onsdag 20 oktober 2010

Så blev åsnan å kossan kära....

Nu är det dags för fåglarna att börja få mat, och vad var bättre än att Lilla C fick vara med å hjälpa moffa med att sätta ut mat i syrenbusken. Nötter, solrosfrön och taljbollar, allt serverade vi dom, och det tog bara ett par minuter, och så var fåglarna där och lät sig väl smaka. Tack Lilla C och tack moffa kvittrade fåglarna glatt...
Sen av någon anledning hittade Lilla C och jag en påse med alla figurer till julkrubban. Han plockade och lekte och frågade vad alla hette. Jag förklarade att när hans mamma var liten, och moster Minga och morbror Ante, då plockade jag fram julkrubban på julafton, så dom fick pyssla runt lite. Varför ???
Hm...jag gick inte så detaljrikt in på historien om julkrubban, utan försökte hitta på en söt liten historia om en bebis som föddes i en lada, om ängeln, om mamma Maria och pappa Josef och d tre "gubbarna som kom med gåvor", om fåraherden med fåren....men

glömde helt bort kossan och åsnan som Lilla C satt å höll i, och plötsligt smäller han ihop dom och säger...puss...puss så blev kossan å åsnan kära...och levde lyckliga i alla sina dagar...
*skratt* så söt han är, och tur att jag tog en sagovariant av det hela.
Men alla figurer ville han ha med sig hem så nu är det upp till LillaC`s mamma å pappa att berätta en fortsättning av sagan.... =)
Förresten är Lilla C fotograf på dessa foton, eftersom han vill klicka och lägga upp på mommos blogg, som den naturligaste sak i världen.
Alla mommosar bloggar väl ????

Vi byggde lego idag, och hjälptes åt att bygga en clown, som Lilla C var så stolt över. Klicka på den mommo, så mamma å pappa får se hur fint vi har byggt....

Sen gick vi ut i lekparken en stund och grävde en stor grop, jag undrade om han skulle komma till Kina, och han kollade noga om han skulle se en kines....
Men vi hade kul och bevarade två hemlisar som vi hittade på i lekparken.

Dagarna går fort med den lilla. Idag har det varit lite smågrinigt väder, men blir det bättre imorron, skall vi åka ut till skogen och se om vi skulle hitta nå frostnypna trattisar, och packa med lite fika.
Nu sover han sött igen efter moffas saga, igårkväll somnade han åtta och vaknade åtte i morse, pigg och glad.
Tjingeling...en ny dag imorron...och va tur att kossan å åsnan blev så kära....puss...puss....

3 kommentarer:

Camilla (Rantis) sa...

hahaha..
jahadu, ska Lilla C mamma dra historien om hur lilla Jesus kom till... hejåhå...
ja, vi får väl se vad Lille C lär sig...kanske bäst å hålla sig till den lilla kärlekshistorien om åsnan å kossan...
=)

Han har blitt duktig att klicka den lille... snart ska du se att han vill ha en egen "klicka" å en egen blogg så han kan skriva vad han gör hos mommo...

Jag matade fåglarna förra veckan... men herrejösses vad de får å skitade ner altanen...
så nu är det mat-stopp en vecka till de uppför sig....

Nej, dax att sussa...
imorgonbitt kommer rörmockarn....å hantverkare e väl tidiga, eller?

Lilla C's mamma sa...

Ja herre gud, det är tur jag har bibeln här på hotellrummet, jag läste ju delen med marias befruktelse igår ;-)
Näe den sagan får nog pappa M ta, han är bra på sagor..

Vilken fin clown ni har byggt, måste vara så att min son brås på mig!?

Kram och puss till min lillprins.

//M

Rigmor sa...

Jag tror jag föredrar den senaste upplagan av berättelsen om julkrubban...*skrattar*, den andra har vi hört till leda och lite kärlek tycker jag kan passa i dessa tider, hur det gick till mellan Josef och Maria har ju ingen förstått.
Hoppas ni får en riktigt bra dag med sol och många trattisar!!
Kram på er alla!