lördag 11 februari 2012

En Lappizza och Mellofest....

En lappizza med renkebab + trattkantareller och bacon....
igår åt vi ju reninnanlår, och vid putsandet blev det kvar så mycket gott kött...
som hamnade i kylen och ikväll blev putsad och stekt med...
kantarell och bacon och charlottenlök...
en pizzabotten som jag gjorde på ett halvt paket jäst...2 dl vatten och
två mask. olivolja och specialvetemjöl....
jäsa...jäsa...
och på med cremefreche och kryddor
in i ugnen...
steka ...steka...
ut och på med hela härligheten....
och västerbottenost....
Jösses va mätta vi blev...och kvar blev det på tallrikarna....
kvällsmat...
mellomat...
Kollade lite sommarfoton och hittade min favorit bäck...
som porlade fram i fjol...
underbart och nydeligt...
jag kommer att finnas där i år igen ....lovar.
Bara längtar.
Vad blir det av kvällen ???
Jo ska meddela att han Rantafar vann på travet....
en så där cirka tusenfemhundra kronor,
och blev så glad att han hoppade runt och jublade....yipppiiiii.
Sen blir det inte så mycket mera ikväll...
ska se Mellofesten....
dricka ur glaset.... och knyta ihop dagen....planera en ny dag...
sova och vakna förhoppningsvis...
till en underbar ny dag...

Tjingelingen alla goa vänner....
"gå ofta hem till din käraste vän....
för en oanvänd stig, växer så fort igen..."

12 kommentarer:

Camilla (Rantis) sa...

men ååååh Grattis till en sån finfin vinst!!
Har spelar Lotto i kväll....hoppas på en "liten" drömvinst i alla fall..
=)

...nu bubblar en rövinsås på spisen å sen blir det att steka på en ytterfilé lite lagom blodig å så ett glas rött till det....
Kanske värt att "klicka" på innan man äter upp det...

Lasseivomma sa...

Grattis, en sådan travvinst sitter ju som en smäck (eller kanske smack).
Pizza med avskavd ren låter inte så dumt, men vi har varit på födelsedagskalas i dag, så det får bli något tunnare till kvällen, en god soppa med en bit surdegsbröd och en ostbit kanske. Skulle tro att vatten blir bra till detta.
Mellofesten räcker att se med ett öga (djävlars, jag har ju bara ett) ja då blir det med max ett halvt.
Tjing, ha det bra och sov gott.

Nette Cecilia sa...

Gott igen ikväll vi hade bara en köpepizza med rödvin ikväll tror jag ska öppna en flaska vin till o ta lite vitlöks o svartpeppar ost på pepparkaka till ,ha det så kul på en del av melodierna hör don härifrån men allt låter som samma melodi hela tiden ,kram Nette

Mona sa...

Vad jag blev hungrig när jag läste ditt inlägg. Låter som en jättegod pizza. Men nu börjar det nog vara för sent för mat tror jag.
Kramar, Mona

Lotta sa...

Sååå jädra kul.
Hälsa och Gratta älskligen till vinsten.Min gubbe har inte kollat ännu jag får ta fram raden på ATG för honom
Vilken härlig pizza. Nu blev jag riktigt sugen igen.Jag är alltid hungrig på kvällen Nu är det ju en stund sen vi åt
Vi fick en en toppengod middag förresten. En gemensam sak var Hasselbackspotatisen sen var det inte ett dugg likt.
Ha det superduper.
Kramizzzzzz

Annelie sa...

Nja, jag har inte ätit nån pizza ikväll fast jag gärna hade velat, speciellt den sorten du har på dina bilder.
Däremot finns det många här på mitt jobb inatt som har lagt en och annan pizza. En riktig fyllekväll på akuten kan man säga........
Jag längtar hem!

Anki sa...

God morgon där uppe i norr...
Här blev det varken pizza eller mello... bara en macka och ett glas mjölk :)
Skulle gärna haft din kebabpizza i stället!
Tror inte att jag har smakat renkött någon gång, men nu tänker vi ju eventuellt åka norrut med bobilen i sommar, så då får vi väl se om vi kan provsmaka...
Gratta Rantafar till storvinsten och ha en bra söndag!

Joormen sa...

Nämen gud vad gott det såg ut och lät..blir HUNGRIG. Härligt med vinsten själv drog jag in hela 5 kr. på Keno i veckan vet i fan vad jag ska göra med den femman.

Så skönt med porlande vårbäckar längtar!!

Rigmor sa...

Så gott det där såg ut då...och ikväll ska de servera Falafel på jobbet till de gamla...tror jag får spader för mindre...inte en människa över trettio vet väl va en falafel är, ännu mindre om man passerat åttio...så nu stuvar jag in alla mina gamla godingar in i buss och kommer upp till Rantas restaurang!! Är det okey...??!!
Ha en fortsatt skön söndag (har ett underbart väder här, strålande sol och plusgrader...), ska snart återgå till jobbet här!!
Kram kram

Fjällripan sa...

Fina slutord :) Och den pizzan ser då väldigt mumsig ut!! Härlig fjällbäck också, kan höra hur den porlar...

BP sa...

Grattis till vinsten!!! 1500 riksdaler är då inte fy skam. Ja ärligt talat så måste väl den vinsten ha varit kvällens behållning, för Mellos var ju så dålig att man skäms - å då såg jag bara snabbspolningen.
Tur att min favp Tomas di Leva rök. Han ska verkligen inte beblandas med b-laget om man säger så;-)

Trädgårds/Hage-intresserad sa...

Grattis,till vinsten.
Och tack för din fina pizza, den ska jag prova någon av dagarna (när jag blir pigg igen och kan ta mig till affärn för att handla.)