måndag 26 maj 2014

När Rantafar skar huvudet av Lille Skutt, var fanns djurens vänner dådå ???

I går i min blogg så slängde jag ur mig bara att;
Rantafar skar huvudet av Lille Skutt på morsdagsmorron.
Nu trodde jag att alla skulle bli nyfikna av vad vi håller på med till frukosten,
och att alla djurens vänner skulle flyga i taket,
för man kan ju inte få skära huvudet av Lille Skutt...
eller....
det var ju precis vad Rantafar gjorde.
Vi hade köpt Bamse apelsiner som ska vara till juice-frukosten,
och jag tyckte ju att det såg makabert ut när han skar itu Lille Skutt.
Bara en av er som kommenterade hade frågan, vad som hände egentligen och det var
Rost och rädisor.
=)  =)
I går knackade det på dörren,
och när jag öppnade stod en ung kille med en blombukett i famnen,
lite generat ger han mig buketten, och jag säger...
men va gulligt får jag blommor utav dig ??
Näe.... stammar han, och pekar på kortet som låg däri, vänder på klacken och går.
Tack, tack ropar jag efter honom,
och på kortet stod det att jag hade fått morsdagskramar från Minga...
Gulligt att få blommor vid dörren så där.
Och doftar gott gör dom, är det pioner månne, liknar iallafall.
Rantafar stod för morsdagsmiddagen igår,
och något gick riktigt snett !!!
Försökte han göra sprängd anka kanske ??
Men det ordnade sig till slut och jag fick grillad renryggbiff, grillad blomkåls-skiva,
knaperstekt gula kantareller, färsk potatis och "bea".
Mums ju.

Idag är det väl morsannandagen dådå,
kallt som tusan ute, all sommarvärme bara fes av...hua så kallt det blev och blåsigt.
Imorron ska vi packa bobilen ....

Tjingelingen från Rantamor.

19 kommentarer:

Nette Cecilia sa...

Ta för guds skull stickamösson och vantan med o.Kallt som bara den på den här sidan och det tycks hålla i hela veckan ,brrrr säger jag .Lille skutt tog sitt sista skutt hos er ,hoppas han var god .kram Nette

Hantverkarglädje sa...

Nej du Rantamor, jag äter inte murklor bara beundrar dem.
Ja välkommen ni till detta kalla land. Tomtar har jag inte vid Hantverkarboden men väl hemma. Gå gärna in till Hantverkarboden och be om min adress så tittar ni in hit. Om inte så för jag väl dit en om du hör av dig. Välkommen.

Rigmor sa...

Det var då för väl att det bara var en bappelsin och ingenting annat...jo, jag noterade allt att han skar huvudet å´han, men sen glömde jag kommentera och fråga. Teflonhjärna. Fastnar inte mycket.
Å det var då för väl att det inte hänt något allvarligare hos dej, brukar kunna tyda din humor men igår gick jag väl bet...Sen vet jag ju att lilla mamma på andra sidan gränsen inte är så pigg, så jag vart lite orolig där.
Du...ibland önskar jag att mitt blomintresse tog slut också...det är så besvärligt när man ska ut med bobilen. Förr var det ungar man skulle ha koll på när man är borta, nu är det blommor...Fast blommorna hittar kanske inte på hyss, men inte långt ifrån. Tycker du fick en redig blombukett iallafall, och visst är det pioner i den, vackra sådana, ädla sådana.
För väl att du gillar Zambo, för han är liksom en medlem av familjen numera...*skrattar*.
Ha en bra resa över gränsen och kör försiktigt!!
Kram kram

BP sa...

Hahaha! Du undrade ju varför jag inte reagerade på "Lilla Skutt" igår. Kan tala om för dig exakt varför: Eftersom texten stod i direkt anslutning till bilden med bubbel och räkan trodde jag att han hade halsat just räkan. Oooops;-)

Kan säga att din morsdagsmiddag låter precis så gott som du förtjänar:-)

Även här var det betydligt kallare idag. Det började med 19 grader i morse, men nu ligger tempen på 12 grader. Å japp, det blåste småspikar och tänderna fick sig en fin slipning av allt damm;-)

Hajan sa...

Lille Skutt trodde jag var korken till en flaska starka drycker.
Det är många namn på den



kram Hajan

Susjos sa...

