måndag 23 maj 2011

En skräp-plockardag borde alla ha....

I går när vi var ute på Tomtebo tog vi tjejer en promenad tillsammans med LillaC.
Han bestämde att vi skulle ha en...
skräp-plockardag !!!
Vi tog med en plastpåse och så började LillaC att plocka skräp.
Berättade att han också på dagis plockat skräp i skogen, och att alla barnen fått ett diplom.
Men vi upptäckte snabbt att vi hade alldeles för liten påse...för oj va skräp det fanns.
Men det fanns också tid för den lilla att plocka blommor till sin mamma.
Vi såg också massor av insekter.
LillaC jagade fjärilar, men denna var så vacker att han ville att mommo skulle klicka på den...och lägg upp den på bloggen...sa han.
Klart jag gör.
Vad fjärilen heter vet jag inte.
För mig räcker det att den var vacker.
Vackra blommor fanns det också i trädgården hos LillaC.
Idag tog jag en promenad mellan regnskurarna.
Försommaren kan ju inte dofta mera underbart än den gjorde.
Jag njöt av att insupa allt.
Plötsligt dök ett fartyg upp i dimman på havet....eller var det en hägring efter vin och cavan i helgen ????
Men en hägring fastnar väl inte på bild.....
Rantafar har servat båten Sallys motor....sen tog han itu med våra fiskenät.....
Han svor fan och hans lärjungar.... över säljävelnsframfart i fjol.
Stora hål att stoppa...och flera meter att bara klippa bort.
Nu har kriget börjat.
Båten ska ut i veckan, vi är sugen på havet och fisket.

Tröttheten anfaller...Tjingeling alla bloggvänner.

13 kommentarer:

BP sa...

1. Du visar inget skräp - bara helt underbara bilder på allt annat än skräp...
2.Regnskurar hade vi under natten - å då sover jag;-)
3. Sov gott nu, för det tänker jag göra - jobbet ropar;-)

Lotta sa...

Hallå i skogen
Det är en Aurorafjäril du har fotat så fint
Jag såg den bara två gånger förra sommaren.Den är fantastisk när den slår ihop vingarna också..
Ni har det gott när ni går där och lullar tillsammans med lille C.
Bra att lära ungarna att man inte skall skräpa ner.
Det är bedrövligt att folk inte kan ta med skiten hem igen.
Nej min sköna nu är det dags att sussa.
Här är det storm på G. Jag tycker att det verkar som den alleredan är här.
Fy fanken.
Kramizzzzzz

Monica sa...

Som alltid bjuder du på fina bilder & härliga ord, Me I Like/ Personliga P

Fjällripan sa...

Vad gulligt av honom att vilja städa upp :) och att sen plocka blommor till mamma :) Så sött!
Ha det bra! Hemskt förresten vad folk slänger skräp överallt!

Äventyret framtiden sa...

Äldsta barnbarnet och jag brukar städa, vi också, bakom det gamla lidret hos oss. Där har folket som bodde här innan oss kastat saker, använt baksidan till soptipp, vanligt på den tiden. Vi känner oss som arkeologer, minst och kan göra riktigt fina fynd. Aurorafjärilen är jättevacker

ha det gott!

Camilla (Rantis) sa...

oj så bra att det finns dem som vem va fjärilar å kryp heter...
då är det ju bara att fota för svaren får man ju hör i bloggen...

Hum...
ett fartyg!
De skulle jag behöva på 365:an..
=)

I dag stormar det å regnar jag som tänkte klippa vår vääääldigt lååååånga gräsmatta...

Camilla (Rantis) sa...

pst....
Dagens utmaning:
såg ju att Framor Annelie har ny blogg adress.....
Prova att gå in å ändra den, för nu kan du ju det...
Ta bort den gamla....å lägg till den nya adressen!
Lycka till!!!!

Marina sa...

Väldigt tråkigt att det ska behövas "skräp-plockar-dagar"...fast det är kanske tur att någon tar sig tid med en sådan då och då!

Susanne sa...

Har läst i lokala tidningen att dagisbarn går på skräpplockardagar till mångas stora fasa för OJ vad det blir insändare efter dom reportagen. Om baciller och andra faror som lurar.... Tanken är väl ändå hur bra som helst men visst förstår jag att det finns faror som glas och annat vasst men baciller.... DET finns det ju i affären också...
Härliga bilder och så kul att få ett namn på den fjärilen=) Ha det gott!! Nu ska jag ut och blåsa bort askmoln så att jag kommer iväg imorgon....

Herr Nilssons Fru sa...

Ett nyttigt litet barn som får med flickorna ut på städdag. De är inte klokt vad folk slänger mycket skit omkring sig - ibland undrar jag om de möjligen slänger skräp hemma också eller om de bara är i naturen de anser det är rätt.

Säl..så mysigt de lät, sånna finns inte i vårt hav,,,oh de e ju samma ju!! vilket fusk..jo jag förstår ni blir ledsna om de förstör era garn men de är söta endå, de kan inte hjälpas. Låter kul med Ert fiskeri...undrar om ni har en sån där redig tufftuff båt som min mormor o morfar hade. Tennkulemotor heter de kanske..

Tack för grattiset till mitt farmoskap - underbart..men jösses vad trött jag är, har inte sovit sedan Tobias ringde kvart i 3..*ler*

Kramiz Anki

Carlslundskan sa...

Jättefina bilder! Jag har som du barnbarn som verkligen värmer hjärtat.
Kram /C

Nette Cecilia sa...

Ja är det inte hemskt va folk slänger skräp överallt ,skulle själv inte komma på det att slänga ett litet papper en gång.vacker ovanlig fjäril ,kunde tro att det var båtjuvelen du fått på bild ,men såg närmare efter o det var inte den .Kramis Nette

Mi´s nya liv och det jag redan levt sa...

Hejsan Rantamor!

Jaha, Du hade fått ett svar på fjärilen. Jag fick en liten bok med de vanligaste dagflygande i Södermanland.Utgiven av Länstyrelsen.
Tyvärr har den blivit blöt och bladen har klistrat ihop sig, men några kan jag se.Intressant.

Hemskt så mycket skräp som folk lämnar efter sig.För att inte tala om alla rökare som lämnar fimpen på backen.Det gick jävligt bra ta med den hela ciggen ut men inte stumpen hem.Jag hade alltid en lite askkopp med mig i fickan,

Det skulle jag kanske fortsätta med.Fast jag röker inte längre, hittade ett halvt paket med röda prince, aldrig fann jag något är jag rökte.Har inte hittat någon än som vill ha dem.

kram och välkommen tillbaka !