söndag 30 september 2012

En riktigt skogsmulledag med mycket svamprensning....

Idag blev det svampskogen med Colin....
det regnade lite smått.."men va gör det om hundra år.." sa den lilla svamp-plockaren,
som är alldeles som en svamphund i skogen,
han nosar reda på trattkantereller helt klockrent...där moffa bara strövar förbi hittar han massor.
Men så har han plockat svamp med oss sen han var bara tre år....
Efter svampskogen åker vi ned till Öreälv och där blir det gofika med choklad, kaffe och mackor...och allt smakar bara underbart....
En rätt finfin koja hittade vi att fika i, hade vi haft korv med hade vi också kunnat grilla...
nästa gång blir det korvgrillning...också !!!
Öreälv går så hög på vatten just nu, och det är ju fiskeförbud till den femtonde oktober,
det för att fisken ska kunna leka ifred (leka = nuppa...),
och beståndet kunna behållas i balans.
När vi fikat klart hittar Colin lingon som bara måste plockas,
och matlådan med smörgås får agera som lingonhink....
Nu måste vi bara hem med trattkantarellerna och börja rensa...
för högen av svamp var bara så enorm...
killarna sätts genast i jobb....
Och Colin är så stolt över sina plockade gula och trattkantareller,
snacka om att han ÄR duktig, för nu sätter han sig jämte moffa och börjar putsa sin kantareller.
Mamma kommer att bli så glad....säger han, och jag tvivlar inte ett ögonblick på det...
både mamma och pappa kan vara stolta över sin duktiga son.
Inte ett gnutta gnäll fast regnet strilade ned ibland, och kvistarna gjorde krokben så att han stod på näsan ...
En riktig skogsmulle är han....
Men nu har föräldrarna hämtat hem honom...
Rantafar är på "föräldramöte"...höll jag på att skriva...men det ska vara föreningsmöte för bostadsrättsföreningen som vi bor i....rätt tyst och ensamt i huset....

Tjingelingen alla höstglada bloggläsare....

"inte alla som kommer ut ur sitt hus om dagen...
märker ens att solen skiner...."

13 kommentarer:

Nette Cecilia sa...

Oj så mycket svamp ni hittade ,när vi fick svamp senast av proffset som plockade lärde vi oss att skölja svampen under kran så var dom fort rensade .Somliga säger att smaken blir sämre men inte tyckte vi det ,kram Nette

Oljekritan sa...

Vad ni hittat mkt svamp..den som söker han finner..gott är det, men trist att rensa..men ni hade ju god hjälp..fina bilder i höstigt Norr..
kram min vän.

Äventyret framtiden sa...

Jag blir lite grön av avund! Önskar att mina pojkar också var här och plockade svamp med oss..
Härliga Colin, men undra på. Han kan ju inte bli annat med alla vuxna runt sig som ger honom möjlighet att vara skogsmulle.

Trattelingen!

Gunnel sa...

Jisses, så mycket svamp! Men det var väl ingen konst att rensa den, när ni hade sån bra hjälp? Härligt när man får ha barnbarnen med sig i skogen. Trevlig söndagkväll.

Andreas Stormfjäll sa...

Oj va fina trattisar ni hittade där då... Kanske skulle haft Colin med i torsdags när vi kammade noll

Camilla (Rantis) sa...

men så mysigt ni har haft det med Lilla C....å så fina fina foton!!!
Jag har ju minsann läst på fäjjan att hans föräldrar varit på drift i helgen....
=)

Ja, då är det söndag kväll då....
igår regnade ju dagen bort....
men i dag har jag gjort höst ute, plockat bort loungen å sånt...
Trist!
Men men....de kommer en vår snart!

Pyss å kjamen på er!
Hedenhös hälsar!

Hantverkarglädje sa...

Nej sjutton heller att jag begriper varför alla hittar kantareller utom jag.Hur kan man bara hitta så mycket och jag inte funnit en enda? Strunt samma, jag klarar mig. Nåja nog är jag då rätt avis men vad hjälper det.
Annars, meddela mig gärna när, ifall ni tänker besöka Hantverkarboden för visst vore det skoj att ses. Ha det gott.

Eva i Tyresö sa...

Finta att bara putsa av dem om det går.
Inget vatten.
Underbara bilder.
Kram från Eva i Tyresö

Carina Sjölund sa...

Ojojoj, vilka kantareller ni hittade. Jag som nästan inte har någonting, hur ska det gå när jag ska träna kantarell med Izor inomhus i vinter???

Om vi hade bott närmare varandra, kanske jag kunnat få lite *Blink* :)
Men det är väl bara att ta en sväng ut och kika efter skogens guld :)
Kramen♥

Anonym sa...

Härligt att lägga upp förråd med massor med svamp...mummss... till goa grytor osv.
Vilken gemenskap det blir också när man plockar och rensar tillsammans :)

Önskar dig en fin dag
Ann-Louisekram

Trädgårds/Hage-intresserad sa...

Det er då en riktig duktig skogsmulle ni har där, i Colin!

Svartvita bilderna av bron var ju jätte häftiga!
Ha en herlig vecka!

ansepanse sa...

vilken underbar dag med en duktig liten skogsmulle :)
kramar

Fjällripan sa...

Han ser verkligen koncentrerad ut :) Härliga bilder än en gång! Vilket mysigt fikaställe ni hittade.