torsdag 6 augusti 2015

Vi tar oskulden av årets kantarellskörd....men längtar till NordNorge !!

I dag gjorde vi en skogsöppning i kantarell-letning.
Hittade att det förvisso kommer att finnas gula vackra kantareller,
men att dom var små ännu och att vi gott kan vänta någon vecka.
Också blev vi varse att det var förbannat mycket mygg i skogen och att...
skogsägaren hade skövlat i sin skog...
och förvillat bort oss totalt.
Men att det fanns otroligt mycket blåbär, stora vackra och att jag måste ut i skogen och hämta lite blåbär till en paj i helgen.
Rantafar fixade rensningen av kantarellerna mot ett glas kallt Karhu-öl...
och Rantamor tog hand om kantarellerna och stekte tillsammans med bacon,
doften som spred sig i köket går inte att beskriva.
Det blev en toast med gula kantareller, bacon, brödkrutonger och parmesanost...
mums....
vitt å rött till på en torsdag, tur vi har sparat lite semester...
Vi längtar tillbaka till NordNorge,
vi sitter å pratar om hur vi upplevde allt det vackra.
Snacka om att det kommer en repris i nästa år.
Nu njuter vi lite av att vara hemma,
drömmer om att vara i Borgafjäll....snart så.
I morron ska vi in i skogen igen, vill nog ha en blåbärspaj till helgen.
Kanske vi letar rätt på någon hjotronmyr också...

Tjingelingen från Rantamor....

8 kommentarer:

Anonym sa...

Åh, va jag läntar efter kantareller! Dom fanns i skogen just
bakom stugan, dit min mor flyttade efter att ha sålt matserveringen.
Här heter dom "chantrelles" och kostar, kostar, kostar, om man ens
kan få tag på dom.

Rantafar ser så nöjd och belåten ut bakom kantarellerna.
Och, du, det är helt OK att dricka rött och vitt NÄRSOMHELST!!!
En sån där macka skulle jag ge mycket för, dä kan du skriva opp.

Ruth i Virginia

BP sa...

Precis som Ruth skulle jag gärna sätta tänderna i din macka.
De närmasta dagarna ska jag göra ett inlägg om vår "inställning" till kantareller. Jag älskar dom ju, men maken gillar dom inte. Men i helgen fick han för sig att de skulle hårdstekas tillsammans med bacon. Det hade jag aldrig ätit förut. Å nu visar du också upp den varianten. Himla kul faktiskt. Har hittills bara ätit smörstekta kantisar. Ja, resten får du läsa om i inlägget, om jag inte glömmer skriva det alltså.

PS. I stor-Stockholm är det helt klart ett kantarellår med massvis med svampar. Å här är de rätt stora, men jag har förstått att ju minde ju bättre... Åsså finns det massvis med blåbär här också. Riktiga bamsingar. DS.

FREEDOMtravel sa...

Åh hjälp vad gott det ser ut! Men du skrev ju att ni längtade hem? Men nu längtar ni till Nordnorge? Hur ska ni ha det egentligen...? ;) Vi längtar iaf inte hem ;)

Camilla (Rantis) sa...

Åh mums kantareller, blir sugen på en skogstur nu!
Ja ni frestar verkligen med både svamp och Nordnorge bilder!
Vi ses väl till helgen, kram,

Lena sa...

Visst är det härligt med alla kantareller!!!!! Blåbärspaj är ju inte fel det heller...
Ha det så gott!
Kram Lena

Susjos sa...

Den där mackan...såååå avis!!!!! Tittar bakåt i dina inlägg och njuter av de vackra fotona!!!!
Vilken sommar ni har haft!

Ama de casa sa...

Ja, jösses vilken underbar resan ni har gjort... Och den där mackan... Snålvattnet rinner här - tur att det snart blir frukost! (Fast inte den där lyxiga varianten...)

Välkomna hem!
:-)

Snäckskalsdalen. sa...

Det må vara kantareller och blåbär och allt, men det är så roligt att höra att ni vill till Nord Norge igen, jag vill det varje dag och vad det är som gör att jag egentligen inte flyttar dit på prov, det vet jag inte.......jag tror inte att det går att tröttna på att bo där!
Gott med kantareller!
Avskyr dock mygg, jag är som en magnet för dom.
Och får stora bölder som kliar i månader.
Kramar