söndag 2 augusti 2015

Kronoby och Jakobstad....

Min älskade lilla mor, som var så trött i blicken och nyss hemkommen från sjukhuset,
blev pigg i blicken som en tonåring när vi hjälpte in henne i Kottebobil.
Hon ville så gärna se vår nya bobil, och naturligtvis fick hon "en liten mun" av mitt rosè vin och då blev hennes kinder också rosa.
Sen hälsade jag på far, som av naturligt anledning var tystlåten,
och jag berättade om vår fantastiska Norgeresa.
Jag hade plockat en sten i Norge, som han fick,
min far var en stensamlare han också så han blev nog nöjd.
Ja han protesterade inte, och stenen blev liggande kvar när vi gick.
Blommor har min kära syster planterat , så det behövde jag inte göra.
Hejdå Far vi ses!!
Igårkväll sov vi i hamnen vid Jakobstad.
En vacker och lugn ställplats.
Lugnt också bland alla båtar och båtägare.
Dom flesta var nog på rockkonsert inne i stan och lyssnade på Skorpions,
vi hörde dom ända ned till hamnen.
Efter ett par glas vitt och några bitar av godosten i Kottebobil,
så somnade vi sött som två trötta dagisungar...lite äldre dock.

Vi börjar ha hemlängtan efter tre veckor, men snart styr vi vår Kottebil mot Sverige igen.

Tjingelingen alla bloggvänner,
just nu tjyvkopplad på någons nät...tack någon,
ha tålamod mina vänner snart är jag hemma igen och ska in på era bloggar och läsa.

Kram från Rantamor.

9 kommentarer:

Hantverkarglädje sa...

Jasså ni tog avstickaren hitåt, det kan jag förstå så länge någon förälder lever. Har följt er på Norgeresan och njutit med. För många år sen var vi uppe i nord Norge och Kirkenäs och vet hur fantastisk den rutten är trots att vi nu inte sett alla vägar förståss. Min dröm är att återvända dit en gång, kändes lite som ett månlandskap. Kan tänka mig att du lever länge med vackra tankar om denna resa.
Vi kom hem i går kväll och har varit en vecka i Åbolands skärgård. Vackert även där men inget går ju upp mot Norge.

Vitt hus med svarta knutar sa...

Vad roligt för dig att träffa din mor (och också din far). Det är en fantastisk resa ni gjort och ni har många mil hem. Ta det försiktigt!
Kram,
Regina

Anonym sa...

Vackert foto av din mor. Kan tänka mej att hon gillade
Kottebobilen. Den går ju i rosenrött, så givetvis bör man
dricka rosévin. Skönt att besöka båda föräldrarna, förstår jag.

Tre veckor är maximum tid man njuter av resor. Det kom Don
och jag överens om. Sen börjar man längta hem; spelar ingen
roll var man än är.

Ruth i Virginia

Hajan sa...

Du skriver så rart om Din älskade mor, bra valda ord om din Far.
Du lilla Mumintroll var FÅR du allt ifrån ?
Tack för den här trevliga resan Rantafar och Du bjudit på.
Tusen tack

Nette Cecilia sa...

här har vi just kommit hem från holmen nu väntar jobbet imorgon ,har ni tid så ta en avstickare .Din mor var säkert överlycklig att se dig ,Jeppis brukar ju vara lugnt men jag kan tänka mig att skorpionerna höll igång ,kram Nette

HWIT BLOGG sa...

En härlig bild av en älskad mor...
Kram,
Titti

BP sa...

Har ju sagt det förut - din mamma är så otroligt vacker och hon brås på dig eller om det var tvärtom;-) Klart att Kottebobilen och en vinare skulle göra susen. Det är sådant hon verkar behöva. Bara att lära upp syrrn din så...-)

Hemlängtan - ja, alla säger ju att "borta bra men hemma bäst". Personligen håller jag då inte med...

Ama de casa sa...

Vilken fin bild på mor din!

I Jakobstad campade vi med husvagn nån gång på 60-talet minns jag. Färjan gick dit från Skelleftehamn på den tiden. Har mycket vaga minnen (var väl en 7 - 8 år?) men minns att det började brinna i en filt, att vi rodde bland näckrosor, och att alla farbröder var arga på varann i bastun och slogs med lövruskor. Det senaste var min tolkning, idag tror jag inte att dom kanske var så arga, men slogs med lövruskor, det gjorde dom :-)

Guldkryckan sa...

Jo...har man ingen uppkoppling så får man ju ordna till det på annat vis ;)
Körde mycket på det ett tag för några år sedan.."någons" uppkoppling var snabbare än min....fast sen låste de den...pottsorkar...osolidariskt ;)

Jo..ett glas vin är bra för det mesta här i livet...tillönskar er en fantastisk vecka...ha de bäst :)