onsdag 17 november 2010

När övergår buljong till fond ???

Lekte lite med Nikon och closeup och stativ idag, och en av mina vackra rosor fick stå modell. Jag har ju så mycket att lära när det gäller fotografering, men som jag skrivit tidigare så lär jag långsamt och försöker träna på det nya jag lär mig.
Långsamt leder ju som bekant också någonstans.
Och Rantafar kikar hela tiden på en glugg till min Nikon, och jag tror att det närmar sig, men alla kronorna är inte där ännu.
Och eftersom jag varit så "klen" så har jag hållit mig innomhus ännu idag, och då får man klicka det som finns innom räckhåll.
Jo sen har jag kokat en fläsklägg idag, eller som Rantafar säger "ett grisarsel".
Det är ju så himla gott, kokade med morötter, kålrot, lök,lingon, lagerblad och kryddor. Kokar tills köttet ramlar från bena och det är himmelskt gott. Och dessutom får man massor av otroligt god buljong att frysa in sen man silat bort allt "mojs".
Men det var just det Rantafar å jag funderade på.....jag kokar buljong på grisarslet, men NÄR övergår buljongen i fond ?????
Nu pratar ju alla om fond, inte buljong.
Men ifjol när vi köpte ren, då sa en" lappgubbe" att "vi skulle koka puljong på pena", så norrut är det puljong, här är det buljong, men är det söderom Dalälven det börjar heta fond ???
Det kanske är som strömmingen, den heter sill när den simmar söderut.
Vem vet, inte jag TJINGELING....grisarslet var gott, pröva och ni får en fantastisk buljong....puljong...eller fond.

12 kommentarer:

ormbunke sa...

OH! så snygg ros och perfekt med den svartvita bakgrunden.Rotmos tillhör favoriten bland barn och barnbarn. Vårt yngsta kallar det orange mos.Det bästa är att koka buljong på fläsklägg.
Du har rätt om adressen till mig därav mitt namn till bloggen.Ha de gott. Anita

Unknown sa...

Träning ger färdighet sägs det ju och det bevisas med din bild på rosen.
Buljong blev till fond någon gång i våras tror jag. I vart fall var det då som jag började använda fond på flaska istället för buljong i tärningsformat. Fråga mig inte varför, det bara blev så. Kan ju bero på att jag bor söder om Dalälven... Må så gott och njut av svinarslet och rotmos därtill (antar jag).
Ha det fint! /SA

Bettan sa...

Ett mycket vackert foto! Men jag har inte en aning om när buljong blir fond, har alltid trott att fond är en mer trögflytande buljong, hihi.

Trevlig kväll!

färgtrappan sa...

Ja, jag bor ju väldigt, väldigt, väldigt mycket söder om Dalälven, men jag säger både buljong och fond. När jag använder det ena eller andra beror nog på, men fonden är en mer tjockare "sörja", tror jag...

Sill säger jag alltid i alla fall :)

Anonym sa...

Samma skit, fond, buljong, puljong...
Här säger vi sopita, som i soppa.

Mi´s nya liv och det jag redan levt sa...

Sammetsros ser det ut som.
Den är så vacker

idag lagade jag de där plättisarna med riven zucchini+morot,sojamjöl och ägg.Tog lingon+cr.Fr. till.De var säkert inte lika goda som de Du gjorde,(vit+charl.lök i.)

Ska göra ett nytt försök en annan gång.Jag hade nog för lite tid idag.
Ska man inte ha mjölk i ? Är det sojamjölet som ersätter den.

kram Mi

Kerstin sa...

Fläsklägg och rotmos.....åååååh så gott. Maken är lite mesig och äter inte rotmos så det har jag inte ätit på flera år. Men fläsklägg det äter vi. Mums...:)
Bilden blev bra!

agnetha sa...

Mums för rotmos men inte nått svinarsle här inte. Nä det spar vi till julafon då smakar det bäst. Mört o gôtt!!!
Buljong ja... hmm när blev det fond?? Ja det blev väl så när allt skulle bli så mycket "finare" än det vardagliga kanske.
Snygg ros!!!!

Rigmor sa...

Nymodigheter det där med fond!! Eller också som någon svarade, när det flyter trögt...skitsamma, gott är det! Likaså soarslet, fast vi sällan har något. Nästan så man börjar snegla på vildsvinen här i skogarna, men det smakar säkert inte alls lika gott.
Vilken bild på rosen!! Du gör som jag, learning by doing när det gäller fotografering. Kursen jag går på är bra, men gubben är virrig och då rör han ihop det för en som redan är virrig...men i slutändan ger det säkert något.
Ha det så gott!!
Kram

Anonym sa...

Va kul att hamna här=) Fläsklägg. GUD va det lät gott. Det var otroligt längesen jag gjorde det. Blev faktiskt lite sugen nu.
Ha det gott!
Lena

Agneta sa...

Du är för härlig med dina funderingar. Det som är bra med din buljong/fond är att den inte innehåller jästextrakt eller glutamat, vilka är konstgjorda smakämnen. Grisarsel låter inte gott, men är gott barndomsminne i smaken. Din ros är underbar. Kramar

"Lillagul" sa...

Vacker bild på rosen !
Jag har oxå funderat på vad som egentligen är skillnaden på buljong o fond ???
Jag säger fortfarande buljong fastän jag bor långt söder om Dalälven :)