tisdag 3 maj 2011

Koskit... Bakugan-glass... och en Award....

Idag var det den stora "koskitplockardagen", det är tredje året som LillaC är med oss i skogen och letar koskit till buskarna, pärlandet och hans mammas rabatter.
Eftersom en bonde här omkring nånstans placerar sina kvigor här nere vid havet, så att dom kan beta bort gräs och sly...samtidigt skiter dom en fin gödsel åt oss, som vi "plockar" följande år.
Alla verkar så oförstånde när dom kommer på sin promenad och ser oss...
frågar vad vi gör...
och varför ???
Fråga LillaC han vet.
Han sprang omkring med sin pinne, som en annan liten baron, och pekade ut kodyngan till moffa och mommo...
Sen vet nog inte hans pappa om att...... när han hämtar sin lilla älskling imorron...
blir han också med en sopsäck full av koskit...
Kan tillägga att han har en sprillans grym, ny Audi...
När dom var inne på bilaffären och kollade den nya bilen, inspekterade LillaC bilen ordentligt och utbrast...högljutt...att det luktade diarrè i den nya bilen...???
Så lite koskit kan väl inte göra någon stor skillnad.
När vi hade jobbat klart, stack LillaC och jag till lekparken...medans Moffa gick hem med koskiten, och började klippa runt lite i svartvinbärsbuskarna, och kratta klart bakom huset där snön precis tinat bort.
LillaC provade allt som fanns att göra...och till slut satt Mommo och han på varsin sida om en gungbräda.
Varför mommos ände av brädan var nere i gruset kan ni säkert gissa....
eller som LillaC sa...mommo har lite tung rumpa...

Men efter ett tag i lekparken...frös vi lite...iallafall mommo, så vi knallade iväg hemöver.
Vi skulle ju steka köttbullar...
och sen skulle glassbilen komma.
Och LillaC hade minsann sett ut vilken glass han skulle satsa på.
Så när glassbilen plingade och stannade utanför på gatan, hade jag då aldrig sett honom få på sig skorna så fort som då...hann trycka ned en mössa på huvudet... och en jacka...
så var han ute...
sprang över gräsmattan viftade med armarna och skrek...
Jag ska handla glass...jag vill ha Bakuganglass.....

Så när jag kom fram till bilen hade han redan glasspaketet i famnen, och rusade hem till moffa.
Vilken lycka.
Och killen på glassbilen bara skrattade....den killen visste vad han skulle ha påstod han...
Gott var det, och en present längst ned i botten.....
Inte mycket till glass...men det var ju Bakugan....

Har ju glömt att berätta att jag fick en Award av Nette Cecilia.
Blev så glad.
En blogg som inspirerar, och som lockar till skratt...skrev hon.
Det blev en klapp på axeln till Rantamor.
Tack, tack snälla Nette Cecilia, jag skickar den vidare till ALLA mina bloggvänner, alla med sina inspirerande bloggar...vassego.

Så har tisdagen försvunnit, en otroligt mysig dag tillsammans med en underbar liten unge, som berikar vårt liv oerhört.
Vi har tagit ut på vår förmögenhet idag....igen. Vi är rika...
Tjingeling....


17 kommentarer:

Unknown sa...

Jädrans så det ska växa i sommar... Blir många fina fotomotiv i trädgården.
Grattis till Awarden!
Och ha en bra fortsättning på veckan! /SA

Kerstin sa...

Grattis till Awarden, Rantamor! Den är du värd.
Ni verkar ha haft en riktigt bra "skit"dag. Smart att avsluta den med glass. :) Härliga bilder från dagen.
När det gäller min bild så tror jag inte du hade velat se ställningen! ;)
Ha en fin kväll.

Lotta sa...

Hallå där.
Vilken lycka att kunna gå ut och plocka skit till rabatterna. Glöm inte rabarberna.
Han är ju supersöt killen och smart.
fast med en sån mormor så kan han inte annat bli.
Ha det super där uppe i norr.
Kramizzzz

BP sa...

Det var nog bra att du började med koskiten. Fy faaaaaaan säger jag bara. Minns min mamma som höll på att svimma varje gång hennes (mycket pojkaktiga) dotter hade halkat i skiten på åkern. Nej usch - gödsel eller ej. Grrrrrrrrrr
Förstår att LillaC kutade efter glassbilen - har en StorR här som också gjorde det - tills Hemglass slutade sälja Mövenpick...
Kul att du fick samma award som jag. Tycker den är fin - och lite annorlunda. Den "uppfanns" av den här tjejen - som har snarlika problem som du med ryggen alltså.
http://4u2really.blogspot.com/

PS. Ni kanske kan byta ut erfarenheter... DS.

