söndag 25 maj 2014

Morsdagar jag aldrig glömmer....

Eftersom det idag är alla mammornas dag, så kommer alla minnena fram när barnen var små,
och alla dom små presenter som jag fick väl inslagna av barnahänder.
pennor, suddagummi, tvättlina och en å annan porslingfigur.
Jag älskade dom dagarna när alla tre barnen fanns i vår dubbelsäng, och med spännande
stora ögon ville att jag skulle öppna deras presenter.
Alla kramar och pussar, allt har jag gömt i min minnesbank, och idag öppnades den.
När barnen blev lite större gjorde dom tillsammans en morsdagsmiddag,
en hel meny som dom stolt serverade oss, trerätters som var väl komponerad,
och jag fick aldrig komma in i köket innan allt var klart.
Pappa skickade dom på grönica efter en vinflaska så lite involverad var han också.
Jag saknar dessa morsdagar, men har så många små fina minnen.
Lite annat denna morsdags morron 2014, vi klev upp och Rantafar skar huvudet av LilleSkutt !!!
Jag fick min morsdagslunch ute på havet igår,
räkor, vitlöksbröd och en god cava rosè, och en njutningsfull dag.
Samtidigt skulle jag testa ett nytt objekt jag lånat av dottern,
inför vår Norge kryssning.
Det gick sådär !!
Men visst ser ni en tärna som flyger...längst där uppe i bild ???
Några hamnade mitt i bilden också som en lite prick.
Efter många tappra försök så bytte jag till macro gluggen,
och det här får bli min morsdagsblomma, och bra att jag lämnade den ute på ön
eftersom Rantafar annars hade blivit snuvtäppt....
En fjolårsblomma vi strandkanten ser så vissen och så ensam och bräcklig ut,
har stått emot hela vintern och alla stormar,
och den gav jag hela mitt hjärta , eftersom den blev så vacker på bild.
Ofta är det ju inte den som blommar mest, ser vackrast ut som behöver mest kärlek,
och nu menar jag inte bara blommor !!!
Avslutar med den vackra mossiga stenen som stått där alltid,
men har någon fotograferat den tidigare månne ???

Idag blir det ingen båttur det blåser och regnar här hos oss,
Rantafar har plockat fram renryggbiffar så det bli nog en gomiddag för Rantamor.
Men när det är morsdag...bli det farsnatt dådå ???

Och min knäckiga rabarberpaj blev skitgod ska allt lägga upp receptet i min Matbibel.

Tjingelingen alla bloggvänner och firande mammor,
ännu har jag inte fått min dator tillbaka, förbaskade pizzabagarn i morron ska jag jaga
skiten ur han....

12 kommentarer:

ansepanse sa...

hahahaha - ja kanske att det blir farsnatt efter morsdag :D
jättefina bilder
Sv: fast nej, inte krispig lax någon mer gång inte :)
ha en fin morsdag, trots regn och rusk
kramar

Hajan sa...

hejsan har äntligen skrivit av fissåsen.
Du talar om den gamla stenen, att
ingen fotat den förut.
Kanske någon med en gammal Lådkamera eller Instamatic(typ jag) Den bilden har en egen historien . Vad trevligt då får vi Norgebilder senare från dig.
Pajen var inte inlagd ännu
kram från Hajan

Nette Cecilia sa...

Här firade vi ju morsdag för flera veckor sedan som du vet ,tur var det för nu har jag städat villan och vi ska äta grillat älgkött och rostad potatis .Kallt var ordet på den här sidan 12 grader var det nä vi vaknade ,en skillnad på 20 grader jämfört med igår .Det blev längre längd på byxorna så att säga och fleecetröjan kom fram .trevlig morsdag till dig ,Nette

Rost och rädisor sa...

Mitt i all idyll dyker denna mening upp "Rantafar skar huvudet av LilleSkutt !!!"
Undrar ju om kaninen var sjuk eller uppfödd som slaktdjur eller snubblade Rantafar på nåt med kniven i hand och träffade Lille Skutt???

/Anette

Susjos sa...

Knäckig rabarberpaj? Hm, nu blev jag nyfiken på receptet. Har ju rabarber i vår lilla trädgård!

Trevlig Mors dag kväll!!!

Rigmor sa...

Vilken tur att man har minnet i behåll så man kan plocka fram alla dessa bilder från när barnen var små!! Kommer ihåg när de två minsta slogs om vem som skulle överräcka brickan med frukosten på och det slutade med att brickan hamnade i sängen...upp och ned...Nu kan vi skratta åt det, men då var det mycken tårar efteråt, det blev ju inte riktigt som de tänkt sig. Sen går tankarna till de barn som inga mammor har/hade att ge sina egenhändigt gjorda teckningar. Då gör det ont i mitt hjärta.
Vackra bilder, och det är sjutton inte lätt att få allt i bild, men visst ser jag tärnan, eller delar av den iallafall...
Ha det nu gott och gör då inget dumt med den där pizzabagaren, tänk på att ni snart ska ut och resa...!!
kram kram

BP sa...

Vilka fina minnen du har från barnens morsdagsfirande. Att du sparar allt sådant är helt fantastiskt!
Jättesynd att ni hade dåligt väder idag. Just en sådan dag vill man ju att solen skiner på alla mammor i vårt land.
Men bra att du kunde ta ut dagen i förskott;-)

Å om jag vore dig så skulle jag köpa en mega pizza hos pizzabagaren imorgon - mutor verkar funka...

Rigmor sa...

Hallå igen vännen...Blev lite orolig när jag läste kommentaren, hoppas inget allvarligt hänt?!
Kram kram

Pysselfarmor sa...

Vi firade morsdag med storrensning från vinden och utdelning/uppdelning av leksaker och spel till barnbarnen. De var helt lyriska - trodde det var tomtens dag idag :-))

Ama de casa sa...

Haha! Jag såg tärnan direkt - gillar bilden jättemycket! :-)

Håller tummarna att far fick sin natt och att du får din dator nurå!
:-)

Ama de casa sa...

sv: Jo, det blev många steg på stegmätaren. Jag har inte bara kvar den, jag har en ny också :-)

Erik Semlan sa...

Fina bilder, du verkar ha haft en trevlig helg.
Jag hoppas i alla fall att ni har röstat, även i detta val?
Med tanke på att husbilen putsas och fejas så är det säkert resor på väg.
Ja mors dag gillar min mor inte att fira och svärmor har bytt spelbana, så söndagen gick åt till promenad i solen mm. För själv så bryr jag mig mer om fars dag... samma med min egen far.
Fast han verkar ha fått alzheimers så vi får väl se hur mycket han minns. Närminnet är redan väck! Tur att bilkörandet mer går via ryggraden, om du förstår. Fast hittar gör han inte och det kan ju ställa till det.
Gäller att hålla både kropp och knopp i trim. ;-)