söndag 23 september 2012

Uppifrån.

Dagens söndags-triss skall vara foton som är taget uppifrån,
och då visar jag (igen) fotot jag tog uppifrån helikoptern när vi flög upp till kalfjället.
Det är mitt knä som syns till vänster, och jag som trodde jag var höjdrädd,
darrade inte ens på knäna.
Det var så vackert att flyga över allt det storslagna i fjällen, sjöar i massor mellan allt fjälllandskap.
Så mycket vackert det finns i vårt land, och att få se det så här uppifrån var underbart.
Synd bara att vädret var mulet med duggregn så mina foton blev inte alls bra,
en solig dag och jag hade hängt ut genom fönstret och fotat....
När helikoptern lämnat oss där på kalfjället vid Dajmanjaureh, och vi fått upp vårt tält,
så knallade jag upp på en liten "bergsknöl" och fotade tältplatsen uppifrån.
Vi är rätt galna att i vår ålder att åka upp till kalfjället i fyra dagar, och bo i tält,
och vi har nog aldrig skrattat så gott, som när vi skulle ut ur tältet på natten för att lätta på trycket i blåsan,
man blir ju som inte vigare i kroppen med åldern, att krypa in i tältet i sovsäcken,
det gick bra...men upp var ett äventyr.
Men oj vad vi trivdes hade lätt kunnat vara ett par dagar till,
njutningen var 100% och vi har så mycket att prata om i vinter.
Och alla senadrag som drabbade oss efter dagar av vandring och fiskande....
Alltså fyra underbara dagar upplevde vi.
Min sista uppifrån bild tog jag för bara några dagar sen när vi åkte från fjällen,
jag stod uppe på en kulle och ville fånga höstfärgerna,
och ner i hörnet kom också vår kära bobil med.

Dagens söndags-triss uppifrån kolla flera HÄR.

31 kommentarer:

Skärgårdsbilder från Oskarshamn sa...

- Halloj i norr.
Jag trodde det var dina fötter som stack fram över dörrkanten, så jag fick svindel.
- Härliga bilder uppifrån !
Flyga helikopter är en otrolig känsla, synd bara att man inte har en egen....
- Ha en fortsatt bra dag !!!
Hälsar Henning och Blondin-Ida...:o)

Monica o Jacob sa...

Första bilden ger mej svindel;-) Vilka härliga färger ni har i naturen, här är det mesta grönt fortfarande;-)
Ha en skön söndag

Charlotta sa...

Svindlande härlig triss!

Eva Trillian sa...

Från "ditt" fjäll har du ju som uppifrån-perspektiv på oss alla ;)
Undersköna bilder! Som vanligt :)

Johanna sa...

Fin triss

anemonen sa...

Bild ett ger mig svindel. Toppentriss i övrigt.

Marianne sa...

Åh vad jag avundas dig...En av mina drömmar är att få fara med helikopter över "mina" fjäll. Vilken känsla det måste vara. Även om jag är fruktansvärt höjdrädd så tycker jag flyga är ok.

B i r g i t t a sa...

Första bilden är superhäftig!

Axart sa...

O! höjdrädd, höjdrädd...men fint på fjället.

AX

KajsaLisa sa...

Med den första kom du nog högst i hela trissen :) Men dom på marken var fina dom med.

Anna-Lena sa...

Åh så härliga trissbilder. Önskar jag vore där.

Misswhatsit sa...

Underbara vyer och en hissnande utsikt! Jag tror mina knän skulle darra lite däruppe, men man glömmer det nog när man ser allt det vackra:)
Ha en fin kväll!

Marit Johansson sa...

Vilket härligt äventyr ni har med er i minnet under den kommande långa vintern, det är sånt man lever på!

Mimmione sa...

jättefin triss, och vilka ljuvliga höstfärger

Anonym sa...

Hääärligt!!
Hittar inga andra ord för detta underbara!!
Ann-Louisekram

Leena sa...

Jag har aldrig åkt helikopter, skulle vara en härlig upplevelse tror jag. Så avis är jag! Och bilderna kan ju inte bli mer uppifrån. Tänk att allt detta vackra finns här uppe i Norden!
Ha en skön vecka!

