fredag 3 september 2010

Väntar på gäster...barnen !!!

Innan dom kommer inramlandes alla fyra så ska jag lägga ut en blogg. Bara väntar på dom...alltid lika kul...alltid detta att stå i fönstret å vänta fast jag vet att dom nyss lämnat Timrå. Förväntan...längtan....spänning.
Jag bakade bröd av bara farten idag, inget jag hade planerat ens, Rantafar blev överraskad och tyckte att det smakade gott och längesen.
Jag me.
Sen har jag bakat pajer, lite enkelt men alla kommer säkert inramlandes lite olika tider så det är väldigt praktiskt.
Hoppas att det kommer att smaka gott..en med kyckling å räkor å en med vinmanierad kassler och broccoli...ovanpå västerbottenost.
En sallad som ännu inte är klar eftersom rucolasalladen blir lessen om den blandas i för tidigt.
Men det ska bli en sallad så småningom....
å fetaost till....

Kokade en hjotronchutney idag.
2 st syrliga äpplen
en halv gul lök
1 st röd chili
1 tsk riven färsk ingefära
3 dl hjotron
0,5 dl äppelcidervinäger
1,5 dl råsocker
2 msk honung.
Och jag tillsatte röda krusbär eftersom jag hade det ute i min trädgård.
Kokade ihop allt i en halv timme minst på svag värme.
Så himla gott till kött, och till dessertostar.
Nu är det bara att sitta å vänta på barnen...hoppas dom kör försiktigt.
Imorron blir det att fira Lilla C`4 årsdag , va han skall längta den lilla, undrar om han kan sova inatt ???? Lilla hjärtat...
Sen blir det vuxenfest med kräftor....slurp va gott har faktiskt längtat.
Varför äter man kräftor bara en gång om året???
Knäppt ju, d som är så gott, mycket jobb för lite mat...men gott.
Tjingeling..ha en underbar helg å va rädd om varann......



8 kommentarer:

Monica sa...

Synd att du är så lång bort, annars hade vi knackat på vilken god mat mums.
Förstår att det ska bli kul med barn o barnbarn.
En kräftskiva sitter ju aldrig fel,ha det bra;-)

Lilla C's mamma sa...

Mums va gott med hembakade frukost bullar, ta med några till oss vetja!! Så längesen jag fick äta mammas bullar... hmm ett bra bloggämne, barndomsminnen...

Ses snart!

M

Rigmor sa...

Så gott det ser ut med hembakat bröd!! Brukar också köra med paj när barnen kommer hem, likadant här, de kommer från Sveriges alla hörn och då är det svårt att få till det på exakta minuten.
Ha´nu en bra kväll och helg med barn och barnbarn, och AKTA dej för kräftspadet, det är förrädiskt...
Kram

Lasseivomma sa...

Den där hjortronchutneyn eller vad det heter skulle jag minsann vilja smaka. Tror att det är något i min smak.
Ha det gott.

Beppan sa...

Så frestande gott det ser ut alltihopa!! Den där chutney´n ska jag testa! Kul men nya idéer. Och salladen - vad har du i den??? Druvor?

Livsgnistan sa...

Hej igen... det är inte möjligt!!! Du skriver att du är från Kronoby... alltså ÄR världen liten eller minimal undrar jag nu?? Jag skrev ju att jag är uppväxt ett par mil utanför Jakobstad... närmare bestämt "Krombi"!!! :))) Visserligen flyttade jag därifrån vid 4 års ålder men har ju varit där alla somrar och en del jular sen i många år. Vilket sammanträffande! Jag är av "årgång - 67" och hade min mormor i Sandbacka... Vem vet kanske vi sett varann nån gång? Skoj skoj!

Erik "Semlan" sa...

Mums, bröden ser goda ut. Först tyckte jag pajerna såg smaskiga ut, så läste jag. Kyckling och räkor låter gott, en blandning jag inte testat. Men usch, kassler kan jag inte äta. Tror mig veta att det kommer från unga år och matförgiftad efter just en kasslerrätt. Det är en speciell syrlig smak på det köttet som jag inte klarar.
Hjortronchutney har jag inte provat, låter spännande och du bjuder på receptet, tack.
Visst är det trist att folk ska stressa just i rulltrappor.

Bettan sa...

Åh så gott det ser ut, man blir riktigt hungrig av dina bilder.

Hoppas allt är bra och att ni får en fin helg.