måndag 24 september 2012

Längtan.

Måndagstemat skulle vara längtan.
Funderade en stund var min längtan ligger just nu, och kom på att en av "längtorna" är nog redan fisket, sommarfisket, när jag suttit å färdigställt fiskespöet och kan ta spöet i hand, vandra iväg ned till fiskevattnet.
Känna lugnet omkring mig, inom mig och kunna slänga ut fiskelinan...
och spänningen när man plötsligt känner att någon är där...
Sen spänningen att försöka landa fisken så tryggt som möjligt i håven,
man blir lätt lite för upprymd innan fisken är landad, och det borde kunna bli en bra film med många tillrop....några svordomar, en spinnande fiskerulle som skriker....
men skönt att jag oftast är ensam, med min njutning.
Fisket.
Och vi är så glada att Colin alla dessa 6 år har varit med oss,
och sina föräldrar , på härliga fiskeutflykter,
det kommer han att ha med sig hela livet, och iår fångade han alldeles själv sin första öring vid Saxån, gissa om han blev lycklig.
Kan ju tillägga att han var den enda som fick fisk den dagen...dubbel-lycka.
Och mommo gjorde iordning fisk i foliepaket, och han fick äta sin egen fångade fisk,
på en hårdbrödsmacka som säkert kostar hundra kronor i Stockhom, som han brukar säga.
Sommarens fiske har inte gett så mycket röding,
men det är inte mängden fisk som gör njutningen och spänningen,
det är precis allt runt omkring i naturen, som gör fisket till något vi bara älskar.
Här har Rantafar rensat en hel "solfjäder" av vackra röda underbara rödingar.
Nu är sommarfisket ett vackert minne att ta fram.
Kollar alla foton och minns,
och längtar till nästa sommar.

Detta var min LÄNGTAN en av dom iallafall.
Kolla flera HÄR.

16 kommentarer:

Herr Nilssons Fru sa...

Vilke fina fiskar:) oh killen - han är ju naturligtvis sötas.


Kramiz

Bildgatan sa...

Underbart och längtan efter det som vi vet finns inom räckhåll men ändå så långt borta - jag njuter verkligen av dina bilder. Själv har jag ingen erfarenhet av rödingfiske men sambo har under många år varit med en god vän och fiskat i hans trakter - mycket fisk har det blivit. Men nu är det några år sedan men däremot kom den gode vännen med X antal fina rödingar till oss förra helgen. =)

Att barnen har med sig upplevelsen och fisket hela livet är helt klart. Min äldsta har alltid älskat skog, fiske och natur och det kan jag till största delen tacka min mor och hennes sambo, som tyvärr numera inte är i livet, där fiskades det för fulla håvar -alla årstider. Han har så fina minnen av det och gillar det fortfarande, även om tillfällena inte är så många idag.

Colin kommer att ha en erfarenhet som det tyvärr inte är många förunnat idag.

Fina fisken!

Har lite blogguppehåll, eller mer det blir bara inte. Men helg som helg och nu har även jag en aktuell helg men absolut inte så ljuvlig som din längtan.

När jag lika har dig på tråden . lägenhet i Umeå för två mycket skötsamma och fina människor. Jag är tvungen att läga ut alla krokar eftersom det verkar vara hopplöst, trots att flickvännen har stått i kö under många år. Det verkar bara vara svarta pengar som gäller för att hyra och att du inte får tala om att du bor i lägenheten. Min son blev till och med hotad när han påpekade hur fel det kändes, disposition är en sak men det som nu verkar gälla är inget de kan ställa upp på.

Har du några bra tips ... GE DEM TILL MIG =) "Vi" (som mamma blir vi)är desperata eftersom de inte vill bo i studentrum. Trångt för två som vill kramas på kvällarna.

Bildgatan sa...

förutom pluggandet då. =)

Mita sa...

Ja det var en längtan som heter duga.
Lillkillen med sin fisk och stoltheten som riktigt lyser om honom.
Bilden på rödingarna, vilken underbar färg och vad hungrig man blir,hehe...
Visst är det fint att kunna sitta och titta på alla bilder och minnas och längta...*
Kramar♥

Anonym sa...

