onsdag 7 maj 2014

Känner mig som ett gammalt ånglok, lite långsam men med charm...hehe !!

Rantafar mötte ett ånglok !!!
Och det gamla skrället gick då inte under namnet Rantamor,
näe det var 1287 från 1916 .
En gammal och vacker dam som puttrat fram på svenska järnvägar och
röjt sin snö själv.
Då när detta ånglok färdades behövdes minsann inga ersättningsbussar sättas in.
I med mera kol och tut...tut...så var det bara att tuffa iväg.
Medan Colin och jag gick loss på ToysRus så åkte moffa Rantafar
in till Svartvik för att fylla på gasolkrukor inför sommarens resor med Leffe.
Och det var då han såg att dom kört ut ångloket för att lufta det i vårsolen.
Genast tänkte han att...
nu skulle Rantamor ha varit med och fotograferat...
och medan han tänkte kastade han en blick bak i bobilen och såg att...
där fanns kameran kvar, men ingen Rantamor.
Då var det bara att nita bobilen och ut å fotografera.
Och vilken bra idè ,då fick ju jag också se detta fina ånglok.
En rätt tung gammal dam det här...tror att det är en dam,
och inte var hon lätt att tillfredsställa heller, kol och vatten i massor !!!
Men visst är det något alldeles speciellt med dessa gamla ånglok och tågvagnar,
alltså om man jämför med dagens x-2000 som inte alls har någon charm,
och som gnäller så fort det blir väderomslag och då blir inställt till allas irritation.
När dom byggde nya järnvägen här förbi Nordmaling fick vi ju ett nytt och vackert resecenter,
men tror ni att man kan köpa tågbiljett där ???
Näe.
Och köper du på tåget kostar det 50 kronor extra.
Men var ska man då köpa sin biljett ???
Säkert på det där förbannade nätet som säljäveln har haft sönder för oss...

Näe nu är jag trött som ett gammalt ånglok,
klockan har passerat midnatt och det har blivit onsdag.
Vad blev det av tisdagen dådå....jo rätt bra faktiskt, och vi avslutade dagen med en varm och härlig bastu som var som balsam för storkropparna.

Tjingelingen alla bloggvänner, kan bara meddela att...jag inte fått tillbaka min dator
ännu....suck !!!


Såg att onsdagens tema är Välparkerat, och det passar ju också bra
till min blogg med ett välparkerat ånglok.

27 kommentarer:

Camilla sa...

Riktigt charmigt tåg!
Som sagt...helt annat än dagens tåg.
Visst är det dumt att dom tar 50 kronor extra på tåget? Jag har hört att man kan köpa biljetter via mobilen.
Men det tycker jag låter bökigt. Det är ju sååå mycket lättare att bara hoppa på tåget och betala där.
Kram!

Gröna Anemone sa...

Visst känner en sig som ett ånglok ibland.... och som du säger så sitter ju charmen i ännu... Vissa dagar är ju bättre än andra.
Hoppas denna dag blir en av dom bästa!

Gröna Anemone sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Razzy sa...

Vilket underbart gammalt ånglok, den skulle min sambo älska som den tågnörd han är :)

Hoppas ni har det bra där uppe i Norr..

BP sa...

Rantafar är en väldigt duktig fotograf, nästan i klass med dig;-)
Tur att du lämnade kameran kvar i Leffe.
Älskar ångloken och känner nästan lukten och hör tuffandet.
Håller helt med dig om resecenter. Värdelösa är dom. I Täby har vi fått en s k inbyggd bussterminal utan värmeelement. Ingen information och absolut inget köp av biljetter. Inga tidtabeller heller.

PS. Jag klickade hem en ny dator i fredags. Hämtade ut den igår. Windows 8.1. Suck. Jag sitter framför skärmen och kliar mig i huvudet. Har inte den blekaste hur operativsystemet fungerar. Så jobbdatorn lär hänga med ett tag till för bloggandet... DS.

Ama de casa sa...

Dom är jättevackra dom där loken! Vi såg ett "in action" på Innsbrucks tågstation i mars. Läckert - men jösses vilken svartrök den spydde ut :-)

Du borde kanske ha lämnat in datorn på Pizza Express... Hoppas du får den snart!

ansepanse sa...

och Rantafar är tydligen en fena på att ta bilder han också :)
jo, gamla lok är vackra
ha det gott
kramar

Skärgårdsbilder från Oskarshamn sa...

- Halloj i norr.
- Vilket häftigt gammalt lokomotiv !
Men skönt att man inte är eldare på ett sånt. Då behöver man nog ingen bastu....
- Ha en fortsatt bra dag !!!
Hälsar Henning och Blondin-Ida....:o)

Artlover sa...

Härliga bilder på detta gamla ånglok. Nja, de var ganska snabba, alla fall på sin tid.

anemonen sa...

Ja de är imponerande de gamla ångloken. Själv har jag åkt med ett men det var längesedan.

Eva Trillian sa...

Det där är liksom ett RIKTIGT tåg det! :) Sådant som pustar o stönar i uppförsbackar så man känner att de nog har lite personlighet!
LillaBlå? :) Gulligt! Undrar just vad vår (nja, grabbens då) blå ska heta ...

Rost och rädisor sa...

Som en gigantisk skulptur...

/Anette

Meta sa...

Nu skulle mannen varit här hemma och sett detta han gilla sånt, både smått och stort. Får visa när ha kommer hem från Tyskland.
Fina bilder.
Ha en fin dag
Kram meta

Pysselfarmor sa...

