måndag 21 juni 2010

I Mumintrollens land....

På vår resa i Mumintrollens land, lämnar vi Helsingfors, en rätt mysig stor stad. Tog en sista bild där vi stod parkerad med husbilen...eftersom jag upptäckte att, det var en rätt tjusig fasad bakom. Nånting för Lasse å Hedwig, när det är slagsmål om Balkonger och torn i Veckans hus.
Vad jag fotograferade vet jag inte, för nu sa vi hejdå till Helsinki och drog iväg genom ännu en huvudstad...nemas problemas , gick hur fint som helst.
Lilla My är min favorit...lite lagom bitsk.... känner nog lite igen mig, svallande svensfinländskt blod med rynkade ögonbryn för att markera vad jag vill....
Sen kom vi till orten Iittala, och det säger sig själv vad som fanns där, glasbruk och en uppsjö av Iittala produkter. Rätt njutbart och rätt dyrt. Frågade faktiskt lov att få fotografera eftersom vi har en ingift dotter, som jobbar på just Iittala Outlet.
Och jag vet att hon älskar fåglarna....som jag kanske inte riktigt förstår mig på...Konstiga former och helvetes dyrt. Kan väl inte vara så svårt att blåsa till....????
Men jag har förstått att färger som framställs också fastslår priset på varan..... och det fanns då alla möjliga former och färger på fåglarna, som var instängda i glasburar...

Rätt snyggt faktiskt...skulle nog passa här hos mig om inte det var alldeles för många euron i rullning.
Till slut 100:00 euro för en glasboll...!!! Tusen spänn !!!
Men det fanns ett glasbruk som var öppet för besökare så att man kunde blåsa sig en egen vas, men inte denna dag tyvärr.
Hur svårt hade det varit att blåsa till sig en tulpanvas.....lätt som en plätt, men nu fick jag ju inte ens chansen, och det var nog tur för den där Alvar Aalto, för då hade han ju inte fått sälja sin bejublade dyra tulpanvas mera....
Då hade Rantamor blåst en egen tulpanvas, med vågor av konstnärlig luft....kanske tur det var stängt denna dag......
Tjingeling i Mumintrollens land....






16 kommentarer:

Gela sa...

Vad roligt att du skriver om resan. Härlig bastu synd att den ej används. Härliga bilder av vattnet. Ha en fin kväll/Gela

Göran S sa...

Finland har vi besökt,ett vackert land med många sjöar,mycket glas,men alltför mycket mygg tyckte vi!

LissenTo sa...

Vi har ett outlet här i stan och jag håller med dej, nog är det dyrt. Blev lite glad när jag nyss premunerade på en inredningstidning så följde en lite skål med i en av mina favoritfärger turkos med.

Känner mej ofta som lilla My :-)
Ha en skön kväll. //Lissen

Anonym sa...

...Jag hade garanterat kommit ut med åtminstone 2 sånna där bollar!! =)Hur coola som helst juh
Du känner väl mig?

Jag måste boka en resa dit...typ nu?!

kram /lill-Märta

Anonym sa...

Fick lite sån där panik nu.. måste till Iittala och köpa bollar!!!
Imorn blir det att gå igenom våra sortimentlistor efter bollar... dumt av dig att lägga ut dom
//lill-Märta

Camilla (Rantis) sa...

Hahaha...
nu är lill Märta på G ser jag!!
Kanske hon ska ha RantaMor som spanare för nya inköp?
Inköpspanare....
en bra titel!
Nästan lika bra som såpa-påfyllare...
en massa snyggt verkar de ha varit i butiken i alla fall, synd att du inte fick prova på att göra en vas...

Var ute å fota lite i kväll igen...
men jösses.... höll ju på att bli uppäten...av MYGG!!!
jösses, vilken invasion!
vettekatten om jag vill till Borga om de är så här mycket mygg här hos oss!
Fast de kanske är för kallt för myggorna där?

nä. dax att sussa...
natti natt!!!

Annelie sa...

Oj, jag hade fått lite fnatt av alla fina saker där på Ittala tror jag! Och kommer jag till nån sån butik vet jag precis vad jag ska köpa, det blir fler av de underbara glasburkarna jag fick i morgongåva av dig! *skratt*
Klockan är nu 04.20, trodde nog att du skulle vara vaken nu...... bra att du sover och inte sitter med din värk...

Annelie sa...

Jo, nog är det så alltid.....

Camilla (Rantis) sa...

Vi velar hit å dit ang Borga!
Har ingen större lust att åka om det bara ska vara 8 grader kallt å regn.. så vi håller lite koll på Yr.no för att se vad det blir för väder...
Verkar dock som det blir mysse bättre nere i Järvsö...men men... fjällvädret kan ju överraska!

Ja, de var ju årets längsta dag igår...
å du vakade väl in den!
Tråkigt att ligga vaken å inte kunna sova...

Agneta sa...

Aj, aj , aj att det ska värka så, men jag blir glad att du är hos mej och skriver. Jag har en liten men naggande god trädgård och har valt lite roliga blommor som i år blommar fantastiskt. Du behöver ju ingen trädgård du har ju hela paradiset utanför din dörr, nåja en bit bort kanske. Många värmande kramar till dig

Annelie sa...

Jo, nu har jag sovit några timmar. Måste kolla in alla bloggar och sen bär det av igen. Inatt var jag på ortopeden, gillar inte det riktigt, tycker inte om felställda benknotor...
Inatt ska jag vara på kirurgen, betydligt trevligare, blodigt, klafsigt och halvt hysteriskt. Hellre en operationskniv än gips för min del....
Jag är nog lite knäpp....*skratt*

Mikabella sa...

Fina fina Rantamor! Du ger mig tårar i ögonen. Du är ett element som strålar av värme!

Annelie sa...

Tack!

Rigmor sa...

Tack för besöket! Så roligt att läsa din blogg med din underfundiga humor! Även att få besöka Helsingfors, har tyvärr aldrig varit där, men jag förstår nu att det är väl värt ett besök!
Ha´en fortsatt bra dag!

Monica sa...

Stackars Aalto, hur du får till det vågor av konstnärlig luft haha. Herre je vad dyrt bäst som du säger att blåsa själv, dom måste vara rika Muminfolket.
Riktigt snygg fasad, och lilla My är favorit här också.
Ha en skön tisdagkväll;-)

Lasseivomma sa...

Tur att du inte kunde blåsa glas, då hade du säkert blivit kvarhållen i detta gudsförgätna land och Sverige hade inte blivit detsamma utan dig.
Som du ser har jag dåligt med bilder och måste visa andra klassens motiv. I dag har jag dock varit på fotoutflykt, så det kanske blev något nytt.
Tack för balkongen eller vad det nu är. Ska kolla med Hedwig innan jag uttalar mig.
Ser fram mot fjällbilderna.