Nu tror jag min make blir väldans avis på er fiskelycka!! Fiske är liksom lite mer hans grej, men så fina "baravarastunder" det blir för mig vid sjön dessa fisketurer :)
En del fisketurer har vi med oss i minnet i alla fall efter denna sommar:)
Lille Colin är väl för söt och stolt där med sin fisk!
Härligt mysiga bilder och såå smarrigt sen att få smaka denna färska fisk.
Ha en fin höstdag
Ann-Louisekram

Leena sa...

Förstår att du längtar! Tur att du har dina fiskar i frysen så får du smaken i alla fall även på vintern och kan komma ihåg hur det var när du stod där och kämpade med fisken. Och vilken lycka för Colin!

Gunnel sa...

Ja, man börjar nästan längta till nästa sommar redan nu. Det är trots allt den årstid när allt känns så mycket lättare. När jag såg att du skrev om längtan, tänkte jag att då måste du bara ha med ett barnbarnsfpto. De längtar man efter alla årstider. Må så gott.

Fjällripan sa...

Förstår din längtan :) Underbara bilder! Nu är det alldeles för länge sen jag åt röding...får nog göra ett besök till Nordmaling :))

Mita sa...

Visst är våra barnbarn det käraste och goaste som finns**du håller med,ja jag visste väl det,hehe..
Kramen**

Marit Johansson sa...

Ljuvliga bilder Rantamor.
Vet du att i slutet av sommaren köpte jag ett nytt jättfint kastspö, hann använda det men fick ingen fisk, jag längtar också till nästa sommar. I och för sig så kan man ju fortfarande kasta en bra bit in på hösten, men jag tvivlar ändå att jag får sån fin fisk som på dina bilder!

Anneli - A'la Foto sa...

Underbara bilder!! Gillar skarpt dina fiskebilder!! Och vilken magisk färg på de uppsprättade fiskarna! :O)

Jo, Magnus Bäcklund var med i Bert Karlssons program "Fame Factory" och vann tror jag....om jag inte minns helt fel!

Oavsett så lärde han känna Jessica Andersson där och de bildade duon "Fame" och vann hela melodifestivalen tillsammans! Men nu jobbar de inte längre ihop...mer än möjligtvis när de träffas någonstans!

Och jo, jag sjunger. Har sysslat med musik på heltid i många år...om du ser på min hemsida vid headern, finns det en flik som heter sångerska. Där kan man läsa om mig och mitt sångintresse! :O)

Ha en skön vecka!

Rigmor sa...

Det är då en jädrans tur vi har dessa bilder att ta fram, längta, minnas...Tänk på den tiden man hade filmrulle i kameran, man sparade och snålade på bilderna, knäppte inte onödan, inga ögonblicksbilder där inte...negativen som man skulle handskas med som om de vore av guld...Jag kan känna din längtan genom bilderna faktiskt, ja det kan jag. Å lite egen längtan ligger det nog där också...som du vet.
Hur är det med lilla mor då??Tänker allt på dej, och henne, och kan känna att jag är lyckligt lottad som har min lilla mamma på nära håll. Hör jag när jag ringer, att allt kanske inte är som det borde, ja då är jag där på åtta minuter...Ja, jag vet...få förunnat att ha det så.
Just nu är en längtan för min del ett jobb, ett jobb med fasta tider, veta vilka dagar man ska iväg, vilka dagar man kan dra igång med något annat här hemma. Att hoppa in med kort varsel, det gör att ingenting blir gjort, ifall de ringer...Intervjuerna då?? Jodå, den första kändes bra, ska ringa dit idag och höra...den igår, kändes också bra, men alldeles för lite tid för att pendla, kommer att tillbringa mer tid i bil/buss än på jobbet känns det som...men vi får se!!
Ha en bra tisdag vännen i norr!!
Kram kram

Annelie Esséus sa...

Underbart! Det där ska jag såklart visa Johan!

Marianne sa...

Längtan....Det skulle vara till såna fiskar då förstås :)

Krönikören sa...

Härliga bilder! Speciellt den på de rensade rödingarna. Deras namn blev genast så självklart!

Bättre att Colin fiskar än slår på ditt "daller"!

Tack för titten, det var roligt att du ramlade in hos mig :)

ansepanse sa...

tänk vilken lycka att få upp sin första fisk och sedan få avnjuta den på smörgås :) det måste vara stort i en 6-årings ögon
fin längtan som du har dokumenterat i text och bild
kramar