Trodde som BP att det var räkans huvud som höggs! Bamseapelsiner var något nytt!

..och vilken fin bukett blommor och go middag av Rantafar!!!

Ama de casa sa...

Men? Jag trodde ni åt kaninfrukost ju. Det gör väl alla?
;-)

Skärgårdsbilder från Oskarshamn sa...

- Halloj i norr.
- Det var inte snällt av Rantafar. Jag som trodde han var djurvän....
Härlig blombukett du fick.
Här är det kallt och riktigt blåsigt idag. Får hålla mej på landbacken...
- Ha en fortsatt bra dag !!!
Hälsar Henning och Blondin-Ida...:o)

Evas Kvarnaro sa...

Jag anade något 'lurt' som vanligt . . . . *fniss*
Ni är inte så snälla 'där uppe' varför skicka nordanvinden hit till oss, förstår att ni tycker vi haft det lite för varmt.
Ja svalare kan behövas bara det inte blir frostnätter, då blir det jobb med att täcka över alla jordgubbar som blommar så fint m.m.
Så härligt för er med husbil utflykt, det är så vackert i Norge
säger jag fast man ej varit där.
Ser att ni också varit ute på härliga utflykter med smaskiga 'matsäckar'.

Vilken underbart vacker morsdags bukett, den var du väl värd.

Ha det så gott och ta det försiktigt i krökarna.
Hälsar/ Eva

badtant.bloggo.nu sa...

Vad mysigt att få åka iväg en sväng med bo bilen. Hoppas att värmen kommer tillbaks. Den middagen som du fick på mors dagen fick tandvattnet att rinna. Ha det så bra ni nu bara kan.
Kramen

Äventyret framtiden sa...

Ja, nog är det kallt alltid!
Sommaren har kanske varit redan?
Ta på dig mössan och var glad för att det inte går för dig som för lille Skutt. Rantafar är en riktig skuttmördare han;)...apelsinerna ser för övrigt väldigt goda ut.
Doftpioner fick du visst! Ljuvligt vackra

Pettasnicklasarna växer så det knakar här!
Karinkram!

Mi´s nya liv och det jag redan levt sa...

Hejsan Kära Fru Rantamor !
Vad gör far,bara rubriken fick mig att hoppa högt.Trodde det var en riktig kanin han skar huvudet av.
Men som väl var, det inte det.Bara en papperskanin.Visserligen lille Skutt.

Varför får jag inga idéer
att skriva om.

Såg i en blogg att sina bekymmer skriver Du på en lapp lägger mellan tidningsbladen och slänger, om det räckte. Gör nog inte det, när det gäller mig.

Må så gott !

Kram Mi

Hantverkarglädje sa...

Hej igen Rantamor.
Kan inte du sända ett litet mail till mig så skall jag sända dig min telefon nr o adress. Ni är välkomna på en pratstund och ta en titt på tomtarna. Om ni inte hinner eller liknande så för jag nog dem till Hantverkarboden. Hör av dig.

Kerstins foto sa...

Hahaha, vilken brutal karl du har, man måste ju vara rädd om lille Skutt, inte halshugga honom. Bamseapelsiner har jag inte sett förut, får kolla om det finns här också. :)
Fantastisk bukett och visst verkar det vara pioner. Doftar gott gör dom och är nog en av de vackrare blommorna jag vet.
Drar ni iväg till fjällen nu?

Fjällripan sa...

Haha, jag trodde att han hade styckat en hare :))

anneli sa...

Visst är det pioner, min favoritblomma. Jag älskar dom! De brukar inte inte stå så länge bara, inte hos mig i alla fall. Fast du kan säkert trolla med dom, precis som du gör med din mat....;)

Guldkryckan sa...

Underbart...gillar dina inlägg :))))

Jo, kallt är det tydligen, lite i alla fall, fast jag har inte kollat efter hur det är idag utanför, får bli en promenad sedan.

Solen har skinit här hela veckan, fast blåst kyligt de sista dagarna...men det går det också :)

Tillönskar dig en trevlig kväll.

Maria sa...

Det var väl trevligt att få en sådan fin bukett blommor.
Ha en fin helg/kramen

Eva i Tyresö sa...

Vilken gudomlig rabarberpaj !!!tack!