onsdag 14 maj 2014

Rantamor är sur, ilsk och svär å muttrar mest....

Vad är detta för något ?? Fruktsallad eller....
näe det är råvaror till en chatney som jag kokade igår,
hjotron, mango, aroniabär, chili och lite annat gott som gjorde sig fint på bild,
och är jädrans gott på ostar.
Och jag kokar inte bara chatney,
näe jag kokar inombords också, elak är jag, och irriterad å snarstucken,
muttrar och svär....
Och Rantafar håller sig mest i garaget där det är lugnt och tyst,
ja lite som Emil i Lönneberga, men han snickrar inga gubbar.
Varför Rantamor är elak,
jo har haft ett ont knä nu i två veckor, knappt kunnat gå ibland,
och jag har städat alla lådor och skåp jag har innomhus,
istället för att göra det jag vill, ut på en promenad.
Igår åkte jag till sjukgymnasten (inte samma person dock som pizzabagaren som ännu har min dator)
Utan en ung snygging som skulle kolla mitt knä.
Ta av dig byxorna sa han...och vad jag hade önskat att jag var tjugo år då,
och inte en gamkärring med hängande knän och guppande lår.....suck.
Ialla fall, så kom han fram till att jag hade inflammation i nå slemsäckshelvete.
Tålamod, vila och antiinflammatoriska tabletter, sa den snygge killen,
han sa inte ens att jag skulle komma tillbaka,
men det sista han ropa till mig när jag gått ut var...
"kom ihåg att hämta in gubben din ur garaget..."
Och när jag knackar på i garaget där Rantafar börjat röja runt, förstår jag att min ilska
hade något gott med sig iallafall.
Ser också en skymt av den fina kaminen som vi tänkt att putsa till lite och ta in,
innan Rantafar kastar ut mig, för se i garaget, där har jag inget att göra, påstår han !!!
Och trögt går det ute i naturen här, inte mycket som grönskar,
frånsett rabarberna dådå som morskt tittar upp trots kylan.
När jag kom ut idag såg jag en liten trädgårdstomte sitta å studera på trappen,
Rantafar hade tagit fram tomten som följt oss länge.
I gårkväll satt jag å redigerade några foton jag tog på Colin i helgen,
den killen måste vara en fotografs stora glädje,
BP brukar skriva att han skulle kunna bli en fotomodell, och jag kan bara hålla med.
LillaC en av våra förmögenheter, som har blivit så stor, och då kan ju inte mommo skriva söt,
utan snygg.

En onsdag mitt i månaden maj,
Rantafar ser hockey,
Rantamor är ilsk över sitt onda knä, och saknar fortfarande datorn,
men kanske ringer pizzabagaren ikväll ???

Nej nu måste jag göra klart mitt uppdrag som domare i söndagens triss,
det har varit himlans kul, men svårt med så många otroligt fina blomstertrissar.
Men jag har helt gått på min känsla för bilderna.

Tjingelingen från Rantamor !!!

16 kommentarer:

Nette Cecilia sa...

Här är det också ont i knä men inte vill någon titta på mitt knä .Gott ser det ut på din första bild.Det är alltid något bra som händer när män går ut i garaget har jag kommit underfund med .Jag ser fram emot stugpremiären nu till helgen ,fast städningen är ju inte så rolig ,Kram Nette

BP sa...

1 000 tack för den länken tjejen:-)
Jo Colin är en snygg och vacker pojke, vilket ju är logiskt med dessa "anor":-)
Å redigeringen är kanooon!

Stackars dig - först tassen, nu knäet. Inget roligt alls. Så jag förstår att du är gnällig och svär. Har man ont någonstans påverkas ju hela kroppen och humöret.

Å om du fick Diklofenak/Voltaren att knapra kan jag varmt rekommendera att låta bli - två Ipren verkar betydligt bättre.

Snart fotboll också på 12:an UEFA Cup finalen ju:-)

badtant.bloggo.nu sa...

Oj, oj stackars dig, jag tycker faktiskt synd om dig som har så ont. Men nu kommer värmen och då tror jag att det kommer att kännas så mycket bättre. Kan bara hålla med om att den killen är då bara för snygg skulle kunna vinna vilken modell tävling som helst.
Ha det så bra det bara går nu. Kramen på dig.

Razzy sa...

Usch stackare, ont i knän är inte roligt, håller dock med om att du har ett snyggt barnbarn

Kram ugglemakerskan.

Gunilla sa...

Vill tacka för din snälla kommentar om min selfie :)

Kram Gunilla

Kerstins foto sa...

Ja du, den killen kommer ha tjejer hängandes i klasar efter honom om ett par år. :)
Vad trist med knät. Hoppas att det går över fort.
Ha det gott så länge.

Kerstins foto sa...

Ja du, den killen kommer ha tjejer hängandes i klasar efter honom om ett par år. :)
Vad trist med knät. Hoppas att det går över fort.
Ha det gott så länge.

Kerstins foto sa...

Ja du, den killen kommer ha tjejer hängandes i klasar efter honom om ett par år. :)
Vad trist med knät. Hoppas att det går över fort.
Ha det gott så länge.

Ama de casa sa...

Han är så stilig, Colin! :-)

Antiinflammatoriska grejsemojs brukar kunna göra underverk. Såna jagade undan min ischias i slutet på 80-talet och den håller sig väck sen dess. Hoppas det blir samma för ditt dumma knä!

Gröna Anemone sa...

Ibland är det ju skönt att höra att det finns andra som också har onda knän. Sådana som svär lite och går ann. Jag mest hummar och säger inget, är bara glad att jag inte värker alltför mycket. Men ut på en kvällspromenad skall jag och ännu har jag inte behövt ringa taxi för att komma hem... Krya på dig!

Marit Johansson sa...

Ja nog är han en riktig snygging :) Hoppas knäet blir bättre fort!

Fjällripan sa...

Chutneyn eller hur det nu stavas ser då riktigt god ut!

Hoppas ditt onda knä blir bra snart! :))

Camilla sa...

Hopas verkligen att ditt knä snart blir bra igen.
Kram!

Kicki sa...

Här fick man då både småle, känna empati och få beundra en skönhet! Själv spökar min höft och har en förkylning så mina promenader uteblir!
Vad roligt att du tycker om min triss, så mycket att jag blev en av de utvalda bland alla fina bidrag! Tusen tack det blir en hård kamp!:)
Äh, du får en kram också! Kram

Katarina sa...

Tack för ditt gillande av min triss - det gör mig jätteglad!

Hajan sa...

Finns inget värre än när man måste visa sin skavanker. Men så dumt, varför är man så ?
Den snygga Doktorn bliver ju gammal han med.
Och förmodligen har andra problem, som jag inte vill skriva här om.
Lilla Rantamor i går var jag hoss Frissan. En mycket trevlig äldre dam kom fram, Hurra det var jag.
ha en bra fredag, kram Hajan