torsdag 16 februari 2012

En ugglediet, eller hackspettsjobb med rotavdrag....

Den här tjockisen hittade vi på vår promenad idag,
ingen vanlig sparv, utan en sparvuggla.
Han ser allt lite småsur ut.. och det för att vi kom på han, när han skulle in i en fågelholk...
och han provade och provade....
huvudet fick han in i hålet men inte kroppen.
Nu är det nog bara att börja med en ugglediet, eller också att kalla på hackspetten.
Lite kul att han verkligen ville komma in i holken, någon som vet varför ???
Fast jag kan förstå ugglan, det var ett jäkla väder idag med snö och blåst,
och termometern visade på -24 imorse,
klart han ville in å värma sig lite.
På nyheterna sa dom att ett tåg frusit fast på rälsen...
så är det att bo i norr, tågena kan inte stanna på hållplatserna utan risk för fastfrysning....
nej här uppe får vi hoppa av i farten,
och vi landar så mjukt i snödrivan.
Inte konstigt att man längtar till våren,
och en pimpelutflykt ut på havet i strålande solsken.
Och ugglan, inget ont om den, men nu vill vi höra lite vårfågelkvitter,
och se lite vårpippande småfåglar jubla.
Dä ä vår d...
Nej nu ska jag skynda mig att springa runt och se vad mina bloggvänner har
hittat på i sina bloggar,
allt innan Rantafar kommer å klappar musen inför kvällen !!!!

Tjingeling plingplong...
"Om jag någon gång skulle möta en joggare som ler....
ja då ska jag överväga saken..."

18 kommentarer:

Nette Cecilia sa...

Tänk att ni råkade se en sparvuggla här ser vi nästan inga djur på våra skogsfärder ,fin bild du fick ,kram Nette

Mi´s nya liv och det jag redan levt sa...

Hej Rantamor !

Du vet väl att Du har en anmne här på bloggen, kanske fler. Det har jag också.Mitt riktiga förnamn Marie-Louise. Jag hajar till varenda gång, tror att det är jag så är det en annan.

Halledosingen så söt liten uggla, har aldrig sett någon, bara
uppstoppad.

Hört har jag gjort.

Vår-pippningen kom av sig med snön som kom.T.o.m.katterna parade sig hej vilt. u i helgen är det fångst igen. Måtte de få napp nu.De verkar veta vad fällan är för något.

Men fy så kallt det är norrut.
Fast en annan luft, bättre än den här nere.90 mil ifrån.

Hoppas det är bra med alla barn samt barnbarn o.Rantafar him self.
Och med Dig med förståss.Ryggen håller sig på mattan.
Jag börjar återkomma till livet.Vilken jäkla flunsa.Fy 17.Där hjälpte inte vaccinet mycket.Fast de sa jag skulle blivit ännu sjukare utan.Det var en stark den här gången. Namnlös.

Kram Mi

Mi´s nya liv och det jag redan levt sa...

Namne ! har jag fått dyslexi plötsligt.

Skärgårdsbilder från Oskarshamn sa...

- Fina bilder du bjuder på idag Rantamor !
Jag har aldrig fått se en uggla i verkliga livet. Men dom bor kanske uppe hos dig allesammans.....
- Ha det så bra i norr !!!
Hälsar Henning och Blondin-Ida...:o)

ansepanse sa...

jag som alltid önskat få se en uggla IRL, menar du säkert att tågen fryser fast på stationerna??
Sv: iceBugs låter jättebra :)
kramar

Lotta sa...

Hahaha!!!! Du får gömma musen. Det är inte bra att han klappar på den varenda kväll.Han sliter ju ut både sig och musen.
Vi hade en Kattuggla och en Sparvuggla uppstoppade hemma hos mina föräldrar.
Sparvugglan är jättesöt och jätteliten.
Vilken lycka att få se den livs levande mitt ute i skogen Det är bara att gratta till finfina bilder med skitkul text.
Kramizzz på er goingar.
Fy farao så kallt.

Oljekritan sa...

Akta dig så inte Ugglan tar musen..sur ser den ut,ugglan alltså..ser lite dum i huvudet ut och förvånad, pratar fortfarande om ugglan..Ja vi vill ha vår..NUNUNU;..
Kram till dig och ha så bra i kvällen..Karina

Gunnel sa...

Efter din beskrivning av hur det är att åka tåg i norr, tror jag nog att jag väntar med att ta mig upp dit till sommaren. Jag har aldrig sett en uggla i verkligheten. Vilken fin bild du fick på den. Jogga lugnt!

Herr Nilssons Fru sa...

Tro jag att ugglan ville in i holken i den kylan. brrr

Vet du vi har varit med om de där med frusna tåg, fast då var de bromsarna som frös o de var en hissnande upplevelse ska jag lova. Konstigt att SJ inte är rustade för vinter i ett vinterland. Verkar alltid bli kaos i kasernaum när snö o kyla kommer.

Vi har faktiskt haft sol o bara några minus idag, men nu snöar det igen o blåser snålblåst. Ich.

Kramiz på sig

4U2 sa...

Jätte fina bilder, med de så blir längtan efter våren mindre!

Fjällripan sa...

Men du vilken tur att ni fick se sparvugglan!! Så fin! jag vill också :)) Ser du den fler gånger då får du ringa mej :)) Jättefina bilder!

Eva Trillian sa...

Fantastiska bilder :-) Och dina texter *S* Ja, de gör inte saken sämre!

Marina sa...

Härliga bilder du fick på ugglan! på jakt efter ny bostad kanske, fast den verkar onekligen lite i trängsta laget, där kan man verkligen prata om compact living...

Beppan sa...

Vilken höjdare att få chansen att fota en sparvuggla!! Och på kameraavstånd dessutom! Så härliga bilder....

Leena sa...

Vilken tur ni hade som såg sparvugglan och kunde ta de fina bilderna. Min gissning är att den helt enkelt sökte bostad. När jag bodde hemma så hade vi en del fågelholkar i skogen, och i en av dem bodde det en uggla, vet inte vilken sort. Man kunde gå till holken och när man var alldeles nära så kikade den ut ...
Ha en skön helg!¨
Leena

Camilla (Rantis) sa...

stackarn....han frös säkert å ville in å värma sig....
Ni får sätta upp en större holk med ål i!!
Fina foton på ugglan fick du till i alla fall....

Rigmor sa...

Men vilken fin bild på ugglan!! Å det är klart han blir lite irriterad...inte så kul att ha åskådare när man upptäcker att man är lite rundlagd. Han påminner lite om Nalle Puh som inte kommer in hos Kanin...Nu om du tittar på bilderna på vår ena kattdam kommer du att upptäcka att hon har samma ögon, stor och stirrande, det finns en anledning varför barn och barnbarn tycker hon ser skräckinjagande ut!!
Här har nog småfåglarna jublat idag, om de pippat vet jag inte...men strålande sol och nollgradigt. Tyvärr så har jag jobbat hela dagen, men jag blev på bättre humör bara av att se solen.
Nu ska jag skjutsa iväg ett gäng glada herrar till fredagsbastun. Förhoppningsvis får jag sen hämta lika många när timmen slår över till lördag...
Ha en bra kväll vännen i norr!!
Kram kram

Pysselfarmor sa...

Och här kommer jag efter flera dagar och ja jag har ju sett ugglan på din andra blogg i och för sig...men inte din undran...
ugglor är på gång att "boa" nu, romantik du vet....han ville nog lägga beslag på en bra bostad att visa sin fjälla.....den börjar häcka nu i februari...nej nej inte visar den häcken...eller ?