lördag 17 maj 2014

Den åttonde dödssynden...matcoma !!!

Lördag.
En jävla motvind hela dagen.
Vindkraften är överskattad, för när det blåser som idag bli man bara less, bortblåst och
lite snuvad på en sommardag ute på altanen.
Hur många gånger har jag inte öppnade altandörren och morskt satte mig i solstolen,
och makat mitt sargade knähelvete på en liten pall för att rehabilitera....kan inte ens räkna,
men varje gång så huttrade jag till (svor lite...)
och knatade upp ur stolen och in i värmen där jag fortfarande frössen satte en pläd på mina axlar...
va är detta för en snartsommarvärme ??? Helvete.
Undrar, undrar och svär lite igen...
Men som ni ser av bilden överst så blev maten god ikväll...
Rantafar grillade en renfransyska (nyduschad och tvättad..)
som legat ett dygn i en marinad med cocacola och en massa annat joxikryddväg...
Underbar kanske jag inte ens behöver skriva,
och grillad petternicklasar till, smörstekt morötter, en sked vattenmelon,
en kvargsås som rantamor nullade ihop...
och så en liten potatisgratäng i sin egen kopp....
Glömde jag något ???
Jo att vi fick en ordentlig matcoma....eller som det heter här uppe i norr,
man få som paltcoma...
den åttonde dödssynden !!!
Dom här grytlapparna hänger inte hos alla.....
men hos mig.
Fick dom av John å Vincent när dom var hos oss förra helgen.
Dom grytlapparna kommer då aldrig att få ta en form, eller plåt ur ugnen,
för ni ser väl hur fin snorkfröken är där hon bär omkring på vinflaskorna....
fölåt saftflaskorna ska det naturligtvis stå,
för vem har sett ett mumintroll på fyllan ???

Näe inte mycket kvar av kvällen att bråka över,
fotboll för Rantafar och Rantamor försvinner upp på övrebotten,
har öppnat en ny bok som lockar på henne....

Tjingelingen alla bloggandevänner och alla andra vänner...
Rantamor har drabbats av den åttonde dödssynden....
(oj Zlatan gjorde precis mål..Rantafar jublar)

16 kommentarer:

Nette Cecilia sa...

Kan berätta att det var outhärdligt varmt på läsidan av holmen idag och mössan blåste av på andra sidan holmen ,ja aldrig blir det bra ,men dom + 20 graderna var nog bra i alla fall .Solnedgång blev det också.Så få se om vi ligger i lä i morgon då potatisen ska ner ,kram Nette

Margareta sa...

Ja, jag lever och mår ganska bra . ett uppehåll har behövts och efter en del "påtryckningar" och din kommentar så förstod jag att jag borde. =) 20 dagars uppehåll, det är nog rekord hos mig och nu måste jag kanske byta namn från bildgata till Den övervuxna bildstigen.

Det är lugnt med hälsan, vet inte vad som ska ske i framtiden men är inte orolig längre - har fått veta i Umeå att det inte är C som jag och andra bl a läkaren misstänkte. Däremot en stort förstorad sköldkörtel samt en liten cysta där.

Det är tur att det är sent och jag är ganska mätt med tanke på att det första jag ser här är ... du vet vad jag menar. Känner du kanske lite av snålvattnet som rinner.

Har snabbt scrollat ner och läst lite (inte mycket) men hunnit skratta och le en smula. Ska absolut läsa vid tillfälle för jag vill veta vad som händer och har hänt under min frånvaro. Men ville åtminstone ge ett livstecken från mig. En fråga, har du fortfarande inte fått tillbaka din dator? Låter oroväckande och konstigt.

Sov gott och hoppas att ditt knä snart visar sig från en bättre sida.

Hajan sa...

tack som vanligt för ett härligt inlägg.
Sv'lter gör Ni inte i alla fall, ser gör gott ut-
kram från Hajan

Maria sa...

Efter sådan god mat så förstår jag att ni kom in i något slags koma.
Ha en skön söndag/kramen

Freedomtravel sa...

