söndag 4 maj 2014

Så här ser det ut där jag är idag.

Söndagens fototriss skall beskriva hur det ser ut där vi befinner oss idag.
Jag har befunnit mig inomhus för att,
jag tycker det var så kallt och så blåsigt, och ibland har snön dansat i luften.
April väder i maj, och maj väder i april har det varit.
Inga löv har orkat slå ut ännu och mina vindpinade blåsippor har blommat ut,
eller kanske frös dom ihjäl rent av.
Men jag har passat på att städa mina kökslådor idag,
ut med sådant som hade utgående datum men som vägrat gå ut själv,
fast det på vissa paket också funnits klockslag när varan skulle gå ut !!!
Kryddor kan ju också bli gamla men nu är alla mina redo för att ...
som det heter på kockspråk idag "gå ned i grytorna" !!!
Lite blygt tittar min nya dammsugare fram längst till vänster,
skulle ju döpa han, för jag tror trots färgen att det är en han, men ännu har han inte fått något namn.
Men ordning och rent har jag i mina lådor inför sommaren.
Fyllde på socker i min sockerburk, som egentligen är en gammal tè burk,
den har fått följa med mig länge och jag gillar den och bara därför får den vara med på min triss idag.
Burken är blå , men jag är allt lite grön av avund på hur vackert det är  söderut i landet.
Grönskan är så ny och vacker och alla fruktträd som blommar,
blommor och löv på träden, är det så konstigt att jag är lite avundsgrön ???
Men jag tröstar mig med en portion av gårdagens efterrätt,
kvargvaniljpanacotta med en sås av rödavinbär.
Passar ypperligt ihopa och lika ypperligt i magen på både mig och Rantafar.

Så blev min triss idag, inomhus och lite städning.
Kolla mera hur alla har det idag på Fototrissen.

Tjingelingen från Rantamor en kall söndagkväll i maj.

" det är bättre att vara tyst
och misstänkas vara idiot,
än att öppna munnen
och undanröja varje tvivel...."

A Lincoln.

22 kommentarer:

Eva Trillian sa...

Ibland är det gott att stanna inne och göra nytta där :) Skulle också behöva gå igenom mina lådor och skåp i köket (överallt, för den delen)! Din triss inspirerar och det håller förhoppningsvis i sig till nästa ledighet ;)

Gröna Anemone sa...

I mina skåp går gamla grejer inte heller ut självmant, fast det står går-ut-datum.....Nu påminde du mig om en sak som jag också borde göra...

Rigmor sa...

Oj...vilken reda!! Milde tid, nu känner jag att det är tur att vi inte "skypar"...eller vad det nu heter, för här råder det mer oreda...och inte bara i kökets lilla vrå!! Men jag förstår känslan när det väl är gjort...Och jag förstår också känslan när den där vidunderligt goda pannacottan dalar så sakta ned i strupen och vidare till magen. Är det något jag tycker om så är det pannacotta...varje gång jag äter det intalar jag mej själv att det är hur nyttigt som helst, mjölkprodukter, frukt och bär...
I helgen har vi varit uppe i Dalarna, och där var det knappt musöron på träden, och här är det...ja nästan helt utslaget på vissa björkar. Så visst är det skillnad i landet!!
Ha det så gott vännen i norr!!
Kram kram

Nette Cecilia sa...

Hade en tanke på det där med lådor idag men sen blev det vinterskorna bort ,putsning och smörjning och sommarskorna fram ,passande väder med snöskurar .Damsugarn var också framme liksom golvmoppen .kram Nette

Olga T sa...

Men jag fastnade ju mest för efterrätten. Har du ngn över???

Tant Otto sa...

Fint i lådorna blev det och en bra triss oxå..efterrätten ser god ut..hos mig vankas det smulpaj med rabarber och jordgubbar..gott det oxå.

Anonym sa...

Du milde tid vad du var flitig. Har nyss flyttat och än.... finns det ordning i skåpen. Fast vi vet visst alla hur det kommer att gå efter en tid.
Det var kallt och blåsigt här med men jag tvingade ut mig till sjön.
Ha en trevlig kväll!

Lena Börjesson (Liisanantti) sa...

