söndag 29 maj 2011

En morsdag 2011...

När morsdagen kom översköljdes jag av en massa minnen från åren när barnen var små.
Hur dom var hemlighetsfulla.
Inköpta presenter i form av tvättlina...klädnypor...suddgummin...pennor...och en å annan porslinsfigur...
allt en mamma kan önska sig ju.
Och sen bjöd dom på en trerättersmiddag, med en vacker meny att titta i.... som dom skrivit.
Det var så lyxigt gott...att jag ännu kan känna den känsla det var att bara sitta å vänta på middagen.
Mitt hjärta var full av kärlek...
mitt hjärta ÄR full av kärlek...fortfarande, bara att det blivit större och gjort rum för barnbarnen också...LillaC och det väntade lilla hjärtat....
Numera firar vi inte morsdag.
Numera vill jag fira när vi träffas.
Jag vill inte ha ett datum...måste...kommafira...
Jag gillar spontana besök med mycket kärlek och värme....
Idag blev det grillad öringhalva...av en kock med svart kockmössa.
Kanske är det som när man får svart bälte i karate...eller va fan det heter...
Svart toppluva i kocksammanhang är säkert topp.
Öringen låg där vacker och grann på glöden.
Den öringen jag nästan miste livet för...näe skojade bara...
vi överlever mycket Rantafar och jag.
Men vänta nu....
kocken har fått rött i sitt glas....
glöm inte öringen !!!!!
Va skäggig kocken är...nu blir det nog snart en klippårakning....
Middagen blev SUPERGOD....
en grillad igårfångad öring, med en sås kokad på räkskal...lök...vitlök...morötter...chilipasta...vitt vin...grädde och räkor.
Vi gjorde ingen potatis inget ris....bara fisk...så GOTT.
Vad vi har det bra.
Vad vi är rika...som bara kan äta det som är gott.
Fan...vi har det SÅ bra.

En morsdag tillända.
2011.
Jag är så nöjd...vi har idag suttit och förklarat vilka krämpor vi fick efter gårdagens sjönöd.
Vi har skrattat...ont överallt.
Va är det för fel på oss....men snart ger vi oss ut på havet igen.
Jag hade mest ont i röven.
Spände nog musklerna lite extra.
Men va fan arslet är stort och skit samma om det ömmar lite här å där.
Hoppas ni alla mammor haft en skön dag.
Som jag skrev...det är alltid den vackraste dagen när man blev mamma...
Den vackraste och kärleksfullaste.

Tjingeling en vecka är slut....
hoppas det blir bättre...
inget blåst så vi kan gå ut med Sally å njuta.


11 kommentarer:

Oljekritan sa...

Sanna dina ord..Rantamor...fina!! Uj så gott det ser ut, maten!! Tur att det bidde en firre när ni kämpat så..hoppas rumpan läker fort..Kram Karina

Benita sa...

Din mat ser alltid så himla god ut, så fina uppläggningar.

Wildhearts sa...

Åh, vad gott det ser ut! Hoppas att ni får en lika trevlig vecka som söndagen verkar ha varit.

BP sa...

Säger bara: underbar lyx serverad med en perfekt kamera (nej, av en perfekt fotograf och textskrivare).
Nu är jag ju ingen morsa - och maken vägrar vara stand-in;-) men en mamma ska nog uppvaktas alla dagar på året. det gäller ju farsdag också för den delen.
Å du - det är inget fel på er - ni njuter av livet å snälla du fortsätt med det!!!

PS. Tredagars skägg är ok brukar jag säga till maken men sen.... DS

Maria sa...

Det var tur att öringen fastnade i nätet efter er första tur med Sally för året. Jag kan förstå om ni hade ont lite här o där men säkert en bra dag i alla fall. Ja tänk vad man kan drömma sig bort till minnen från det att barnen var små, det är en guldgruva att ösa ur. Nu får man njuta av den så kallade "efterrätten" de underbara barnbarnen.
Ha en bra vecka/kramizar

agnetha sa...

Så klart att de dagarna var de bästa mammadagarna då barnen föddes. Men också som du skriver att det numera inkluderar barnbarnens födslar. Tycker som du att det egentligen inte behöver firas dessa mors o farsdagar. Men ibland är det tur att de finns för då finns det en anledning för många att uppmärksamma sina föräldrar. Idag glöms många bort för all denna stress och annan själupptagen tid som bor i många hem.
Smarrig middag ni lagat.
Vi ses!

Barbro sa...

Jösses anåda vilket äventyr med båten! Det var betydligt lugnare för mig när jag bakade Rantamors bröd.

Gott blev det!

Unknown sa...

hej på dej!
har inte hunnit läsa bloggar på en liten vecka, men nu läste jag flera inlägg bakåt på din blogg och kan bara konstatera; vilket rikt liv ni lever, rantafar och du!
kram
susanne

Rigmor sa...

Du, din kock ser då bra mycket trevligare ut än han Moberg!! Å minst lika god mat åstadkommer han ju också!! Sen är det tur att man kan skratta åt eländet dagen innan, men med en gnutta allvar, för visst fasen blir man rädd!! Man hinner tänka många tankar, och man undrar om det var såhär livet skulle sluta...
Här har livet dock börjat på en ny vecka, och dagen började med blåst. Hon Tone på TV4:s väder ska jag ha mellan fyra ögon, det här kallar jag inte högtryck...Det enda som går för högtryck är vindkraftverket långt borta, det snurrar värre än en helikopter.
Ha´en bra måndag!!
Kram vännen

Herr Nilssons Fru sa...

Känns som jag sa de...oh de gjorde jag ju "någon annanstans" (ler) säger de igen.
Underbara rosor..vita blommor har en speciell plats i mitt hjärta.
Myspys med lille C...så gott de är du. oh till hösten....förstår du längtar..!!

Vackra bilder, som alltid här.
Hoppas du har fint väder idag..de har jag, lite blåst men endå varmt, soligt o gott.

Kramiz Anki

Skärgårdsbilder från Oskarshamn sa...

- Men vilka äventyr ni är ute på....
Man ska hålla sig på land när det stormar.
Skönt att det gick bra till slut och öringen blev ju lön för mödan.
- Håller på att läsa ifatt allt jag inte hunnit med i helgen....
- Ha det så bra !!!
Hälsar Farbror Henning...:o)