Oljekritan sa...

Oh vilken frihet..vilken känsla det måtte varit att få vara där--omgiven av det vackraste av vackra i naturen!! Häftigt--rikt...
och snyggt..
Kram till dig min vän//Karina

Ma sa...

Härlig triss med riktiga flygfotobilder...

Resa med Herbert sa...

Härliga uppifrån bilder från den höga nord.

Veronica sa...

Å, det är nästan lite halvjobbigt att hälsa på hos dig! Älskar dina fjällbilder och jag längtar verkligen iväg! Så mycket goda maträtter, du är ju en riktig gourmand. Vi skulle nog ha rätt så kul iohp med kamera matlagning och fjällsluften.

Mita sa...

Jag har flugit helikopter en gång i mitt liv, vilken utsikt det är,och det blir en speciell känsla tycker jag.
Så underbart vackert det är till fjälls,jag kan tänka mig att ni njöt av eran vistelse där.
Haha..ja nog stelnar man till med åren,inte det lättaste att kravla in och ut ur sovsäckar...
Kramar**

Unknown sa...

Häftigt val av bild till det aktuella temat. Men mer njutbar är nog bilden med bobilen...
Ha en fin vecka där uppe i norr!
/SA

Unknown sa...

Häftigt val av bild till det aktuella temat. Men mer njutbar är nog bilden med bobilen...
Ha en fin vecka där uppe i norr!
/SA

Karoleen sa...

Helikopterturen måste ha varit riktigt underbart! Hoppas jag har turen att ta en helekoptertur någon gång i livet! =)

Camilla sa...

Vilka underbara kort!
Jag har åkt helikopter EN gång. 5 minuter för att få se Ö-vik uppifrån.
Och 300 kronor fattigare. Men det var det värt. Vilken utsikt! Och jag var heller inte rädd.
Kram!

Hantverkarglädje sa...

Dina fantastiska fjällenkort får mig att längta. Det måste ju vara otroligt att få befinna sig ensamma långt uppe i fjällvärlden. Bara det att få vandra på något kalfjäll ger ju frihetskänsla.
Jo du måndagen den första oktober är jag vid Hantverkarboden men sen knappast jag behövs där sen denna månad men visst kan jag komma dit om jag vet när. Vore verkligen trevligt att träffas.
Nej du de riktiga julgrejerna är inte utställda i oktober ännu men hemma i mitt skåp finns två st så är du alldeles sugen att se dem så kan jag föra dit dem annars får du kika en annan gång när du besöker Finland. Ha det gott.

Pysselfarmor sa...

Fjällen är alltid vackra - även på vintern ;-)
helikopter har jag åkt en enda gång som ganska ung när min bror landade med polishelikoptern på vändplanen hemma...nä han var inte "fånge"....
men numera är jag så höjdrädd så jag kommer aldrig att sätta min fot i en sådan frivilligt. Men vandrar på fjället mol alena är härligt och att övernatta i tält är härligt...

Erik "Semlan" sa...

Ett trisstema som passar dig väldigt bra, så som du vänder till det.
Klart läckra bilder och trevlig text till dina foton. :-)
En hel del höstfärger på sista bilden. Gillar tältbilden, ger en speciell känsla där uppe på kalfjället.
Ungdomen i storstaden hittar på mycket. De var inte kvar när jag kommit ner från Katarinahissen, så jag är bara glad över den ovanliga bilden. Tack för din kommentar.

Erik Semlan sa...

Blev lite tokigt.
Här är min triss!

Molle sa...

Men du det måste ha varit helhäftigt att flyga Helikopter
Hade så fint i Norr

Anni sa...

En sann Rantamortriss! Vilken liten helikopter du fick flyga i - jag flög (tackolov) en rejäl bussvariant upp på Kebnekajse en gång, sedan pilkade jag efter små fiskar på en isbelagd sjö. Det trodde du inte om nollåttan!

Fantastiska höstfärger - de lyser nästan extra fint när det är mulet!