Camilla (Rantis) sa...

hahaha....vilken "skit"-dag ni har haft....
men men de blir nog bra på päran så de växer gott!!

Härliga foton från dagen....
kan tänka att du fyllde kameraminnet rätt bra...
=)

aha...
så de e v.20 vi ska ses???
Jag har inte fått den infon...
men nu vet jag...
*hahaha*

nej, dax att logga ner för dagen å dra ur pluggen....
*poff*

Snäckskalsdalen. sa...

Då är vi två, jag plockar också komockor. Massor. Jag försöker göra det när det nästan har tinat, dom är så lätta att ta med sig då och sen sprider jag ut det och det känns så bra med sån återvinning och det växer så det knakar.
Agneta kram

Annelie sa...

Grattis till Awarden, du om någon är väl värd den! Alltid lika härligt att kolla in din blogg.
Jag sitter i receptionen inatt, känner att nånting är på gång i kroppen, fryser, täppt i näsan ich lite ont i halsen. Ska man bli sjuk nu när man ska vara långledig? Fasiken också...... fast jag ska inte klaga, jag vet ju en som har det jävligt om nätterna, blir jagad av korpar och annat skit.

Marina sa...

Prata om härlig Skitdag!!
Grattis till awarden - den är du värd, alltid härlig läsning här!

Beppan sa...

Härligt med dina skitdagar!!! Jag skulle också behöva en säck eller två Till mina rabatter. Det blir till att köpa i trädgårdsbutik för min del.

Jag har varit på snabbvisit till stora staden och luktat på vårblommorna. Dom fanns i mängder där. Undrar bara hur dom klarade snön och kylan som kom. Huga!!

Ska någon ha en award är det du. Alltid lika spännande att kika in för att se och läsa om dina och familjens eskapader :-)

Rigmor sa...

Du är väl värd awarden!! En av dagens höjdpunkter är att titta in och kolla va´Rantamor haft för sej...
Men vilken underbar bild du fått till på lilla C i svart/vit och lite seipa!! De andra är det liv och rörelse i, kanonbilder också, men sen kommer det fundersamma ögon, kanon!!
Borde också ge mej ut och samla koskit, men här har grannbönderna slutat med djur så jag finge nog gå en rejäl bit med skottkärran för att hitta något. Efter att ha transporterat en säck med hönsgödsel, som gick sönder, i bilen...så tror jag att jag avstår från att ta bilen...lukten satt i VÄLDIGT länge...
Ha´det riktigt bra på dagen som nyss börjat...
Kram

thejeanettishway sa...

härligt
häftigt
maffigt
innehållsrikt
vardag
glädje...
... du smittar :)

Herr Nilssons Fru sa...

Plocka koskit..tror nog du plockar undan några o gör öronhänge av dem...fniss. Precis som älgskit kan blir populärt i öronen kan väl koskit.
Underbara bilder på morfar, mormor och lilla C. Så mysigt ni har de o vad ni ska sakna när han åker hem igen men endå veta att snart är han hos Er igen.
Grattis till Awadern - du är värd många o långa o tunga för att du förgyller vår vardag i datorn.

Du e en fena!!
Kramiz Anki

Herr Nilssons Fru sa...

sorry mormor´s bild fanns bara innan för min ögonlock..fniss

Skärgårdsbilder från Oskarshamn sa...

- Halojj däruppe !
- Härliga bilder på Lilla C !
Det gäller att ta tillvara vad naturen bjuder...:o)
- Du får hälsa Lilla C att fartyget ska sjösättas på tisdag, om det slutar snöa....
Hälsar Farbror Henning...:o)

Fjällripan sa...

Fina bilder på en söt pojke :) Jag tänkte först hur i all världen hamnar koskiten i skogen då...men ja just så ja :) Så himla bra för er, vad fina blommorna ska bli med den rätta sortens gödsel :)
Ha en bra dag!

Maria sa...

Ja tänk vad dessa goa barnbarn är till stor glädje i livet, håller med. Jaha nu skall det bli fart bland buskar o blommor hemma hos er, lycka till med era odlingar.
Kramen från torpet

sinneskatten sa...

Tänk vilken lycka att få ha sitt barnbarn hos sig. Om jag har tur så ska väl även jag få det någon gång.