söndag 12 februari 2012

Järnäsklubb i dag .

Idag gjorde vi en liten utflykt ut till Järnäsklubb,
för vid denna tidpunkt på vintern, brukar det var stora höga isbrötar ute på havet.
Det brukar vara magiskt att gå där, som att vara på antarktis,
och isen råmar och gungar lite lätt.
Och söndagen var så vacker med sol och bara några minus grader,
och en underbar blå himmel.
Fotot tog jag uppe vid lotsstugan mot den vackra blåa himlen.
Men vintrarna är ju som vi vet inte lika varann, och den milda hösten har
gjort att isen inte hade lagt sig,
så det blev ingen ishavspromenad idag, eftersom man då borde ha varit allt bra mycket
mer av det andliga slaget, än Rantamor kan framkalla.....
för att just kunna gå på vatten.
Nej det blev inga isbröt,
men en härlig utflykt i ett vackert vinterväder,
och lite havsluft i lungorna gjorde ju inte ont.
Fångade ett lastfartyg på väg nånstans, i motljus blev det ,och färgerna blev lite
spännande, den vita snö och is blev mörk och annorlunda.
Inte heller såg vi dom otaliga hjort och rådjur som brukar finnas utefter vägen...
bara en massa spår av dom.
Länkar väl upp till dagens Fototriss , för så här såg det ut där vi var idag.

Tjingeling alla vänner...
"alla säger att man ska läsa mellan raderna....
är man inte analfabet då ???"

47 kommentarer:

Axart sa...

Snyggt på alla möjliga sätt, helt underbart!

AX

cat sa...

Underbara bilder alla tre :)

Lotta sa...

Oj, vilken underbart vacker triss!

Äventyret framtiden sa...

Tjusigt på alla sätt och vis och du, jag kan höra hur isen bråkar och pratar, tisslar och tasslar.Sjöberg brukar vi kalla den när den är som mest pratsam:)
Dessutom ser jag fullständigt klart att det ligger en hel drös med sälar i isen på bild nummer två.

Karin

Joormen sa...

Kanon fint. Gillar sista bilden helskarpt. Vädret har varit alldeles underbart idag här i norr.

SoF sa...

Snyggt!
Översta bilden är magisk...för mig.

Ha det gott!

anemonen sa...

Wow så fint du har haft det idag. Magiska bilder allihop.

Lilla C's mamma sa...

Nejdå kära mor, jag hade som jag sa två riktigt bra dagar, jag träffade så otroligt många intressanta, trevliga och välkomnande människor. Det jag däremot skrev var att det är väldigt intressant hur olika människor väljer att välkomna de som är nya. :-) En reflektion bara att det nog är rädslan att tappa sin egen position som gör att vissa väljer att ignorerar nya människor istället för att omfamna... :-)

Anki sa...

Vilken fantastisk dag!
Och härliga trissbilder blev det också!

Nette Cecilia sa...

Ser att du hade samma färg på himlen som vi idag det såg faktiskt vackert ut mot svenska sidan idag ,men här är det inget öppet vatten ännu för vi gick på isen men det var vatten på isen under snön .kram Nette

madelein - mamma till sex sa...

Underbara bilder :-)

Lasseivomma sa...

Ja, det är fint med is och snö, men som du skrev så har vi tillräckligt. Jag provkörde snöplogen i dag, inte för att det behövdes, men den kunde gott röra på sig lite. Och du får se upp, jag såg några bladknoppar som börjat svälla, dom kommer snart på bild.
Tjing och trevlig kväll, jag ska basta av mig nu för jag ska till sta'n och jobba lite i morgon.

Eva Trillian sa...

Fantastiska bilder. Men den blå himlen i bild ett är bara så fantastisk!

Herr Nilssons Fru sa...

Vilka underbara bilder!!
Ja idag har det varit fantastiskt väder här också, kanske hela Sverige fått njuta av solen.

Kramiz Ankii

Erik Semlan sa...

Havsis är lite annat än sjöis, det är helt klart.
Imponerande bilder. :-)
Lustigt att inte isen lagt sig, ni har ju haft kallt så det räcker och blir över.
Har kanske blåst rätt mycket?
Underbara färger på första fotot, vid lotsstugan.
Ändå väljer jag tredje fotot, spännande effekter i motljuset.
Tack för din kommentar. :-)

Lena Abrahamsson sa...

Så fina bilder i olika färger. Den första är ju helt fantastisk. Dagens bästa :)

Olga T sa...

Ettan!! Åååå jag kan titta på den läääänge!

Wickans värld sa...

Trodde inte det var öppet vatten så här långt norrut!! Ser så vackert ut. Jag hoppas att jag hinner ut till havs för att fota is, jag också...
Ha en bra vecka!

Gunnel sa...

Här kan vi verkligen tala om himmelsblå. Bilderna är så vackra. Trevlig söndagkväll

Lena Abrahamsson sa...

Hej igen,
nix, jag är inbodd Jönköpingsbo, eller rättare sagt strax utanför Jkpg :)

Ingalill sa...

Underbara bilder :)

Anni sa...

Det är ju tur att vintrarna inte är likadana - då hade vi ju inte fått se just de här fantastiska fotona! Ettan är ett lyckopiller!

Johanna sa...

Vackert!! Älskar ljuset i sista bilden

Mimmi sa...

jätte vackra bilder .. och man måste nog ha en tro över den normala tron om man skall gå på vatten.. eller så lägger man en plats sak under och går..då ser det i alla fall ut som om man gör det ;)
Även vi hade underbart väder idag. så jag fick med mig maken ut på en promenad här också :)
kram

Fjällripan sa...

