tisdag 22 juni 2010

En vagn för ett kungabarn......

Har ni sett va jag fann i "vebon`" hemma hos mor.....tänk att jag har legat i den vagnen, helt fantastiskt. Eftersom den var köpt till min syster så bör ju vagnen vara lite över sextio år...
Här är min mor och jag som gör en provrunda med vagnen, som fungerade...alla hjulen snurrade och fjädringarna under såg helt ut....men med dom små hjulen och grusvägar som det var på den tiden, så lär det ha skakat en del när mor hastade iväg med oss små.....
Härlig dekor på sidan...ser lite kungligt ut..tycker jag, då var det nog inte sant som jag fått höra....
att jag ramlat av ett "tattarlass", å bara var ett hittebarn.
Jag var nog ett kungabarn *gapskratt*....
Här är Rantafars mor å far, vi var ute å åt på ett gammalt ombyggt tullhus...rätt coolt, och riktigt god mat...men drickat var finsk "kalja"...lite klent....
Det här är Rantafars sommarparadis, som skymtar bakom skurbrädan och en gammal båtshake, finns ute på en ö i havet som heter LillSandön.
Vackert och somrigt....
Och eftersom jag hade köpt LillNikon av Rantis, tog jag foto på det mesta, för det är ju sååå kul med en systemkamera.
Här är farfars rakgrejor i bastukammaren....
tiden har stått stilla, och jag lovar han tvålar in sig med den borsten ännu.....
Så här fint bor min syster och man på "Gåsöun" en riktig idyll dit vi återkommer varje gång vi är "hemma".
Det blir lite bastubad, och en hel del mat, och en hel del god dryck, och en hel del sena nattimmar. Men rackarns roligt.
Tack söta syster för denna gång.
Får jag äta eller ska du fota...brukar Rantafar sucka.....klart jag ska fota och det djupt ned i glaset... =)
Och lite macro...med min nya Nikon, visst börjar jag bli lite duktig, jagade humlor en hel dag så dom var alldeles vimmelkantiga, och jag visste knappt vad som var upp eller ned....
Det blev många foton denna gång, men det var ju så underbart roligt att fota.
Allt....överallt hittade jag nya saker att "knäppa på"....
men sen började vi längta hem, resan hade varit lång...och jag kunde ju inte blogga.
Tjingeling Suomiland vi kommer tillbaka...









9 kommentarer:

Camilla (Rantis) sa...

men jösses vad du har fotat en massa snyggt...
Macron på humlan är ju jäääääätte snygg ju!!
Du å Lill Nikon passar bra ihop ser jag...
perfekt!!!

Har ju nyss kommit hem från sommarens första log-dans...
å herrejösses...
trodde jag skulle få ringa Farmor i Danderyd så hon fick komma med hjärt-å-lung-räddnings väskan....
en nära döden upplevelse ju.... mitt i värsta bugg snurren...
men jag överlevde... å flåset fick sig en omgång...
rätt skoj faktiskt!

Men nu väntar sängen....
måste upp kl 06.30 i morgon...
lovat att vara hos en kund redan 07.30...
huj, hur ska det gå!!!???
Tja... bara att försöka att dra täcket över huvve å få bort dans-musiken ur mina ringade öron.....
nattinatt!!

Camilla (Rantis) sa...

pst..
vagnen är ju så söt!

Rigmor sa...

Men visst har du väl legat kungligt som liten!! Gud vilken söt barnvagn, fast jag förstår om man blev tyst när man låg i den, som du skrev, det skakade nog en hel del...
Tänk att de närmaste inte förstår vikten av att man måste fotografera vid alla tillfällen...likadant här, det suckas och stönas ..."jaha, nu ska hon ta kort igen..." men tänk om några år vad kul de ska ha när de kan sitta och nästan läsa som i en dagbok bland alla foton!!

Lasseivomma sa...

En fin barnvagn var det, kanske onödigt fin till ett hittebarn (man ska tro på dom där skrönorna). Men så bra att du köpte ny kamera, det syns verkligen på dessa bilder. Så många fina människor och miljöer du fotat där borta i öster. Tar tillbaka det där med hittebarnet när jag tittar lite extra på bilderna så är du ganska lik din mor. En mycket bra bloggpost som har både bra bilder och intressant text...Tack för den.

Bettan sa...

Men, en sån fin vagn, görs inte många av den sorten idag. Roligt att den är så välbevarad.
Härliga bilder du bjuder på, är så roligt att följa dig på dina äventyr.

Ha en fin dag!

Monica sa...

Har varit instuvad i en liknande makapär, kommer inte ihåg den men det finns bildbevis.Kopplad i sele var man också, undrar om man hade rymningstendenser haha
Härliga bilder på päronen, man får vara glad så länge man har dom kvar.
Nä ingen cava inte, betydligt godare som en skål med lösgodis.
Ha det bra där uppe i fjällen;-)

Annelie sa...

Din vagn är helt klart kunglig! Den var ju jättefin! Du kan vara glad du, som fick ligga i en vagn, jag fick hänga i ett snöre, fastbunden i fötterna, upp och ner bak på mammas rygg. Ingen mjölk fick jag heller, mor min matade mig med torrmjölk när jag var liten. På så vis behövde hon bara damma av blöjorna nån gång då och då..... Ack ja, ack ja....
Din kamera och du har ju blivit ett kanonteam! Finfina bilder! Skriva kunde du redan, nu jäklar kan du fota också!
Vad ska det här sluta, spännande!
Snart är det midsommar, då skulle ni ju vara här, så vi fick skvallra lite igen!

Annelie sa...

Det är klart jag ska hälsa Johan det, det är kul att småretas lite...*skratt*

Agneta sa...

Nu får jag se upp har fått en konkurrent eller kanske medfotograf, när det gäller macrofoto. Utsökta bilder och en söt liten historia. Många kramar och Glad midsommar.