Ser grymt gott ut! Trevligt med potatisgratängen i portionsformar!

Ama de casa sa...

Det där såg helt otroligt smarrigt ut. Måste nog peta i mig frukost och sen hoppas på en frukostkoma :-)

Gröna Anemone sa...

Vilka matbilder.... suck...här blir det knackkorvsås med potatismos idag...

Guldkryckan sa...

Den 8-de dödssynden är nog den bästa..och godaste :)

Här skiner solen, vindstilla....bara att njuta...tillönskar dig en fin Söndag :)

reneesfotoblogg sa...

Ursäkta, grillade petternicklasar?

anneli sa...

Vet du inte att det är en synd att visa såna matbilder? Du frestar folk, du förvrider deras sinnen, du får folk att löpa till sina kylskåp och leta efter minsta lilla bit att stoppa i deras arma magar, blunda och låtsas att de äter dina fröjdefulla rätter. Saliven kommer att rinna från deras mungipor och dom är för evigt förlorade.
Ja, i alla fall gäller det mig....;)

anneli sa...

Din mail tycks inte fungera så jag kopierar och skickar svar på bloggen istället...

Jo nog har det hänt nåt hemskt men det slutade bra. Johnny, vår kompis, drabbades av hjärtinfarkt hemma hos oss i fredags. En stor infarkt. Han är frisk och äter inga mediciner så det kom mycket överraskande. Men tack vare att snabbt kom till sjukhuset och kunde göra en ballong prängning så överlevde han och mår idag bra.
Blommorna har jag fått av Sassa, hans fru. Och en bukett av Johnnys dotter som Tack för all hjälp.
Ni kommer att få träffa både Johnny och Sassa när ni kommer. ;)

Rigmor sa...

Jaha ja...kunde tro det...att jag också är en riktig syndare...matkoma, herre gud, det drabbas jag ju dagligen av. Allt för att jag aldrig kan stänga munnen i tid, fast det gäller visst när jag talar också...
Å det var väl de sötaste små grytlappar jag skådat!! Int´kan man ta ut en kladdig potatisgratäng med dom, näe...de ska pryda en krok i köket, till allas beskådan.
Här har vi haft tropisk luft i helgen, tills ikväll, då jag gick av jobbpasset, då strilade regnet ned. Och nu förstår jag ju varför, dödssynden...jag åt för mycket , idag med...
Ha det så gott vännen i norr!!
Kram kram

anneli sa...

Din mail tycks inte fungera så jag kopierar och skickar svar på bloggen istället...

Jo nog har det hänt nåt hemskt men det slutade bra. Johnny, vår kompis, drabbades av hjärtinfarkt hemma hos oss i fredags. En stor infarkt. Han är frisk och äter inga mediciner så det kom mycket överraskande. Men tack vare att snabbt kom till sjukhuset och kunde göra en ballong prängning så överlevde han och mår idag bra.
Blommorna har jag fått av Sassa, hans fru. Och en bukett av Johnnys dotter som Tack för all hjälp.
Ni kommer att få träffa både Johnny och Sassa när ni kommer. ;)

BP sa...

Lugn tjejen, det varma vädret UTAN storm är på väg till dig. Vi har ju också haft det i flera veckor härnere, men igår vände det.
Maten såg gudomlig ut - precis som alltid hos dig.
Å grytlapparna - klart att de blir utsmyckning och inte kommer att användas. Men jag skulle hänga upp dom i köket någonstans:-)

Susjos sa...

Vilka foton på maten!!!! Snålvattnet börjar rinna direkt,trots att jag är mätt!!!
Lyckosten Rantafar som får äta dina goda maträtter!!!!

Hoppas värmen kommer upp till er nu!

Mi´s nya liv och det jag redan levt sa...

Hejsan kära Rantamor !

Så fina pannlappar Du fick.av de små barnbarnen,
Inte fick jag något, vad jag minns av dotra när de varit till Helsinki i Påskas. Dumt av mig att inte säga till att jag ville ha en Muminpappan i kylskåpsmagnet, har ju mamman.

Vilken lyxmat Du lagar,

Kram Mi