onsdag 19 september 2012

Vad är mindre än myggpuppa jo......???

Hösten i fjällen kan bara vara så underbar,
en låg solnedgång på Borgasjön är bara så nydelig, något som bara sätter sig kvar på
näthinnan....Rantamors bloggnäthinna.
Var börjar, var slutar solnedgången ...
vars börjar vår enorma upplevelse i denna otroliga natur....
och vars slutar den när dramaten i Stockholm har stängt, och vi bara fortfarande sitter å njuter, å njuter, å njuter, men inga applåder inga ropain teatersällskapet kommer ut igen....
dom kommer aldrig att komma, har solen gått ned,
så har den fan gått ned, så är det bara....
i fjällen ropas aldrig någon in igen...
naturen har gjort sitt, så är det bara.
Vi begav oss på en fjälltur idag, fyra timmar gick vi, i jakt på kantareller.
I denna jakt behövs ingen hund, ingen bössa, men en otroligt bra syn,
men denna dag, detta år, blev det nog inte mycket av dom gula vackra.
Vad har gått fel, kanske en alldeles för sen vår, en för torr sommar...jag vet inte.
Vi nosade upp så många kantareller att vi fick en otroligt god kantarell/rentoast med parmesanost...
mumsigt och gott.
Detta vin drack vi till och sitter här och jäser i bobilen. (rödkindade)
Vi har blivit lite klokare och det att, det finns inga gula kantareller i fjällen iår.
Det finns trattkantareller men små som myggpittar...
och det är ju smått, när man tänker på hur liten myggpuppan är !!!!
Men vi deppar inte ihop...ännu.
Pratade med sjukhuset i Finland idag, och Mor hänger med....ännu.
Som hon själv brukar säga att när segt börjar hålla , så håller det länge...
hoppas det !!!!

Tjingelingen alla snälla bloggvänner, ni ÄR guld, Massor av GULD.

" som förälder har jag börjat misstänka att....
en idealförälder är...
snäll,
och lydig,
och helst ganska förmögen..."

Lilla fruntimmret.

9 kommentarer:

Nette Cecilia sa...

Tänkte inte komma in på dina kommentarer ,så härligt ni har det där uppe ,vacker o god mat vad kan man mer begära ,kram Nette

Anonym sa...

Ja den solnedgången var verkligen ett mästerligt konstverk! Synd att svamparna lyser med sin frånvaro, men lite fick ni i alla fall.
Mums...så gott...
Ha det fortsatt fint.
Ann-Louisekram

Maria sa...

Va söt han är den lille John, förstår att ni är stolta farföräldrar. De va ju ledsamt att ni inte hittade så många svampar men lät som ni fick till en god rätt ändå. Hoppas det går bra med din lilla mor.
Ha de gott/kram

Rigmor sa...

Ja du...vad ska man säga eller skriva...du har nog mer än guldkant på tillvaron!! Att sitta där, med denna underbara natur utanför dörren, njuta av allt det vackra som bjuds, nöjd ända ner i svanskotan, fastän den värker ibland, liksom resten av ryggraden...det är att ta tillvara livet!! Jag förstår precis hur du känner, och ja...jag är avundsjuk som vanligt!! Men inte elakt avundsjukt, utan för att jag känner att det skulle göra mej gott också, och mannen i huset!! Fast han kanske skulle behöva ha med sej en såndär liten låda från Brio leksaker...med hammare och bultbräda, så han fick utlopp för sitt rastlösa...men det skulle nog också ge sej med tiden!!
Tydligen inget svampår i år, trots allt j-vla regnande i sommar...här hittade jag lite gula tidigare i höstas, men inte en tratt än så länge...
Ha det gott, och du...de sista raderna gjorde saken klar för mej, jag var då ingen idealförälder!!
Kram kram

Skärgårdsbilder från Oskarshamn sa...

- Halloj i Lappland.
- Fint fångad solnedgång, eller uppgång !
Sen gillar jag verklige kepsmannen i förra inlägget....
Lovar att hålla några tummar för Timrå ikväll...
- Ha en fortsatt bra dag !!!
Hälsar Henning och Blondin-Ida...:o)

Oljekritan sa...

ja det ser så gott ut,din svampiga rätt..jag vill ha!!!! Men har inga kantareller..heller. Det där vinet därtill..gott ni har det så livsnjutare..Vacker sokuppnergång..Önskar dig en fin fredag..Kram

Unknown sa...

Sköna vyer du bjuder på, otroligt vackert!
Här nere skummar vågorna vita och sätter stopp för allt vad sjöliv heter sedan flera veckor tillbaka. Och därtill allt regnande, i stort sett var dag... Blir inte mycket fotat heller på grund av skitvädret. Får nöja med mig att kolla in andras bilder.
Ha det fortsatt fint i er underbara värld!
Kram/SA

Mi´s nya liv och det jag redan levt sa...

Hejsan !

Ja Du får mig att skratta som vanligt.Och njuta av en gudomlig tjusig solnedgång,sådana får jag nog aldrig uppleva IRL.

Men jag kan drömma om dom.Då känns det som på riktigt.

Natti-Natti !

Kram Mi

Eva Trillian sa...

SÅ vacker solnedgång! Själa-längtans-vackert!