tisdag 31 augusti 2010

Tisdagenstema - Glas

Idag är temat glas och i mitt bildgalleri finns det mycket av den varan och det mesta kommer från Iittala. Och eftersom vi var i just Iittala i sommar på semestern så blir det ett lätt tema för mig.
Först en glasblåsare.
Sen en massa vinglas...vackra.
Vackra också med ett gott rött vin.
Vackra färger i dessa glasskålar.
Och till slut lånar jag Em`s strandskata som hon har hemma.
Vacker...njaa men hon gillar den.
Annorlunda iallafall.
Mera i temat glas finns HÄR.




16 kommentarer:

Karoleen sa...

Tack för din snälla kommentar. Dina bilder visar massor med vackra glas. Jag tycker det är fantastiskt att dom alltid kan komma på nya modeller och nya former att blåsa.

Carina sa...

Glas är vackert!
Ha en underbar tisdag.
Kramen.

S o F sa...

Intressanta bilder!

Riktigt snyggt med alla de där färgglada skålarna uppradade, det blir en fin effekt.

Å så strandskatan...;) Fulsnygg kanske.? Absolut annorlunda.

Tack/Ha det gott!

Unknown sa...

Trevligt med glas och många gånger ger materialet fina bilder. Särskilt spännande tycker jag det är att se glasblåsare i aktion. Häftigt är det att se hur de kan hantera den glödande massan.
Ha en bra fortsättning på veckan! /SA

Photo by emma sa...

ååå tänk om man bara fick gå och plocka åt sig sina favoriter av marimekkokaramellerna...ssnyggt

Pialotta sa...

Glas är ett fantastiskt material.. så himla vackert.. glasblåsaren där.. en riktigt fin bild:) Ha de Tjingelong..

Kerstin sa...

Jag som är glasälskare skulle bli kvar läääänge på ett sånt ställe. Glas är verkligen vackert och fantasin verkar inte ha några gränser för glasblåsarna.
Tack för att du vill rösta på mig, det är jättegulligt av dig. :)
Ha en fin dag.

Monica sa...

Strandskatan var läcker, vill också ha en. Glas ja, har ett helt skåp fullt undrar varför?
Ha det bra;-)

Anneli - A'la Foto sa...

Det var mycket glas! Glasskatan var riktigt läcker!

ha det gott!

Pysselfarmor sa...

Mycket glas här och tänk vad förutseende du var att fotografera alla dessa ;-)

Ingalill sa...

Härliga bilder, gillar uttrycket på de fösta :)

Veronica sa...

Oj, vad bilder på glas och vad fina!!! Första bilden var riktigt cool och ittala gillar jag =)

Monkan sa...

Ooooh, Marimekko-skålar, jag sitter och dreglar :-) Älskar såna.

Den svartvita bilden på glasblåsaren var mycket fin. Och vilket fokus han har, inte konstigt att det blir så otroligt fina saker :-)

Mi´s nya liv och det jag redan levt sa...

Hej ! Du hittar alltid på ett underlag att presentera för oss här i bloggen.

Och glas vem älskar inte det. Jag har hela skåpen fulla av alla sorters glas för olika drycker, och så dricker jag varken mjölk eller alkoholhaltiga drycker, vilket jag har en låda med Maderia,Portvinsglas som ingen vill ha för det är Stadshotellet i Vetlanda slipat på dem.Förmodligen är de från Ekenässjöns glasbruk, numera nerlagt.Har inte hjärta att kasta dem.
Kan fota av några till bloggen så får Du se, Du som har näsa för sånt här. Kram Mi

Wickans värld sa...

Undra om dom fortfarande gör mina glas jag köpte i slutet på 70-talet?
Strandskatan var då för läcker!!

Bettan sa...

SUPER!!!