tisdag 25 september 2012

I dag blev det en matbloggsdag....

När hösten närmar sig och vitkålen finns i massor i affärn, och är tokbillig,
då har jag en tradition att jag alltid gör en hel långpanna med kålpudding.
Bara att stå å bryn/steka kålen doftar ju så gott, Rantafar sniffade in doften varje gång han tittade in till mig...
ja han har ju inte flyttat, men han höll på å fixade å donade med bobilen, som ska på sin årliga genomgång hos bilprovningen på fredag.
Och medan kålpuddingen stekte i ugnen så tittade jag i lingonburken och ser att den nästan är tom, så det var bara att håva fram en påse lingon ur frysen och koka lingonsylt....
För den maträtten kan man ju inte äta utan att få skogens goda lingon till.
Förresten så blir kålpuddingen jättegod med bulgur i... mumseligt gott.
När jag ändå har fått köket på min lott, så fortsätter jag med att steka leverbiffar.
I massor... som jag tillsammans med kålpuddingen kan frysa in och ta fram lata dagar när vi  har annat för oss än att stå framför spisen i köket.
Köpte en bit kalvlever som jag mixade,
blandade med fläsk/nötfärs och ett paket renfärs...
I med ägg och ramlösa...och lök och vitlök...
och salt, peppar och lite kryddor med sting i....och så har jag fått riktigt smakliga goda leverbiffar.
Och naturligtvis ska dom serveras med massor av god lingonsylt till...
Ja nu vet ni att vi inte kommer att gå till sängs hungriga ikväll, inte en risk.
Mera risk att det kommer att höras muller under täcket,
och att vi inte kommer att våga lyfta på varandras täcken ikväll...kålpudding kan vara rent explosivt.
Kalla dagar är det nu, det blåser nordanvindar och den kalla vinden är inte nådig för en värkande kropp.
Så Sally har fått vara på land, sedan vi kom från Borgafjäll, det är för kallt och alldeles för blåsigt för att vi känner någon dragning mot havsfiske.
Skall göra en liten tur ner till våra gamla botrakter imorron,
hälsa på Krokus tretton familjen i Söråker, och leta lite kantareller i "vår gamla skog"...
(har aldrig ägt skog, bara förlitat mig på allemansrätten..)

Tjingelingen bloggläsarvännerna, tänd värmeljus, det värmer och är mysigt.

"en liten tumregel när man går på restaurang är...
att om man inte kan uttala namnet på maträtten,
så har man heller inte råd med den..."

21 kommentarer:

Nette Cecilia sa...

Nu blev jag hungrig igen ,vilken god mat ,kram Nette

Anonym sa...

Hjälp vad duktig du varit vid spisen, hur fräscht och gott som helst. Jag kan nästan känna doften.......
Mums...mums...
Det var ju kul det sista rådet du skrev, det ska jag komma ihåg:)
Ha de
Ann-Louisekram

Oljekritan sa...

Du är ju matmor du Rantamor..mummis gottis..man blir ju sugen..kålpudding är ju så gott..har jag inte till-lagat..sedan jag var en god hustru och duktig mor..nu är jag bara mor...din mat är underbar..det ser jag..man ska njuta..smart att frysa in ett matförråd..men kan ju ibland vilja göra annat än laga mat...hihi...jag vill alltid göra annat..
Kram min vän//Karina

Maria sa...

Mums va mycke gott du lagat, förstår att ni inte behövde gå å lägga er hungriga.
Ha de fint/kramiz

Gunnel sa...

Vilken tur att jag ätit middag innan jag läste din blogg. I annat fall hade jag väl dreglat på tangentbordet. Nu bara njöt jag. Leverbiffar har jag inte ätit på år och dag. Det ska bli ändring på det nu, har jag bestämt. Dina matinlägg är bättre än Pluras kök och Halvåtta hos mig och allt vad det heter. Ha det gott.

Gröna Anemone sa...

Hej! Åh, så härliga matfoton! Man blir alltid så imponerad av din matlagning(och leverbiff med lingonsylt som är min favorit....)
Ha en fortsatt skön höstvecka!

Äventyret framtiden sa...

Aj shit, jag blev hungrig! Trots att jag var mätt av gädda. Ser så himlagott ut. Och vi som har kylskåpet fullt av vitkålshuvuden, några röda också..
Ljuvligt vackra foton, som vanligt.
ha det gott i dubbel bemärkelse och lägg stenar på täckkanterna:)

Eva Trillian sa...

Så mycket gott! En matinspirations-blogg idag :)
Och tumregeln gillar jag!
Ha det så himla bra!

Mi´s nya liv och det jag redan levt sa...

Hejsan Rantamor !

