fredag 10 februari 2012

Fredagsmeny och burkatoppluva....

Tjolahopp alla bloggvänner...
det är fredagkväll och matkväll hos Rantatokarna...
börjar med att ungssteka crepès med kantarell/karljohan/fårticka och bacon....
Nu ska jag förklara att...igår åt vi pannkaka...och nångång inatt har dessa
pannkakasjävlar blitt creps...
så fiiiint....
och idag blev dom omkullrullademedensvampsmet....
och instoppade i ugnen med parmesan på ryggen...
och blev en underbar förrätt....
Sen kom varmrätten...
jösses...
reninnanlår...förstår ni dessa innanlår som är som ett himmelrike....
mina är bara tjocka och mest ivägen....
förlåt...
men det blev lite hasselbackpotatis till och en väl reducerad rödvinssås med
fond av renbenskok....
färsk broccoli och frysta tranbär....
suck å stön va vi är mätta....
och vi drack en ny Italienare till...som var både prisvärd
och förbannat god....
kan rekommendera, vi fick höra på systemet att det var en favvo
i ett vinprovarsällskap....där dom fokuserat på amaronevin......
Köp om ni gillar fylligt rött....
vi gillade.
Efterrätt med jordgubbar....
sommar...
slutna ögon och mycket fantasi....
Gjorde en vitchokladspanacotta....
med en sås av hallon och en djupdykande jordgubbe....
Så gott....
Men herregud kolla Rantamor....
konstigt att hon fick komma in på systembolaget idag....
hade nog en dålig hårdag där inte blåsen blåste åt rätt håll...
fan...men hon kom ju in på grön-ica....
vi låtsas som om ingenting......

Tjingeling alla sköna, det är fredag och en underbar kväll....
blir förbannad när jag läser att...
män får karaktärsdrag....
och kvinnor rynkor....
fan....

22 kommentarer:

Nette Cecilia sa...

Blev det fiasko med hårblåset eller?Nu är det svårt att skriva mera för tangenterna är så våta av allt snålvattensdreglande ,kram o trevlig helg ,Nette

Lasseivomma sa...

Ser inga rynkor på dig, men lite skrovlig är du nog ändå i fejan.
Däremot tror jag att du blir slät och fin på magen av den där trerättersmiddagen. Ska jag vara riktigt ärlig så är jag bara avundsjuk. Vi åt ingen trerätters, bara lite olika "tapas" gott bröd och en vit fransos. Mår bra av detta, som nog inte innehåller mer än en tredjedel av den näring som din middag. (nu var jag avundsjuk igen).
Sov gott och akta ryggen,. den ska ju bära upp magen.

Molle sa...

Pannkisar blir crepes under natten?
Å ja som brukar gå ned till ICA och köpa rekcrepes va!(dyra)
I morn så steker jag pannkaka låter dom ligga över natten och blir det inte crepes får du tametusan skicka ner några (norrländska)
Trevlig helg/Molle

Fjällripan sa...

Hahaha härlig blogg! Så snygg du är i din toppluva på burkan!! Men "jämarn va gött de darne såg ut, snålvattne börj ju på å rinn!!"

ha det gott!

BP sa...

En vacker dag våldgästar jag dig och stannar där livet ut;-) Jag syftar på maten såklart. Å om jag gör det så tar jag med mitt eget vin då jag inte tål rött vin. Det låter väl okej hoppas jag;-)
Burkafejan din är en total HIT!!! Hos oss mesiga nollåttor var det ju 16 minusgrader idag och jag så ungefär ut som du... i tre sekunder, då immade glasögonen igen. Men jag tog ju en scarf såklart, äger inte så snygga virkade schalar som din burka.
Men visst har burkor sina fördelar i det här vädret!

Caja: sa...

Synd att det är så långt mellan oss....ser gott ut det där ;-)

Fredagskram/caja (med rynkor både här och där) ;-D

Monica sa...

Vilken tre rätters middag...tänk om du ringt innan. Då hade vi varit fyra vid bordet...*fniss*...
Tack för vackra bilder och orden som bjuder på glädje och lycka.
Må väl både mor och far. Var rädd om er!
Kram och vink från mig.

Leena sa...

Nä men jag smäller av! Hur gott äter ni egentligen? Den här middagen skulle jag gärna sätta i mig, vilken dag som helst! Att du kan både skriva, fotografera och laga mat som en gud - ja, jag bara skakar på huvudet och minns min enrättersmiddag. Fast den var rätt god den också :)

Anki sa...

Himmel och pannkaka - bor du i himmelriket - var annars förvandlas pannkakor till crèpes, så där över natten? Och resten av menyn, den går inte heller av för hackor... Nä nu får jag sluta dregla :)
Ha det bra!

