måndag 30 maj 2011

Kanske nätläggning imorron bitti....

Den här Svampkokboken fick jag utav Rantis när hon var hit förra veckan.
Det ska bli riktigt spännande att göra lite nya svamprecept.

Det ser så inbjudande ut inne i boken...
snygga foton till varje recept.
Och svamp finns i frysen...vi plockade så mycket ifjolhöst.
Vi plockar ju inte många sorter, lär oss nån ny varje år...och måste vara tvärsäker att
svampen är ogift....för vi vill ju inte äta dom gifta =D
Näe det ska bli spännade att prova några nya svamprecept...TACK Rantis...

Och här kan inte jag sitta å blogga nå sent ikväll,
fan heller.... vi har ju planer på att åka ut å lägga lite nät i morron bitti.
Om det inte blåser i tallarna så att säga...
Vill ju inte vara med om en till stormig båtfärd.
Äh....säger Rantafar... inte var det så stormigt....det gick bara lite onödigt höga vågor...???
Ja... det var ju så jag också ville få sagt...eller??
Näe nu ska jag för engångskull lägga upp en kort blogg.
Slänga storkroppen i vila bredame Rantafar.
Somna med ett lèende på läpparna (men jag kommer säkert att dregla i vanlig ordning) och vakna till solsken imorron och hoppas att talljävlarna står stilla för engångsskull.

Tjingeling alla kära bloggvänner...ni ger mig så snälla kommentarer, att jag ibland blir riktigt förlägen....kram till er, och klapp på kinden.

9 kommentarer:

nattugglan sa...

nä jag måste nog säga att jag inte kände igen bilderna.. är mera från "Vasatrakten" änn norrut..

Fjällripan sa...

Hoppas på finväder imorrn, nu är det baske mej dags för lite/mycke värme :) Lycka till med fisket!

Annelie Esseus sa...

Mmmmm....... ser gott ut det där.
Har hört att det finns svampar man blir hög av, är det kanske såna du äter? *skratt*

Rigmor sa...

Svampbok står här i hyllan också, dock utan recept. Mannen är MYCKET skeptisk när jag kommer igång i min svamplockariver, han hävdar fortfarande bestämt att det är en könssjukdom...så nu försöker jag genom boken förklara att de går att äta, men sen när jag gör mina mustiga grytor ligger de där som små minnen av höstens dagar på mannens tallrik...han vågar inte. Stora starka karl´n, finns det som är farligare än lite bukrummel...
För en gångs skull är det vindstilla här idag...känns nästan overkligt att kunna ha dörren på vid gavel nu på morgonkvisten, så nu inväntar jag bara solen!!
Ha´en bra dag vännen!!
Kram

Äventyret framtiden sa...

Det är bara fördelar med svamp, ja, de som inte här gifta, förstås...
Så mycket gott det finns att göra av dem. I vår bokhylla finns en bok på finska med tusen olika recept samt några böcker till, ändå blir recepten skjutna från höften, sisådär..också vi har mängder av svamp i frysen. Jag har haft försynen att jag är gift med en svampkännare och svampkonsulentutbildare så när jag inte kan så ropar jag bara: vad är det här då...så får jag nästan omgående svar. :D
Skulle väldigt gärna vara med er i båten och ta upp näten
men måste sitta här mitt i smeten...

ha en fin dag!
Karinkram!

BP sa...

Älskar svamp men har aldrig plockat själv. Tur att man har kompisar som förbarmarxsig över oss;-) nu är det alltså bara att vänta på dina matbilder som troligen slår dom i boken med bred marginal!!!
Här är fint väder. Ingen storm för en gångs skull och 15 grader. Då jag precis har skickat upp. Ädret tii er så blir det nog nätlägggning - å fiskelycka!!!

Camilla (Rantis) sa...

mmm...förväntar mig nått nytt å spännande gott av svamp nästa gång vi ses....
eller...ja just det...det blir kanske här det...
=)

Hoppas ni kom ut med Sally på havet idag....

paula i pörtet sa...

Hej Ranta-mor, är det så att du heter Ranta i efternamn, Strand? Här har du en annan ilsken finnkäring. Hittade hit från den goa Astrid som fyller år idag. Bor du också däruppe i norr, jag håller till i södra Dalarna. Fantastiskt vackert foto över sjön, sjöar och skog det är mitt finska arv.
Ha det gott!

Marina sa...

Den boken såg verkligen härlig ut! Kul med nya svamprecept. Det finns så himla mycket goda svampar, bara man ser till att hitta dom ogifta! Men trots alla goda riskor och andra skivlingar, så vinner nog kantarellen ändå.