Jo du det är nog en himla skillnad på vår här och hos er där.
Här har allt formligen sprängt till på samma gång.
Tom syrenen blommar snart.
Lite galet.
Jag gjorde oxå en liknande efterrätt, men troligen med mer kalorier :)
Vaniljkvargen + vispad grädde + smält vit choklad.
Serverat med färska blåbär. Dock importerade sådana
Ha en go vecka

BP sa...

Kan väl säga som så: nu när du är klar med vårstädningen hos dig kan du fortsätta hos mig;-)
Älskar din blåa burk. Jag har också några sådana klenoder som har hängt med ett bra tag och fortfarande fyller en funktion och som dessutom är vackra.
Pannacottan såg ljuvlig ut, en av få desserter som jag mumsar i mig med gusto:-)

Svar: Det är HSB som sköter all underhåll i vår bostadsrättsförening, även trädgårdsarbetet. Ingår i våra hyror. Men två gånger per år (våren/hösten) är det vi bostadsinnehavare som kan kratta lite och plantera blommor åsså grillas det korv. Det har vi aldrig varit delaktiga i...

Beppan sa...

Skönt med busväder ibland så man får något gjort inomhus!

Freja sa...

Ett gott dagsverke fick du gjort! Skönt att röja i lådorna emellanåt!

Hajan sa...

vilket underbart slut av Abraham
Lincoln om det nu var han.
Det var en devis som var skitbra.
jag har också mina kryddor i
kökslådorna. Hade de över spiseln förut, men det skall ju inte vara bra för kryddorna.
jag pysslade inne i går med.

kram till Dig och gubben från
Hajan

Maskeradgalningen sa...

Underbar burk! Och ja, ibland förtjänar man helt enkelt pannacotta. Hoppas våren kommet till er snart!

Camilla sa...

Oj det där kallar jag ordning och reda.
När kan du komma hit och fixa en sån ordning här? ;)
Mums vad god pannacottan såg ut att vara.
Kram!

Ama de casa sa...

Haha! Jag måste nog ta på mig glasögonen, för jag tyckte att dom där kryddburkarna var trådrullar...
:-)

Duktigt städat och en fin och ren triss blev det då också när du gjort det :-)

lilalili sa...

Så härligt att få ordning och fint i lådorna! En bra, annorlunda triss blev det ju också :)

Anni sa...

Vilken FIN blå burk! Där blev jag allt lite avundsjuk ...

... men jag fick ju rå om dottern din i några timmar i fredags, så jag är glad ändå!

Anitas-Malta sa...

Skulle nog också behöva städa och rensa ur bland lådor och skåp därhemma men nu är jag ju inte hemma så... ;-)

Har fullt upp ändå att pyssla och inreda i vår nya övernattningslägenhet här i Älvsjö. Skönt att slippa bo på hotell vid varje besök till den vackra huvudstaden :-)

Även här dansar snöflingorna runt bland maskrosor och sippor. Brrr.. det känns kallt trots att solen är snäll visar sig lite då och då. Två dagar kvar sen flyger vi hem till ön. Båda två !!!!

Ja, den namnlöse dammsugaren syns knappt på bild men ordning och reda syns tydligt !!!!

Like your gamla té burk !! ...och din ljuvliga panacotta och självklart A Lincoln´s tänkvärda rader som du valt att dela med dig av till oss andra.

Nu väntar maken otåligt med lax och dillstuvad potatis... Bye Bye :-)

badtant.bloggo.nu sa...

Var inte så länge sen jag gjorde en sån där utrensning i mina lådor och bland kryddburkarna. Känns toppen då det är gjort. Nä nu vill vi ha lite värme tack. Sol har vi men inga grader som jag gillar iallafall.
Ha det så gott. Kramen.

Marit Johansson sa...

Wow vilken bra ordning du har i lådorna. Det där skulle jag också behöva ta tag i.
Blev lite full i skratt när jag läste ditt inlägg, jag har senaste dagarna använt precis samma uttryck som du "aprilväder i maj" och "grön av avund på vädret i söder" men vi bor ju båda två i norra Sverige också :)
Ha en bra tisdag!

Solglittret sa...

Härligt!

Kikar in för en vårhälsning ♥
~Kram Lollo~

Anonym sa...

Ordning och reda
Löning på freda
Ledig på lörda
Pengarna förstörda