torsdag 17 juni 2010

Onedien linjen...

Vi åkte Onedienlinjen till Helsingfors. Kommer någon ihåg hur den serien gick i massor massor av avsnitt, med en skäggig kapten, och då styrdes fartyget av en "träratt" likt denna. Nu kanske det inte ens heter ratt utan säkert något mera segelbåtsaktigt uttryck.
Men denna rattliknande tingest fanns ombord på Silja Symfoni när vi åkte över från Stockholm till Helsingfors.
Vi hade ju äran att komma upp på bryggan. Spännande...
Tycker att det är rätt kul att fånga måsar i flykt...och jag kan säga att det fanns rätt gott om dom efter fartyget...bara att ducka å hoppas att dom inte skiter ner en.
Men att fånga dom på bild var inte lätt men jag å en hel hop med japaner gav inte upp.....dom tillåmed pratade med mig, å jag berättade om att jag var en fotograf som fotat pingviner i hela mitt liv....och dom såg lika glad ut för det....nickade å skrattade.
Förstod att jag skulle kunna bli förstådd på japanska också....jag är ett geni....
Numera ser väl det mera ut så här på bryggan där kaptenen sitter, ingen styr med nån jävla ratt...utan det är skärmar som visar var alla båtar befinner sig. Några tryck här å några tryck där....och kapten Onedien/Symfoni förklarade en hel massa hur det gick till....
medans jag sprang runt med min kamera och fick lov att fotografera,
så lyssnade Rantafar intresserat om hur allting ombord gick tillväga. Han var minsann riktigt nyfiken av den rundtur som köksmästaren bjöd oss på.
Vi bor nästan granne här med henne så hon tog oss två förvirrade människor, under sina trygga vingar....lotsade oss upp på bryggan och vi fick skaka hand med kaptenen.....men va va det han sa att han hette ????
Kanske kapten Symfoni, ljuder stark å fin....som han sjunger som jag inte just nu kommer på vad han hette heller...ali baba kanske eller nåt....
Jaaa... Loa Falkman var det juh...skriker Rantafar.
Men skit samma, vi fick en spännande rundtur uppe på bryggan, synd bara att det hade börjar regna å blev dimmigt så vi såg inte mycket......eller,
vi hade ju varit på buffè och åt riktigt gott, och vinet fanns på en tappkran...attans attans inte konstigt att det blev dimma....
Tog en foto på kockmössan som vår vän köksmästaren Carita så fint höll i sina händer bakom ryggen när hon pratade med kaptenen.
En härlig tjej som rest mycket i sitt liv....tror jag.
Efter rundturen pep jag å Rantafar till hytten, rätt trötta efter en natt i Danderyd...och nya äventyr som stundade när vi skulle landstiga i vårt födelseland Finland...Zzzzzzz
Tjingeling...inget hångel den natten !!!!






7 kommentarer:

Anna of Dallas sa...

Hejsan,
hoppas att ni hade en fin semester, men det tror jag säkert. Det är alltid fint att komma "hem".
Jag kommer inte till Sverige den här sommaren. Det är första året jag inte åker hem. Min Dotter och hennes pojkvän kom hit till Dallas i söndags och stannar till 24/8. Nu hjälper jag dom också att leta jobb samtidigt som jag själv fortfarande är arbetslös.
Hoppas att någon av oss får napp.
Ha det bra!

Hasse´s Skärgårdsbilder sa...

- Du har ju blivit en riktigt erfaren skeppsexpert efter er Symfoniresa....:O)
- Ha det så bra däruppe ! / Hasse

Kerstin sa...

Haha, du är rolig du. Vad jag skulle velat vara en fluga på väggen när du pratade med japanerna. :)
Ni ser ut att ha haft en riktigt bra resa. Jag tänker på tappkranen. ;)
Ja men gissa om det var en bra konsert. Lite trist att det regnade men han spelar som en gud.
Jag förstår att du är lyrisk över BB King´s konsert. Det skulle jag också vara om jag fick se honom.

Annelie sa...

Den där "Lennart" känner jag inte, men det är kanske en kusin till "Kennert", han som snart kommer...... Eller var det kanske så den där kaptenen hette, tja skit samma, vem bryr sig om namn?
Vad kul att få komma upp i styrhytt och allt! Spåännande värre. Fast jag har varit med om ännu finare saker jag!
I min ungdom (ett par år sen eller så) var jag också på sjön. Ja inte på en kryssning då, utan jobbade som ekonomibiträde, som det hette. Jag fick faktiskt starta upp en 10 tusen tonnare! Det ni! Det slår ni inte i första taget. Nu var det väl inte så märkvärdigt tyckte jag, jag tryckte ju bara på en knapp, tänkte inte alls på allt arbete alla andra hade fått lägga ner innan för att förbereda denna start....
Ung och naiv som man var.
Rederiet hette Gorthon och "bodde" i Helsingborg.... och båten kommer jag inte ihåg, jooooo, M/S Oktavia hette hon faktiskt. Ja jäklar vilka tider det var!
Nästan lika bra som när du var här! Inte riktigt, men nästan!

Anonym sa...

Vilken fin måsbild!
Jag brukar göra som du, jag bara pratar på med folk, det är väl upp till dem att förstå vad de vill och förmår.
Dålig vana här på ön också, jag och sonen kommenterar gärna människor i butiker och så på svenska. Oftast är man ju rätt säker, men en dag smäller det, då får man väl springa!

Wickans värld sa...

Vilken sight-seeing ni fick!
Ja, vilken resa överhuvudtaget! Har inte varit över med färja på 10 år nu! Kanske är dags...
Måsarna är inte riktigt att lita på, men färjmåsarna kanske är drillade att göra sitt över vattnet. Stod o pratade med en bekant på Torget o han fick sig en blaffa mitt på flinten! =)

Yes, jag jobbar som lärare! Ledig i två månader nu.... Swisch, så är det 16 augusti!!
Men innan dess ska jag njuuuta! Idag blir det en tur till Smultronstället, ska "lösa in" ett presentkort!! Sen blir det grävning av!
Ha en härlig fredag, vi får hoppas regnet glömmer bort oss!

Annelie sa...

Jovisst rör de sig lite snabbare än vi, de små. De hinnar både fram och tillbaka medans vi bara hunnit fram....
Jo nog det blir det spännande att få en liten kille till i släkten, och det är ju inte alla som får en sån förträfflig styvrantafarmor! *skratt*