4U2 sa...

Glad är jag för att jag är himla mätt när jag läser/ser detta!
Amarone viner är väldigt goda. Hopas ni kan sova gott nu med så mycket i magen ;)

Marina sa...

Mmmm...så gott!!

Paulahelenas sa...

Oj,oj vad det ser gott ut! Hoppas att det smakade:)

HA en fin lördag!

Kram

Camilla (Rantis) sa...

hahaha...du e helt galen....
snart läser jag väl på Aftonblaskan att Rantamor är gripen för stiftande till rån...
=)

Hantverkarglädje sa...

Ja nog kan du allt vara nyfiken på din dubbelgångare eftersom du inte har någon kusin här. Nej allvarligt talat så finns likheter, åtminstone från sidan sett.
Lät så mums din mat så jag kunde beställa en portion. Ha även en mumsig lördag.

Herr Nilssons Fru sa...

Pust..stön,,stånk...jag ska ha middagsgäster i afton o jag blir bara så här "vad är min mat mot detta"?? tror jag ringer återbud:)

Jordgubbar - jag svimmar...ja nästan. Jag älskar jordgubbar o kan väl inte låta bli att ställa frågan, vad finner man jordgubbar nu med knoppen o allt?! mumss.

Kan inte du flytta lite närmare mig så kan jag kila in o äta hos er varenda dag, jag är liten i maten o ni skulle inte äns märka att jag var där:)

De e tvärt om - män får rynkor.

Kramiz

ansepanse sa...

hahaha - så du hittade en burka med toppluva :) eller är det månne en egen uppfinning :)
ja, visst blir man topp tunnor rasande, vadå karaktärsdrag, det får väl vi kvinnor också i så fall
en fin lördag till dig - kramar

Skärgårdsbilder från Oskarshamn sa...

- Halloj i norr.
Intressanta magar ni har. Att käka upp ett antal pannkakor dagen innan och att dom sedan omvandlas till Crepes under natten. Måste vara helt världsunikt....:o)
Även en intressant iaktagelse Rantafar gjort om kvinnliga backhoppare. Själv har jag aldrig varit så nära, så jag har hört....
Härliga bilder både på aptitlig mat och Grönskylts-rånaren.
- Ha en trevlig helg !!!
Hälsar Henning och Blondin-Ida...:o)

Snäckskalsdalen. sa...

Igen: vilka menyer! Jag blir alldeles hungrig ju, kan man boka bord?
Bra för en bad hair day den där saken!
Agneta kram

Lotta sa...

Hallå i stugan.
Hoppas att vi får något i stil med maten ni åt igår fast reninnanlår kan vi nog glömma.
Jädrar så gott det ser ut. Nu sitter vi här och är skithungriga och dreglar.
Jag kommer alltid in när det dukas upp härligheter.
Tack going för din kommentar hos mig.
Jag blir lika förbaskat glad varje gång.
Det där med rynkor stämmer bra fast du behöver då inte bekymra dig för du är slät och fin i ansiktet.På bilden ser du lika go mjuk ut som en persika.
Annat är det med mig min skrubbskädda.
ha nu en riktig skön kväll ni båda.
Här kommer en kramizzz via etern ifrån oss här nere på västan

Rigmor sa...

Jaha...nu vattnas det i munnen igen...magen knorrar...och alldeles för långt bort för att våldgästa Rantafamiljen är det också!! Får väl åka upp till vår vän i torpet och se vad som bjuds på där...Får se om det passerar nån fransos eller italienos där, kanske rent av en eldig spanjor, vem vet??!! Mycket behövs det inte här, känns som om John Blund redan står och tjuvkikar runt hörnet.
Nu ska jag berätta något, bara oss emellan, angående burka...När jag bodde inne i den stora staden så i samma områden som jag hade min brevlåda så bodde det en MAN med burka... jodå, det är sant!! såg honom flera gånger på samma buss som jag, han hade nog kommit ut här i Sverige, eller hur säger man, han var ju egentligen instängd i den där burkan...ja ja du vet vad jag menar!!
Ha en bra lördagskväll vännen i norr!!
Kram kram

Gunnel sa...

Som skåning tycker jag om go mad, möen mad och mad i rättan tid. Flytta ner hit och du kommer att behandlas som en drottning.....med eller utan rånarluva. Nu är jag hungrig!!!!!!!

Pysselfarmor sa...

nähäää du har inte stickat den där jag ser etiketten !! ;-))

jaha nu ska jag reta upp dig litet till....

det sägs att
män diskuterar
och kvinnor tjattrar

hmmmmm!!!