torsdag 26 maj 2011

Har Rantamor öppnat gästgiveri ???

Idag lessnade Rantafar... och frågade om vi hade något slag av gästgiveri...
Och undra på det, för det var tredje dagen i rad jag ville ha hjälp med att damma täcken...
Men näe...vi har så många täcken.
Första dagen var det gäst-täcken...
andra dagen våra täcken..
och idag var det bobilens tur att få rent i sängen...
Nu är det slutdammat, imorron väntar tvättstugan och strykning...tråkigt som fan, och jag kan lägga en hundring på att det inte blir gjort imorron.
Jag är inget strykfantast...men vem tusan är det !!!
Roligare saker finns, det kan jag lova...
Köpte svenska tomater idag...ialla dess färger och sorter...en riktig nyhet var den lilla paprikatomaten...
Men jag gillade bäst den "svarta tomaten" den hade en sån söt och otroligt frisk smak.
Svenska tomater i rumstemperatur Är ju så gott...
vi äter dom som godis.
Fast det är ju klart...en tallrik med jordgubbar är ju ännu mera frestande...
även om inte dessa var svenska...
men jag ska ju inte prata med dom..utan njuta av dom goda godisarna.
Hade det varit en fredag hade dom fått slinka ned i ett kallt glas med bubblande cava.
Visst låter det lyxigt....det är lyxigt också.
Men något med alkohol i, blir det inte ikväll...det är ju torsdag...
och vi fick kärt främmande ikväll...
LillaC kom glad ihågen till mommo å moffa.
Han hade längtat, sa han....mommo jag sprang till bilen när pappa hämtade mig på dagis.
Han ska bli här ett par dagar och förgylla vår vardag.
Hans mamma ska till Barcelona...och hans pappa som inte fick följa med...
ska på någon brännbollsyra...
Jaja dom blir nog yra på var sitt håll skulle jag tro...
Få se vad vi ska hitta på imorron...dom har ju inte lovat så bra väder,
annars hade vi nog tagit på flytvästarna och åkt ut på havet.
Men vi hittar alltid på något spännande.
Och just nu efter en saga om mummintrollen...ligger den lilla skatten under det nydammade täcket...med nytvättade lakan...å snusar gott.
Rantafar kikar på friidrott.
Rantamor bloggar.

Tjingeling...ett hjärta utan tacksamhet är som ett ljus utan veke...det brinner inte.
Mitt hjärta är full av tacksamhet....tänk så bra jag har det.
Bäst.
(har lekt med fotot på LillaC ikväll)

19 kommentarer:

Barbro sa...

Jag blir alldeles matt av alla Rantamors fina bilder.
Å nu ska jag leta upp det där goda brödet i stekpannan... i morgon blir det bak!

Andreas Stormfjäll sa...

Oxfilé?!? Pfss!! Överskattat ;) Tacka vet jag en vitlöksmarinerad härligt fettmarmorerad fläskkarre, lite knapergrillad... Mums!!
Tak!??! jojo, det låter enkelt men i Stormjällers lilla värld så betyder altantak ett pergolabygge delux med duk som skall viras över och under och hit å dit... Ja man får juh ångest för mindre... Hehe!!

Hantverkarglädje sa...

" Blikona" är inga mörtar de är flata små Braxen tror jag om jag nu inte är ute och seglar totalt.Därav var det svårt för en amatör med kort tålamod att få dem ur nätet.
Förstår hur ni njuter av lillemannen. "Vår" lillflicka som snart blir 2 1/2 kom på besök i kväll och vi njuter i fulla drag. Såpbubblor är väldigt inne just nu och det passar ju utomhus. Tur att man får uppleva det där med småbarn igen men i ett lugnare tempo än för 30 år sen.

Beppan sa...

En skål med rumsvarma tomater - det tackar men inte nej till!! Mumsigt värre. Den där svarta tomaten är en favorit hos mig också. Länge sedan jag hittade den i grönsaksdiskarna. Spanjor tror jag? Kommer inte ihåg namnet nu. Vore kul att kunna odla den själv.

fjällripan sa...

Nu blev jag sugen på jordgubbar och ovispad grädde...
Jättefin tavla du fått! Och bilden på fyren var otroligt bra :)

Nog tycker jag du ska åka till Salusand och titta, inte bada :)
det är riktigt fint, men strömmarna är otäcka...Ha det bra!

Snäckskalsdalen. sa...

Nej, nej, nej, jag har inte skrivit någon bok. Tack för att du frågade, nu har jag förtydligat texten i kanten. Det är en kvinna som har en blogg som heter "Me Myself and I" som skrivit en bok och om du klickar på bilden så kommer du dit. Nej, jösses, jag har inte skrivit någon bok! Än.....
Fina bilder igen.
Kram

Maria sa...

