!

Guldkryckan sa...

Herrejäses vilken vacker solnedgång...jag svimmar här nästan.

Härligt med en livspartner efter så många år...samma här...fast bara 20 år än så länge..."det kommer mera" som nån sa...eller om det var ett tv-program...minns inte så noga...ha de bäst nu :)

Skärgårdsbilder från Oskarshamn sa...

- Halloj i norr.
- Vackert där med fiskaren i midnattssolens strålar !
Förstår att ni längtar tillbaka.
- Ha en fortsatt fin vecka !
Hälsar Henning och Blondin-Ida....:o)

cissi sa...

Jag blir så glad av dina inlägg! Tänk att ha varandra och få ha det så bra tilsammans i så många år!
Kram

HWIT BLOGG sa...

Hm...man borde nog ta ett besök till vårt grannland! Ser otroligt vackert ut! Jag njuter av nya miljöer nu i Blekinge, saknar inte Öland det minsta! Märkligt!

Kram till dig,
Titti

anneli sa...

Men Gode Gud vilka bilder! Och jag som tycker det är vackert där vi bor....
Och så lite av din mat på det, man blir salig Rantamor!

Hantverkarglädje sa...

Så vackert sagt om Rantafar och så är det ju man är nog bara halv utan den andra efter ett långt äktenskap "trots stormarna".
Jag kan också mycket väl förstå att ni vill se nord Norge igen för det vill jag med och har velat det länge men vi har ingen husbil och husvagnen, nej den får nog stanna lite närmare hemmet. Nu kan du börja leta kantareller för i dag såg jag några i Larsmo. I kväll har jag njutit av eran Jon Henrik Fjällgren, en helt underba sångare som verkligen berör. Ha det gott där på andra sidan.

Hyrestanten sa...

Dina undersköna naturbilder och alla frestande matbilder ger ögat njutning för mig som läsare. Dina ord ger både skratt och eftertanke. Gläds med er för de 45 åren tillsammans och er kärlek som du beskriver så vackert. Själv skulle nog känna det som om jag fick för många armar och ben om jag skulle försöka mig på tvåsamhet efter alla åren som singel. Blir stressad vid blotta tanken.

Klas sa...

Ja, ni två verkar ha ett gott liv tillsammans. Efter en hel veckas frånvaro saknar jag min partner så otroligt och vi har varit tillsammans sen mitten av 1970-talet... Det är bara att hoppas att de goda makterna håller i sig ett tag till.
Önskar nån gång få uppleva midnattssol för egen del. Att Norge är fantastiskt visste jag redan även om jag aldrig varit så långt norr ut som du varit nu. En bonus med myggan - om den var den enda!

/ Deerhunter

Evas Pyssel sa...

Vad fint du skrivit om Rantafar. Det är verkligen gott att få leva och njuta av livet tillsammans i så många år. Vi ligger ett par år efter er. Firar 40 år som gifta nästa år. Så underbara bilder du fångat på er resa och Rantafar har ju fångat massor med gott ur vattnet både här och där. Det är guld värt att få ha en sådan semester.
Kramar Eva

Paula i pörtet sa...

Det är väl klart som korvspad att ni inte har några mygg däruppe, dom är ju alla här hos mig! Jag har aldrig varit med om en värre myggsommar ska jag säga. Går i heltäckande, långbyxor, långärmad skjorta med hög krage, lik förbenat sticker dom genom plaggen. Kvällarna tillbringas med Alsolsprit, baddandes ömma vrister och händer och andra delar av lekamen, jag tror jag blir spritt språngande galen. Burka, var köper man det? Blir nog nya modet här på Älgsjökullen!
Ni ser i alla fall ut att ha det oförskämt bra, rätt åt er!