torsdag 13 augusti 2015

Kokainbär kommer att få oss att flyga i vinter....

I kväll satt jag och kollade i mitt fotoarkiv och hittade denna bild,
vi hade parkerat och njöt av kvällen och så kom en cyklist bara cyklande förbi...
och försvann i tomma intet...
och en bil....
och vi bara njöt av vår ställplats och kvällen.
Innan vi nått ställplatsen så åkte vi förbi så mycket vackert,
så högt på kalfjället och så många små sjöar som rev upp ett begär i livmodern....
det spände till ordentligt.
Här ett foto från bobilsrutan och hur vägarna bara försvann in i bergen och tunnlarna.
Så till idag.
Kollade till mina orkidèr som jag slängde ut i juni,
alla tre hade fått knoppar och några blommade friskt redan.
Det är bara att vara hård med orkidèr, ut med dom bara på sommaren,
men se till att dom står så att det inte regnar på dom eller att dom står i direkt solsken.
Fukten får dom från dom fuktiga nätterna, det blir som där dom hör hemma, i regnskogen.
Vackra blommor...
lite olika sorter av orkidèr, men dom är så vackra alla.
På tal om vackra ....
så bakade Rantamor sesamknäcke på dinkelmjöl idag.
Så jävla gott.
Skulle vi få för oss...vilket vi får...att åka iväg i nästa vecka med Kottebobil
så har vi brödet med oss.

Tjingelingen från Rantamor som bakat å kockat å plockat "kokainbär" idag,
vi har en kokainodling som ingen vet om...
ska bli gott på frukostfilen...vi kommer att flyga !!
Grannarna tror att det är svartavinbär...tjossan va dom bedrar sig.

Tjingelingen från Rantamor.

16 kommentarer:

TantGlad sa...

Bakåt?? Så rejält duktigt av dig. Skulle behöva göra det jag med..........Men. ..Det ser förg......igt ut efteråt i köket. Diskutera, mjöl osv. Vem vill ha det så ?. Näe jag köper brödet och gör nåt annat istället.
Men vilken spännande tripp.
Fina blommor åxo. Ser fint ut.
Well......
Nu får du Ha det bra.
Trevlig helg å kram.

TantGlad sa...

Ojojoj.....mobilen har ändrat på mina ord och gjort egna ord ser jag.
Detta vart ju inte bra.
Ska rätta.
Bakåt är Bakat
Diskutera ÄR diska
Ja hua hur det kan bli.

Tjingeling

Ama de casa sa...

Vilken häftig natur det är där uppe :-)

Orkidéer i direkt solljus har jag testat, och vet med bestämdhet att du har rätt när du säger att det inte funkar... :-)

Skärgårdsbilder från Oskarshamn sa...

- Halloj i norr.
- Första bilden på cyklisten är ju helt magisk !
Du har verkligen tagit tillvara på det befintliga ljuset.
De andra Norgebilderna är ju också väldigt fina. Och stövlarna
verkar helt ormsäkra....
- Ha en fortsatt bra vecka !
Hälsar Henning och Blondin-Ida....:o)

Snäckskalsdalen. sa...

Nu har jag återigen tittat igenom dina Norgebilder och är så glad att höra att ni också blivit frälsta på Norge, detta land som måste vara jordens vackraste och renaste land, speciellt där uppe på "toppen". Jag vill dit alltid och varje gång jag åker hem blir jag lika förtvivlat sur.....faktiskt.
Ditt bröd ser väldigt gott ut och blommorna är jättefina och Norge vackrast!
Kram

Nette Cecilia sa...

Fina bilder fra Norge igen ,knäckebrödet ,ja jag gillar det bara av att se det på bild .Håller med om orkidérna dom är skapta för att sätta blomknoppar ute .Titta in på en blogg som heter rantenhagen så får du se mera Norgebilder (finns i min blogglista) Trevlig helg ,nette

Hajan sa...

Du lilla pratbubbla, snart kommer polisen och gör ett besök för
att kolla om du håller på med knarkverksamhet, eller kan det
vara blåbär ?

Härliga rader och härliga bilder

cissi sa...

Jösses.....den där cyklisten hade jag gärna varit! :)

Lena sa...

Härligt! Kokainbär är bra, behövs ibland.....
Nu far vi norrut, men bara till Grövelsjön .
Ha det gott!

Mi´s nya liv och det jag redan levt sa...

Hejsan kära Rantamor !

När jag såg texten koka-in-bär fast i ett ord.
Tänkte jag på hur jag höll på som gift.
Nu gör jag inget åt det,Inte ett enda vildhallon,
inga blåbär, ingen svamp. (fick av Sonia)de smakade inget.
För sitter jag med min svullna insektsbitna högerfot.
Var till Capio 100 spänn det kunde blivit många kokainbär.
Hjortron vill jag ha tag på, de säljer från bilar, men då måste jag köpa mycket, och det kan jag inte.
Ska i alla fall kosta på mig ekologisk Hjortronsylt i burk ca 56 kr. för 250 gram, Varken nyttjar alkohol eller nikotin.
Katten får svälta hihihihi
Kram Mi

HWIT BLOGG sa...

Blir det flytt till Norge snart? Jag tror att du lämnade en bit av ditt hjärta där...och vackert är det, så man tappar andan!
Kram till dig,
Titti

Evas Pyssel sa...

Resan ni gjorde i somras var verkligen en tiopoängare. Och vi är så glada att vi fått del av era bilder.
Och ditt sesamknäcke...... Jag blir dösugen varje gång jag ser det. Måste ta mig i kragen och baka snart. Det eller något liknande.
Kram Eva

Fjällripan sa...

Blir alltid lika sugen på dina knäckebröd! Måste bara ta o baka dom nån gång! :D

Å så fina bilder från både nNorge och på orkideerna! otroligt ändå, att de klarar att stå ute trots att det inte är så varmt :D

badtant.bloggo.nu sa...

Det är så vackert och visst är det häftigt att de överhuvudtaget har lyckats få till några vägar där. Vad du har varit duktig och bakat och stått i nu är det bara att sticka iväg på nästa tripp. Men du...kokainbär skulle kanske va nåt att ta till i vinter om man börjar bli lite trött och sliten.
Ha det fortsatt bra nu i solen då vi nu äntligen fått lite sommar.
Kramelikram

Paula i pörtet sa...

Hej, men var är modereportaget med din nya frilla?
Här visas bara hisnande vackra vyer och äckligt god mat, hur besviken får man bli, hahahaha
Närå, inte alls besviken, du förstår nog att jag bara behagar skämta. Ibland tänker jag som så att de som bor däruppe i norr, trots mörkret kan de väl aldrig vara ledsna missmodiga och olyckliga? Eller?
Att bo så vackert är ju en ynnest utav Guds nåde..o få förunnat, man ska ju kunna försörja sig också...
Härliga rejäla gummistövlar du visar, jag har fått för mig att alla gummistövlar är jädrans obekväma för foten så jag går i dojor i skogen även när det är blött vilket innebär att de aldrig håller tätt eftersom jag förstör dem...tycker inte jag "känner av" terränge med tjocka gummistövlar, men det är säkert bara inbillning
Kramen

Comsi comsa sa...




Vilka underbara Norgebilder du tagit, nu fick jag hemlängtan!

Kramen ♥