fredag 23 maj 2014

En jädrans mysig utflykt....

Fredag och jag vaknar 04:30....igen
varför ??
Är det ålderdomen som anfaller ???
När jag nu kan koppla bort jobb... borde jag ju kunna sova länge...länge !!
Men Rantafar sa...
om du vaknar tidigt så hänger jag med ut på havet....väck mig bara.
Jag väckte Rantafar...
gjorde en frukost som vi packade ned i väskan,
jag te och Rantafar kaffe....
sen blev det äggamackor med kassler.

Och 06:05 puttrar vi iväg med Sally ut på vackra havet.
Men det var inte riktigt plattvatten, men ingen fara för att åka ut,
och solen värmde gott...
Gott sa Rantafar.....och trots att solen värmde så är det att lite kyligt ännu på havet.
Men vi satt å hummade och vi njöt, mest av att vi ännu får en sommar att njuta,
både av varann och havet och naturen.
Kolla hur snyggt dom har dom som har sommarstugorna efter havslinjen.....
men en sommarstuga skulle ju binda fast oss hela sommaren,
och vi gillar mera nomadlivet om sommaren,
vill njuta lite överallt i min sommarträdgård.
Två fiskmåsar...
men vad gör dom ???

Kanske en hälsoundersökning ?
Svanar som inte ens har hittat sina partner ännu,
bröstar upp sig och vill verka stora och och bara vackra....

Och inte går det att komma dom nära heller för då flyger dom iväg,
så det blir alltid lite suddiga långtifrån foton.
I Rantamors trädgård blommar kabbelekan och hon är mäkta stolt......
också mina maskrosor lyser gula och vackra i gräset,
och som förtret växer dom också på husbilsparkeringen....
kan sätta mig ned på bänken vid Levarån och bara njuta av att våren har kommit.
Hallå här kommer ett foto av oss på strandkanten.....
Men hallå vad gör Rantafar ????
Jo han tvättar Leffes tak med högtycken.
Vi kommer ju snart att dra iväg på vår första semestertripp, och då ska Leffe allt vara ren och snygg.
Dagen som blev fredagen, och vi fiskade två finfina öringar, bland annat,
och det blev vår lunch.

Tänk så bra vi har det hämtar två öringar från havet och hem och gör lunch av dom.
MUMS å MUMS....
Sen bakade jag en knäckig rabarberpaj...
har inte smakat ännu. men om den blir god kommer den att finnas på min matblogg...

Nu har vi smakat och den blev himlans god.
Ååååh hjälp jag skämmes så in i helvete....
naken på en webergrilll,
ni får se min rumpa inget annat....

herregud bryr ni er inte om vad grannarna ska tycka,
och med en ölburk i rumpan kommer ju att få rövskav !!
Fan här håller Rantafar på å penslar mig under armarna å på rumpan,
som att han visste va jag ville ha för sololja....
bara för att jag är huvudlös å sitter på en ölburk, så behöver jag inte vara helt galen....

Fölåt lilla kyckling, men du blev då hunnans så god, och du var ju liks dö när
vi köpte dig....(trodde vi)

Tjingelingen från Rantamor en fredag....

i den underbara härliga försommaren.

7 kommentarer:

Nette Cecilia sa...

Så fint i din trädgård och mat ,ja borde nog gå och äta någonting nu .trevlig helg ,Nette

BP sa...

Alltså vad fastnar totalt på i det här inlägget är helt klart Rantafars högtryckstvätt. Ja, inte tvätten som sådan utan hur f*n han kom upp på taket. Okay - med en stege som han "gömde" på andra sidan av Leffe;-)

Äggmackor älskar vi också. I stället för Kassler tar vi stekt bacon och maken snirklar över Kalles kaviar också...

Så kycklingen har fått flytta ut från ugnen... sittandes på en ölburk antar jag. För din "berusade" kyckling minns jag;-)

Ama de casa sa...

Jag föredrar nog hotell-camping, då är det andra som får städa åt en :-)
(Tältet kom inte fram överhuvudtaget i fjol...)

Skärgårdsbilder från Oskarshamn sa...

- Halloj i norr.
- Vackert från er fina kust !
Visst är det underbart att kunna glida ut på havet.
Sen är det precis som vanligt. Jag blir hungrig när jag tittar in här. Och kan återigen inse att jag glömt bort frukosten....
- Ha en fortsatt bra helg !!!
Hälsar Henning och Blondin-Ida...:o)

Hajan sa...

Tack du underbara Du, vem tusan skulle inte få skavsår efter
att ha haft en ölburk i baken.
Jag känner hur gott det smakade
er fina lunch och middag.

Tack för vi fick följa med.


kram från Hajan

Guldkryckan sa...

Vaknar man så tidigt är det ju bara att vara tacksam...bara för att man är "ledig" behöver man ju inte sova ända in på förmiddagen :)

Kroppen lär ta ut den sömn den behöver..varken mer eller mindre...har jag hört nånstans..vet inte om det är sant dock.

Hur som helst..ha en skön Lördag..det har jag :)

Monica sa...

Underbart Inlägg!
Sitter här och njuter av både orden och bilderna.
Var rädd om er båda.
Kram och vink från mig.