Rantafar verkar ju rätt huslig så han kanske tar strykningen också. Så gör jag me har en skål med tomater som jag äter lite då o då,gott.
Vad han är fin lillaC, ja det är en gåva dom där små barnbarnen.
Ha det så gott med de dina/kramizar

Lilla C's mamma sa...

Ja idag bär det av och vi får säkerkigen en fantastisk weekend.
Jaghar ju tagit bort den där räknarensom räknar unika somändå bara tickade baklänges. Så det ser bättre ut än vad det eg. är!

Ta hand om min lillonge sås hörs vi!

//M

Rigmor sa...

Du är så klok, Rantarmor, du blandar din underbara humor med kloka tankar, att uppskatta det man har, fastän korpjävlarna dyker upp lika säkert som elräkningen...att kunna njuta av det man har, stor skatt som lilla C och det man har runt omkring sej. Jag försöker tänka likadant i vardagen, det är inte så jävla roligt att gå upp kvart i sex varje morgon utifall man ska jobba, men jag får vara glad när det blir jobb...å ännu mera glad när man kommer hem och upptäcker att gubben plockat ur diskmaskinen!! Det å stryka hör till bland det värsta jag kan tänka mej...
Ha´nu en bra fredag med lilla C, förstår att det vankas gott till kvällen, och absolut, du kan öppna gästgiveri, du har redan bilderna till matsedeln klara!!
Kram kram

Eva Henriksson sa...

Var handlar du tomater?
I en guldgruva?

Herr Nilssons Fru sa...

Oh nu ska Rantamor njuta extra av helgen med sin lilla guldklimp C. Så underbart livet endå är!!

Fina tomater, oh jordgubbar..de e gubbar med klass de!!

Nu önskar jag Er en skön helg med fint väder o massa mys.

Kramiz Anki

thejeanettishway sa...

herre min jeh och hans faster vad du kan...
skriva, fota och få till det.
kan man adopterad dig???
kram från dalsland i hällande regn.
men mysfaktorn är ju i taket då förståss.
hejja dig - me like ♥
och tack för dina supertrevliga matnyttiga kommentarer hos mig. det uppskattas djupt och mycket.

thejeanettishway sa...

herre min jeh och hans faster vad du kan...
skriva, fota och få till det.
kan man adopterad dig???
kram från dalsland i hällande regn.
men mysfaktorn är ju i taket då förståss.
hejja dig - me like ♥
och tack för dina supertrevliga matnyttiga kommentarer hos mig. det uppskattas djupt och mycket.

Annelie Esseus sa...

När vi bodde i Malmö, bodde vi ju strax intill Möllevångstorget. Där fanns en man som sålde små små, nästan svarta tomater. Han hade dom inte varje dag, men så fort de fanns i sortimentet fullkomligt KASTADE jag mig över denna låda. Smakar fantastiskt! Tyvärr har jag inte hittat nåt bra ställe att köpa dem på här. Ännu.....

BP sa...

Måste säga att du har överträffat dig själv med det här inlägget- ja jag menar alltså bilderna på tomaterna. Har aldrig sett nå't så läckert förut - inte ens i dyra matböcker faktiskt!!! Sor eloge Rantamor!!!
Åsså har du lekt målare med LillaC. Har sett på flera fotobloggare att de använt de nya penselfunktionerna i PS 5. Personligen är jag inte speciellt förtjust i dom, men det är ju smaksak
Ha en bra cava med gubbsarna nu - det är ju faktiskt fredag;-)

Ann-Mari sa...

Tacksamhet är en dygd :) Visst har vi det bra!
Svarta tomater har jag aldrig sett...undrar om de kommit över till denhär sidan potten ännu ;-)
Njut av veckoslutet!

ansepanse sa...

svarta tomater!!! det har jag aldrig sett, måste försöka hitta sådana
härligt att få rå om lillaC
en fin helg till dig - kramar

Nette Cecilia sa...

Ser så gott ut ditt på ditt fat med tomaterna ,o dom ska vara rumsvarma annars tapper dom smaken.underbart för dig att få leka igen ,båten o sjön kunde önska bättre väder till i morgon ,Trevlig helg ,Nette

Mi´s nya liv och det jag redan levt sa...

Hejsan Rantamor !

Nu fick jag fram ett litet fniss, hade inte läst Din blogg förrän nu.Så kan man ju se det.Att jag hade som Du.
Du blir ju inte chockad för Du var ju redan informerad.Likaså Ingrid och Rigmor med flera.

Den där svarta tomaten, så den är god.Jag gillar den gula plommon, men 79,90/kg är lika saftigt som den.De har ju vildvuxna tomater, hur kan de smaka tro.På -70talet odlade vi själva en hette Tiny Tim, en liten körsbärstomat ljuvligt god.Undrar om handelsträdgården har den månntro.

ha en skön helg med lilla C.

Kram Mi