Så underbara bilder! Måste nog göra ett besök dit nån gång :)

LissenTo sa...

Vilka härliga bilder och du visar på att vintern kan vara magiskt.

Jo här reser jag långt för att få snusa på gullungar.

:-)

Ha en fin vecka. // Lissen

Bettan sa...

Vilken härlig dag ni måste ha haft, det ser helt magiskt ut även om ni inte hade någon is att gå på.

Trevlig kväll!

BP sa...

Vilka absolut fantastiska bilder!!! Vet inte om den serien är en av dina bästa (matfotona inte inräknade) - men herregud så vackert!!! Man kan ju nästan höra isen.
Shit, vad du är duktig!!!

Marit Johansson sa...

Wow.. vilka vackra bilder, helt super!

Annelie Esseus sa...

Så vackert, så otroligt vackert där är. Jag tittar också ofta på bilderna vi tog och längtar tillbaka. Så härligt vi hade det, det var en resa vi aldrig kommer aldrig att glömma. Kanontriss!

Beppan sa...

Så ljuvliga bilder från din dag! Vilka färger! Njuter....

Barbro sa...

Helt underbara bilder.
Jag riktigt känner den friska härliga havsluften när jag ser dina bilder.
Verkligen snyggt trissat!

Camilla (Rantis) sa...

mmmmm.....vilka underbara foton!!
Du kan du Rantamor, du har blitt så jädrans duktig med kameran, och hittar så finfina vinklar!
de första fotot är ju bara så läckert!!!
Bra jobbat....

...blidde ingen triss för mig....
äh, kommer fler söndagar!!

Ha en skön skön vecka nu....
de ska jag minsann ha....
å så får jag ju träffa lilla J till helgen!

Mi´s nya liv och det jag redan levt sa...

Hejsan Rantamor !

Måste nog fara in till stan och kanalen samt Maren inre o.Yttre för att få vatten och is.En dag till får flunsan, men sen bär det å.

Vackra foton har Du väl alltid presterat tycker jag.Hela familjen är ju fotografer.

Ha det så bra Du och Rantafar kan.

Kram Mi

Marianne sa...

Men så vackra bilder jag hittade här. Fint fångade och trevliga ord därtill, sånt vill jag ha mer av.

PS. Oj, så glad jag blev när jag läste din fina kommentar. Jätteroligt att du gillar mina bilder. Min fotoutrustning är ganska enkel, en systemkamera Canon 60D och förutom kitobjektivet har jag ett macro 50 mm. och ett tele 18-200 mm. inga filter eller andra tillbehör.
Jag har inte jobbat som fotograf, självlärd, läser allt i fotoväg som jag kommer över. Började fota med en kompaktkamera och intresset bara växer.

Några bilder i det vackra vintervädret blev det inte för mig. Måste vara social någon gång.

Ha det så gott
Marianne

Skärgårdsbilder från Oskarshamn sa...

- Lustigt. En så djupt troende person, och du kan inte gå på vattnet. Måste ha blivit något fel där.....
- Men du har ändå fångat vackra bilder från landbacken ut mot havet !
- Ha det så bra i norr !!!
Hälsar Henning och Blondin-Ida...:o)

Annie sa...

Jättefina färger!

4U2 sa...

Vilken fantastisk dag med all ren luft, solen och blå himmel. Underbart!

Linnéa sa...

Så vackra bilder. Den sista gjorde mig helt lyrisk!
Ha det gott/Linnéa

Me and my dark secrets sa...

Vilket härligt väder ni verkar haft. Hos mig var det bara grått och trist.

Rigmor sa...

Underbara bilder vännen!! Å är inte naturen fantastisk så säg?? Ingenting återkommer exakt som förra gången eller året, allt är nytt och man får förhoppningsvis nya upplevelser att ta med hem. Havet är alltid så vackert men vemodigt tycker jag, vemodet kan jag inte riktigt förklara men jag känner det så fort jag kommer i närheten.
Här är det ledig dag som borde bestå av rejäl städning efter mannens framfart med spackelspade och tapetkniv i helgen. Så fick jag reda på att barnbarnen ligger magsjuka, jag som hämtade dom från dagis och fritids igår...och med ens rumlar det ordentligt i magtrakten...inbillning får man hoppas!!
Ha en bra dag vännen där uppe i norr!!
Kram kram

Annelie Esséus sa...

Visst är ju låten till Staffan, men till er också! Vi är ju lite kära i er med! ;)
Låter bra med er planering idag tycker jag, och Pol Roger passar väl UTMÄRKT en sån här dag.
Jag vaknade hes som en kråka i dag, nu börjar förkylningen om från början igen, den tar lite nya tag då och då, försvinna tycks den aldrig göra! Attans!
Jag hoppas jag blir piggare till lördag bara, då ska jag fota ett bröllop, hur det nu ska gå i detta eviga mörker.......;)

Maria sa...

Jätte vackra bilder, visst är de mäktigt när de låter i isen tycker de kan låta som någon pratar.
Önskar dig en fin
Alla Hjärtans Dag/kramen

Anita A sa...

Jag blir helt tagen av de vackra bilderna du visar. Fantastisk triss!

Lena sa...

Sååå otroligt vackra bilder!

Jenny sa...

Vilka fina bilder!

Lena Börjesson (Liisanantti) sa...

Härliga vinterbilder