tisdag 27 april 2010

(Tratt)kantarellsoppa.

Trattisar / gula kantareller ca 6 dl
Hönsbuljong ca 6-7 dl
1 bit rotselleri/brukar ta två morötter istället.
1 charlottenlök / 1 vitlöksklyfta
En bit purjolök
Persilja, vitpepper,salt.
Grädde / 1 äggula.
Börja med att koka upp buljong och morötter eller rotselleri. 15 min.
Fräs svampen med lök. Tillsätt i buljongen tillsammans med purjon. Koka 10 minuter cirkus.
Sen brukar jag mixa allt med stamixern. Tillsätta grädde och krydda.
Sist tar jag i äggulan vispad i lite grädde som nu inte får koka mera.
Egentligen är det trattis-soppa men det går med bara gula och att blanda båda.
Har faktiskt hittat receptet på systembolaget....av någon anledning.
Hoppas du lyckas , vi tycker att soppan ä jättegod och du som har så mycket svamp i frysen Minga måste ju bara pröva den.
Lycka till.

3 kommentarer:

Camilla (Rantis) sa...

mmmmm...
tack för receptet!
Låter hur gott som helst,
får ju hit 10 pers till sista april
(fast jag inte e sugen på främmande)
så jag kanske ska göra en lunch soppa till dem på lördag...

Lasseivomma sa...

Svampsoppa är nästan alltid en höjdare, tyvärr blir det ganska sällan av trots att vi har gott om svamp i frysen. Du ger inspiration även i detta sammanhang, så nu ska det bli av, fast i dag är jag redan mätt.

Annelie sa...

Ojojoj så gott det där verkar! Var växer svamp i Stockholm tro.....
Jaaaaaaaa, på ICA!
(Kanske kan plocka lite på jobbet kanske, där träffar jag ju många som har svamp både här och där....fast dom är nog "övermogna"!)