lördag 22 september 2012

Vem fan vill bli en morot.....

Idag blev det en skogstrampardag här hos oss...
vi drog redan vid tio och trampade omkring i skogen till 13:30..
hörde att älgjägarna var ute å jagade, hunden som hade älgstånd (kan det heta så??)
han skallade (skällde) riktigt länge, vi blev lite halvrädd att han skulle jaga älgen ditvivar....
vad hade vi då gjort, hade väl inte hjälpt med någon liten visa om "MorslillaOlle"...
utan det hade nog blitt en hårdrock version....
Vi hittade bra med kantareller både dom gula vackra och så trattisar,
som vi nu torkar och stoppar ned i vackra burkar.
Ikväll åt vi en skitgod trattkantarellsoppa med parmesan bröd till....
Och eftersom jag plockade både lingon och blåbär så blev det,
en blåbärs-smul-paj...
och så "klappgröt" eller kan det heta vispgröt,
men det är ju med lingon och mannagryn, och så vispad utav helsiki så den blir luftig och god.

En vacker lördag har vi haft,
och vi har haft att göra hela dagen eftersom vi hämtat råvaror i skogen....
det är nog det som är lördagsmys ????

Tjingelingen alla vänner som läser bloggen,
bege er ut i skogen nu på hösten, det är så läkande mysigt.....

"det sägs att man blir vad man äter...
men vem i helvete vill bli en morot..."

11 kommentarer:

Nette Cecilia sa...

tänk så olika det kan vara här har det regnat hela dagen ,det regnar ur min näsa nu också.Fin skörd ni fick ,kram Nete

Mi´s nya liv och det jag redan levt sa...

Hejsan svejsan i svampskogen !

Goda tider så mycket svamp, om jag bara hade någon som kunde följa med ut och visa mig var de finns.De jag finner är på ICA-MAXI. Så slipper man allt besvär, med fästingar och myggbett o.spindelväv i håret.Jag har mina små skogsdungar att njuta av.

Jag får väl bli en morot då.

Kram Mi

Gröna Anemone sa...

Hej! Jag har hittat till din blogg via mina andra bloggvänner... och idag kan jag konstatera att vi sysslat med samma saker. Jag har nämligen också plockat svamp, massor av trattisar! Ha fortsatt skönt veckoslut!

annelie esseus sa...

Älgstånd, jag undrar hur det skulle se ut jag......;)
Ni hade kanske kunnat sjunga den där "Älgarna demonstrerar" eller nåt?
Kantarellsoppa och parmesanbröd, det vattnas i munnen när jag ser bilderna. Bara namet parmesanbröd! Det låter nästan poetiskt!
Och dina rätter är poetiskt underbart goda, det vet jag ju!
Här i Bromma har det minsann inte varit skogsdofter i luften. Nej bensinångor och oljedofter.
STCC rallyt har körts på Solvalla, och från vår balkong har man första parkett! Härligt, fartfyllt och spännande!

Fast just nu sitter jag i receptionen på jobbet, här är lugnt som tusan, man undrar vad som hänt! Fast de breda grabbarna kommer väl snart i vanlig ordning en lördagkväll. Slagsmål, fylla, droger och uppslagna skallar....
Så man får njuta av lugnet så länge det varar!
Kramar!

Mita sa...

Men vilket härligt trampande i skogen, och gott i gott hittade ni också. Vad mumsigt det ser ut med kantarellsoppan och brödet till,och sen smulpajen,oj,oj..tur jag fortfarande är mätt av lasagnen..*L*..
Jomen,nog bor jag i Örebro, men "halvnorrlänning" som jag är eftersom min mamma var uppifrån Långsjöby i Västerbotten, så har jag en stor del av mitt hjärta där uppe....
Tack för att du kikade in på mitt place,underbart..*
Ha det fint
Kramizar**

Anonym sa...

Äventyrlig helg för er kan man säga, härligt med mycket natur, svamp, frisk luft och lugn och ro, bortsett från älgjakten då....hi...hi....
Ojoj.....så mycket god mat du lagar, du verkar vara en riktig fena på matlagningskonsten du :)
Ha en fortsatt fin helg vännen.
Ann-Louisekram

Herr Nilssons Fru sa...

Oj här har de rett till skogens läckerheter) jag var också till skogs igår i ösregn så en timme fick räcka för mig och jyckarna. Såg svamp o de var säkert av den giftiga sorten;)

Kramiz

Rigmor sa...

Olika falla ödets lotter...eller hur är det man brukar säga...??!! Här har vi en helg som är gråare än grått, att vara i skogen är uteslutet, om man inte har dykardräkt förstås...Hur i himmelens namn kan det regna så mycket?? Å så är halva jorden utan vatten...Begriper ingenting. Men gläds åt dina bilder, så mycket trattisar, så gott!! När det är sånt här väder blir den annars så glada hustrun i huset ganska tjurig, och då finns det inte heller någon inspiration för matlagning. Stackars mannen...han gick tidigt ut i sin lilla verkstad/redskapsbod...jag förstår honom!!
Jaha ja...det sägs att man blir vad man äter...idag blir det marinerad kycklingfilé här...är jag en höna kanske?? Återkommer om det...
Ha en bra söndag vännen i norr!!
Kram kram

B i r g i t t a sa...

Men -- jag dreglar -- vilka lockande bilder!

Eva i Tyresö sa...

Underbara dagar och bilder.
Fantastiskt att ni kommer iväg.
Roligt att följa med...

Bildgatan sa...

Ut i skogen beger jag mig, men ... du är bara allt det där som jag så gärna skulle önska att jag var. Flitig på att plocka bär, svampplockandet ... och sedan alla underbara matbilder som bara gör att jag sjunker och funderar vad det är för fel på mig. =)

Nu har ni andra förutsättningar än oss vad gäller svamp och för att inte tala om kunskapen. "Vi" (läs sambo) plockar aldrig en svamp utan kunniga medhjälpare, i år har det inte blivit något. Igår hittade vi två kantareller - TVÅ! På skogspromenaden utan svampkompetens.