tisdag 11 september 2012

Hobby.

Tisdagstema blev hobby,
och ska jag vara alldeles i tiden, så är ju vår hobby just nu att samla alla höstens godsaker.
Vi njuter av skogen, och alla dofter nu på hösten,
vi gläds åt att hitta kantareller och trattisar.
Vi samlar bär, och frysen innehåller massor av vitaminrika bär som vi äter till frukostfilen.
Kvar i höst är det dom vitaminrika tranbären som ska samlas in,
stora vackra och lite svårplockade.
Men samlartokar som vi är så brukar vi hitta också dessa vitaminbomber.
Så just nu är detta vår stora hobby,
och flera roliga hobbyn kan du finna HÄR.

16 kommentarer:

Anonym sa...

Åhh..så läckra bilder!!
Blir sugen direkt :)

Känner att vi nog har en del gemensamt du och jag...40 årigt (nästan) äktenskap, sjukpensionär (artros för min del) camping (sommartid för oss)
Barn (halvvuxna 18 & 19 år)..hi..hi..
En annan lustig sak, hittade din blogg nu på morgonen genom "mormias liv här och nu" skrev en kommentar till dig, kollade sen mina egna kommentarer....och där fanns du...lustigt men såå skoj. Tack för det!
Ha en finfin dag
Ann-Louisekram

Leena sa...

Läckra bilder på skogens skörd! Tranbären är ju så goda men här nere har jag tyvärr inte hittat något ställe där de växer. Kanske har jag inte gått så mycket i myrmarker ... Men andra bär plockar vi, nu senast i helgen blev det en hel del lingon. Och nästan allt fryses in som de är och äts till frukosten, jag vill helst inte koka bort de härliga vitaminerna.
Ha det gott!

Herr Nilssons Fru sa...

En bra hobby!! Men svamp - tycker svampfolk, förlåt svampbloggisar klagar på tillväxten i år:) jag är ju ingen svampplockare så jag vet inte jag. Fina bilder hur som på de Ni funnit.

kramiz

Monica o Jacob sa...

Härliga hösthobbys, tranbär är ju bra för oss tanter och våra urinvägar;-)
Ha en bra dag;-)

Gunvor sa...

Härlig hobby! Det ser helt underbart ut på dina bilder. Ljuvliga kantareller! Hoppas åtminstone hitta lite trattisar på mitt ställe i stugan. Några gula har jag inte nos till att hitta.
Tranbär har jag aldrig plockat. O inte visste jag att dom är så vitaminrika heller. Tänk va man lär sej på bloggar.

Carina - inspirera sa...

En riktigt god hobby...
Ha en fortsatt bra tisdag.
Kramen.

Pumita sa...

En hobby som är både hälsosam och njutbar! Om man bortser från att all skörd ska rensas men det går ju det med när man kan smaska i sig en god kantarellmacka efteråt. :p Vad gör du av tranbären? Blir de sylt eller nåt annat?

Rigmor sa...

Ja...någon annan bloggvän skrev ekorrtider, och det stämmer då alltför väl!! Här blev det mest strosande i skogen idag, inte en kantarell i sikte, men luften...helt fantastisk och +24 som mest mitt på dagen!! Då ska man inte klaga på hösten...men nog skulle jag också vilja ha lite mer svamp i frysen, och tranbär...det har jag inte ens plockat någon gång!!
Sen...dina bilder i förra inlägget...man blir varm i hjärtat av dom!! Å tvättmaskinsreparatören...han verkar gå IN för sitt jobb ordentligt!! Å jag vet, man kan hitta saker efter reparationsfolket också, inte bara i tvättmaskin, även ugnen bör man kolla först innan man sätter på den...
Ha en riktigt skön fortsättning på tisdagen, du vännen i norr!!
Kram kram

Beppan sa...

Härligt med skördar av både svamp och bär!!! Ingen svampbrist där nere hos dig?! Hittar ni några Karl-Johan??

Tranbär - det har jag aldrig plockat, vet inte riktigt hur de växer. Men goda är de - och nyttiga....

Eva Trillian sa...

Fantastiskt att läsa om samlandet i naturen. Nyttigt, gott, roligt ... och fint att fota också :)
Tack för kommentaren hos mig och blå blomma :)

Klimakteriehäxan sa...

För den som kan är skogen en äkta skattkista så här års! Matnyttig hobby, helt enkelt!

Lena sa...

Att vara ute i skog och mark av olika anledningar är underbara hobbys!

Annemor sa...

oj oj oj. Nå ble jeg virkelig sulten
Deilig hobby.
Ha en fin kveld.
Mormor

http://www.starbear.no/mormor/2012/09/11/hobby-jo-da-men-hvilken/

B i r g i t t a sa...

Fina bilder och härlig hobby :)

anemonen sa...

en trevlig hobby som ger mycket gott under resten av året.

Eva i Tyresö sa...

Men alla andra svampar? Idag stekte jag champinjoner , rodnande fjällskivling och några fina soppar. Växer dom inte hos er kanske?