Det var välparkerat och det fordonet rubbar man inte i första taget.
;-))

Jag har ingen aning om vad det är i parken där resten av året, men jag antar att det finns andra blommor där då.

Pysselfarmor sa...

Det var välparkerat och det fordonet rubbar man inte i första taget.
;-))

Jag har ingen aning om vad det är i parken där resten av året, men jag antar att det finns andra blommor där då.

Nette Cecilia sa...

Fint tåg ,fniss att inte kunna köpa biljetter till tåget nuförtiden ja visst hade den gamla goda tiden sin charm ,kram Nette

Mi´s nya liv och det jag redan levt sa...

Hejsan Kära fru Rantamor !

Och Far han fotar han med. Inte bara fiskar och grillar.Och rattar husbilen som nog snart ska upp och ut på vägarna.

Den friska Nordmalingsluften räcker inte hela året,så en avstickare till Borgafjäll blir det väl också-

Vi har fått Nordliga vindar så jag känner mig en aning mallig.
andra klagar på att det är för kallt, men klä på er då svarade jag.Tur jag köpte skinnjackan.Den är lite tung,men det får jag stå ut med.Varm och skön.
Du kanske har läst att jag fått lite ledbesvär.
Mitt ex ligger på sjukhus, blev förflyttad till universitetssjukhuset i Huddinge.Så lite orolig är jag.hans mjälte är förstorad och han har lågt blodvärde 0.47.fått blod,4 påsar + lite till.Ändå mår han bra, idag var han förkyld.Nu har vår dotter närmare än vad jag har.Blir han kvar där en längre tid får jag väl resa dit på helgen.För då är skolorna stängda, jo de har sattyg för sig, bultar på dörren, bankar på fönsterblecket, allt för att skrämma stackars Prinsen.

Hoppas att hela familjen mår prima.

Kram Mi

Freja sa...

Massor av charm har den gamla damen!

Rigmor sa...

Men...inte är du väl som ett gammal ånglok?? Pyser och luktar...Näe, du är nog mer som X2000, mer fart och fläkt...Fast jag håller med om att det är ett vackert lok, så där stämmer det väl.
Men vart har datorn tagit vägen?? Inte kan väl bagaren ha den kvar fortfarande? Är den månne i främmande land...??
Å här har vi backat i tiden, eller årstiden rättare sagt. Bara några plusgrader idag, regn och blåst, går rakt igenom märg och ben. Å då gör jag som katten, kurar ihop mej och försöker täcka min värkande kropp, för fy tusan vad det känns i leder när det blir tocke väder!!
Ha det så gott vännen i norr!!
Kram kram

Camilla sa...

Sv: Det är SusanneP som är min syster. Carina är min bästa kompis :)
Men ja, det var hon som bloggade förut :)
Kram!

Beppan sa...

Vilken skönhet!! Gillar dessa gamla trotjänare. Vilken tur att Rantafar dokumenterade - med den äran.... :-)

Hajan sa...

Det där med gammalt Ånglok det går vi inte på.
Det skulle varit en bild på Silverpilen på, där passar Du.
men ditt inlägg var toppen bra som vanligt. Lycka till med er
resa , din gubbe och Du.

kram Hajan

Oljekritan sa...

Snyggt gammalt ånglok, men du är snyggare fru Ranta!! Jo jo kallt om näsan och blött om foten, här ÖÖÖÖser regnet ner..och blåååser..skitväder..men det behövs väl lite regn så det så...Och sol kommer...ha det gött kära du, och tack för fin kommentar..så kul att du gillar den blåa damen du har...På museet nu här I örebro hänger en dam som jag målar ochhon är så naken så jag tror att nästan DU skulle tycka det...hahha men snygg är hon, helt utfläkt och grann,Kram Karina

Ama de casa sa...

sv: Jo, vi är i Sverige nu. Kom hit den 29:onde april och åker hem igen på lördag :-)
Det kommer att bli himla spännande - om allt flyter på så hinner vi nog hem till storschlagerfinalen. Annars...
:-)

Erik Semlan sa...

Wow vilket fint gammalt ånglok. Ser riktigt pampigt ut där det står på spåret, verkar redo att arbeta igen bara man fyller på vatten och laddar pannan med bränsle. :-)
Det är väl som du. ;-)
Med lite bränsle i form av god mat och så lite dryck, antar att du hellre tar vin än vatten så går du säkert fram som värsta tåget.
He he, jag kunde inte låta bli.
Rantafar har tagit fina bilder, det kan du hälsa. Snyggt med bastant information gjutet på plåten!
Vilket stiligt Skyltsöndagsbidrag om du skulle vilja vara med där.
Synnerligen välparkerat bidrag!
Må så gott, även utan dator.
På mitt torsdagstemabidrag har jag ett ganska trist modernt tåg där loket försvunnit in i första vagnen om jag försöker förklara. Som en finare rälsbuss! Inte alls lika flott som ditt ånglok.

Fjällripan sa...

Blev ju finfina bilder på ångloket :)) Ha det gott!

Kerstins foto sa...

Men nu är det ju bara för Rantafar att skaffa sig en kamera, han är ju en jätteduktig fotograf! Vilken skönhet det gamla loket är, skulle vara kul att se det.
Men vad är det med pizzabagar´n? Har han fastnat i degen? Så där lång tid ska det inte behöva ta. Du får höja din ljuva stämma nu och se till att han tar sig loss från degen!