Oj så gott. Det lagade jag mycket förr när min Gunnar levde.Undrar om det går att göra på cornfärs.Äter ju inte kött längre.
Håller mig till det vanliga grönfodret.Idag fick jag inkokt strömming av Dennis, for dit med fotvårdsmaskinen som han gav mig då jag gått kursen.
Han måste ha tråkigt, bara sitta där framför dumburken från det han vaknar tills han går och lägger sig,men han verkade pigg,borde kanske hälsa på lite oftare.
Ville han skulle komma och hälsa på mig så jag fick presentera Prinsen,men han sa jag vet hur en katt ser ut.Och det har han ju rätt i.Visade kort på honom.

Må så gott goa Du !

Kram Mi

Beppan sa...

Åh så sugen jag blev nu! Kålpudding var det ett tag sedan jag gjorde. Älskar den - särskilt med brynt kål... brukar också göra en hel ugnsform som räcker till ett helt kompani. Härligt att ha på lut i frysen.
Givetvis ska det vara lingon till. Fast jag kör med rårörda.

Din variant på leverbiff verkar spännande. Har en bit älgkalvlever jag skulle kunna testa att göra sådana biffar av.

Tack för inspiration och tips!!

Leena sa...

Oj vad flitig du var, och vad gott det ser ut! Allt det skulle nog lätt slinka ner här ... Det går nog ingen nöd på er :)

Anonym sa...

Åt mycket kålpudding under WWII, då det inte fanns mycket kött att köpa. Gillar kålpudding!!!

Önskar jag kunde få tag på lingonsylt här. Finns bara på IKEA långt härifrån och dyrt som satan för en liten glasburk.

Ruth i Virginia

Annelie Esséus sa...

Men gudförbannat, jag måste göra kålpudding! Och leverbiffar, jag ÄLSKAR leverbiffar!
Det där med bulgur, vilken bra idé!

Mita sa...

Jisses vad hungrig jag blev,så mycket du bjuder på,ja i bildväg i alla fall,hehe...
Bra tips där med kålpuddingen,mums vad gott det är. Leverbiff, ja det är väl det enda i leverväg jag kan tänka mig att äta....
Tänder ljus gör jag varje dag nu när skymningen sänker sig så vackert.Det är underbart att få mysa in sig♥
Kram och ha det gott♥

Fjällripan sa...

Mumsfillibabba, vad gott det ser ut!! :)

Svar: Ja det blir en hel del traskande på fjället, men kondition som en häst har jag inte :)) Flåsar rejält av o till :))

ha en bra dag!

Rigmor sa...

Å jag har ju lovat mej själv, så många gånger...att inte gå in på din blogg med tom mage!! Å så gör jag det igen...Kålpudding, det är gudamat!! Gör inget att det osar både före och efter intagandet...
Å vilken fin bild sen från ert älskat fjäll!! Det kan man väl ändå kalla himmelskt...
Angående PisseNisse...ja vi vet faktiskt inte vart han tagit vägen. Tror han dukat under, mager och eländig som han var. Har letat i omgivningen, men ingen har sett till honom. Förra hösten hade vi tänkt ta kulorna på honom och låta honom flytta in, men nu lutade det nog mest åt att han skulle få evig frid, och då försvann han...tankeläsare?? Om folk visste hur dumt det är att skaffa sommarkatt...då skulle jag ha stoppat in den personen istället i kattburen och fixat kulorna, och inte ens kostat på veterinärkostanden!!
Tack för gratulationen till jobbet också!!Tänk, en gammal kärring kan också hitta ett korn ibland...
Ha en bra onsdag vännen i norr!!
Kram kram

Vform sa...

Hej!
VISST är den god, kålpuddingen ...
kållåda kallar jag min, och som jag faktist gjorde här om veckan!
Vet inte om det är riktigt samma sak!
Vi vill också ha rårivna morötter till ...
OCH leverbiffar .... mums!
Ha de mysigt i höstvädret!
Vivan

Skärgårdsbilder från Oskarshamn sa...

- Halloj i norr.
- Det där såg ju riktigt gott ut. Som alltid när du visar matbilder.
Förståndigt att låta Sally vila. Jag ska serva och konservera Tjocka Hulda på fredag. Ska visst bli hyfsat väder då.
Förstår att Rantafar vara lika nöjd som mej igår efter hockeyn.
- Ha en fortsatt bra dag !!!
Hälsar Henning och Blondin-Ida...:o)

Susjos sa...

Tittar in och säger hej!!!
tack för ditt nattliga tassande i min blogg..så roligt!!!
Och här blir man ju hungrig också,med så fina mat bilder!!!
Måste tassa runt här inne lite till...:)

Camilla (Rantis) sa...

jaha ja...så ni är å träffar sötnöten igen!!
Avis...

Hoppas att ni hittar en massa svamp...
här har det varit dåligt, men nu har de ju regnat så in i bomben så nu borde ju svampen har ploppat upp!

Hälsa med er!

Pysselfarmor sa...

men jistarns kålpudding var det längesedan vi gjorde....det får bli nästa veckans mat en dag!

idag är jag hemmavid och leker Sir Väzzssss - har tappat rösten och när jag försöker säga något så låter det precis som ormen Sir Väs i Robin Hood...jo gubben är nöjd med tystnaden!