fredag 24 februari 2012

Vi är ju bara begagnade barn....

Måste ju bara få lägga upp vår fredagsmeny...
eller börjar ni tröttna på mina matfoton...jag gör så gott jag kan,
å jag tycker att det är så kul...
å så gott å äta...
nu blev förätten inget jag googlat på, eftersom vi åt räksoppa till lunch...
och det blev det räkor över till kvällen...
så då blev det en liten räktoast....
Med en ungsgrillad indiskkryddad kylling till...
iransktkokt ris... och sås på skyn från kyllingen....
lite gröntåskönt till....
Men hjäääälp....sa jag till fina Rantafar jag har ju inte
goooooooglat på någon efterätt idag.
Varför...  Ja jag vet inte, men jag var ju så upptagen med att höra vad den
nya sessan skulle heta...
och Estelle (va d så) tyckte jag att var helt okey,
så underbart att det inte blev något som alla trodde.... nåt gammalt
bernadotteitskräp som diarrè...nä jag mena verkligen diesere,
näe jag kan inte ens stava till namnet...
kanske är det vinet som spökar...men det var gott... å lent, men inte helt utan
alkohol (och d kan jag minsann stava till).
Jag, Rantamor.... iallafall...gjorde en efterrätt..
med...av...filèad apelsin....
hallon, vit choklad, grädde och päronglass...
lent och bara så underbart gott...sa iallafall Rantafar som just nu sitter å
kollar på hockey och stornjuter.
Kvällen är inne i sin bästa timme...jag brukar stega upp på övre botten...
se på en massa annat utom hockey....
utom fotboll...
utom sport....

Tjingelingen alla fredagsbloggare...
bara älskar er...
" vi vuxna är ju bara begagnade barn..."

20 kommentarer:

Nette Cecilia sa...

nu har jag ätit jättegod tårta så jag behöver inte drägla över din mat ikväll nog för att den ser god ut ,kram Nette

BP sa...

Jag tröttnar nog aldrig på dina matfoton. Gillade din internationella huvudrätt bäst. Tänk om du var politiker. Du skulle då inte ha några problem att sammaföra indier och iranier;-)
Vad gäller tv-tittande är jag helt klart på Rantafars våglängd.

Tycker Estelle är kanoooon. Namnet kommer från latinska "Stella" och betyder stjärna. Bättre namn finns inte för en prinsessa. Snart kommer nog alla nyfödda tjejer döpas till Estelle...

Fjällripan sa...

Du borde öppna restaurang! Snålvattnet rinnner varje gång man ser din mat, du är riktigt duktig på att få det att se snyggt ut :)

4U2 sa...

Men du, jobbar du för någon mattidning? Tur jag just ätit (kyckling *ler*) för man blir bra sugen när man ser dina bilder. Önskar dig en trevlig kväll!

Lena Börjesson (Liisanantti) sa...

Fortsätt du med din matblogg. Kul o se vad du gör. Själva var vi iväg för bekvämlighetens skull och åt en god thaibuffé.
Har ju inte riktigt kommit ur semesterfasonerna med att komma till dukat bord.
Hjälper inte att sätta sig till frukost och tro att det kommer frukost farande. Nej då, det är bara vackert fixa detta själv.
Men vardagen börjar återkomma.
Ha en trevlig helg

Lasseivomma sa...

Om jag retas med vår så får du reta mig med dina trerättersmenyer. Inte nog med att du skalar äpplen åt Rantafar, du filéar apelsiner också. Vet han om att han är bortskämd?
För att vara lite snäll på fredagskvällen så måste jag säga att du är bättre på att fota mat än ankor, men det kanske inte sa så mycket.
Ha nu en lugn och fin natt, inget spring och spök, utan bara sova.
Tjingeling på er stackars norrlänningar.

Bettan sa...

Jag tröttnar aldrig på dina underbara matbilder. Där emot blir jag alltid så hungrig. Allt ser så himla gott ut, du är verkligen superduktig på att fota mat. Jag gör mina försök ibland men lyckas sällan få till så snygga foton som dina.

Trevlig helg

Trädgårds/Hage-intresserad sa...

Du har lyckats igen ser jag, ser riktigt smarrigt ut tycker jag.
Måste nog prova den der menyn någon dag... kram

Camilla (Rantis) sa...

...mmm...sitter här kl 8.30 på lördag morron och blir sugen på en trerätters....
=)
....men det blir nog bara 1 rätters så här till frulle.
Men vi åt också gott igår å jag drack en liiiiten dyr jävla flaska Amarone i går.... men ack vad go han va!!!!

..i dag håller vi på blåser bort, jag som tänkte ta ut grillen å fixa lite goa grillade hamburgare ute idag.... men både jag å grillen flyger nog ner till grannen om jag gör det....
Äh... drar täcket över huvve ett tag till så kanske blåsten har försvunnit och den blåa himlen e tillbaka...

Ha en skön Lördag!

Anki sa...

Du är ju bara så fantastisk Rantamor!!!
Njuter av dina kulinariska läckerheter - tur det är förmiddag, så jag inte hunnit bli hungrig - hm... känner ändå att "snålvattnet" rinner till :)
Ha en skön helg!
Kram

Gunnel sa...

Jag gillar ditt uttryck att vuxna bara är begagnade barn. Då behöver man inte skämmas för att man ibland känner för att göra nåt helt uppåtväggarna. Jobbigt att alltid vara" förståndig för sin ålder." Morgonhälsningar från Skåne

Gunnel sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Maria sa...

Du skulle kunna göra en egen receptbok med recepten och alla jätte fina bilder på maten. De kanske vore nåt eller hur.
Avundsjuk skall du väl int va på att våren kommit här nere tänk på alla underbara stunder som väntar i erat härliga fjäll, båtturerna och husbilssemestern, ja där blir ja lite avis.
Ha en fin fin helg/kramizar

Joormen sa...

Nääee du Rantamor inte tröttnar man på dina foton av dina läckerheter men jag tröttnar på mig själv och min töntiga mat...vill åxå göra såna där delikatesser borde skärpa mig.

Och det är som vanligt ett sant nöje läsa dina bloggar får mig oftast ett glatt skratt. Javisst var Estelle fint och oväntat fast gubben säger det är gratis reklam för Estrella och dom får gratis chips resten av livet hahahaha.....

Marianne sa...

Finns väl ingen normal mänska som tröttnar på matbilder....mums och inspiration i ett :-)
Njut av lördagen :-)

Herr Nilssons Fru sa...

De e ju rena restaurangen hemma hos Dig:) ska jag berätta vad vi åt igår? okey, strips o hamburgare, de blev gubben sugen på när vi var o handlade så de fick han oh jag med:)

Ja visst, mor o fars brudfoto är också oljemålat i efterhand. Betydligt snyggare än dagens foto. Synd de slutade med sånt:)

Hoppas du har fint väder idag, här är de gudomligt.

Kramiz

Carina sa...

Smarriga matfoton! Ser verkligen proffsigt ut! Säger som nån tidigare sa... satsa på en receptbok! :-)

Jag e superglad att Viktoria o Daniel vågade bestämma namnet själv o inte ta nå´t "vanligt" drottningnamn som alla tydligen väntat sig... Det är ju ändå deras dotter fastän hon är en blivande drottning...

Önskar er en fortsatt trevlig helg!
Kramar från Åivo.

Annika sa...

Ha,ha kul det där med att vi är begagnade barn. Kommer att titta in i din blogg så jag får lite inspiration på nya maträtter.

Rigmor sa...

Ja men trerätters vännen...när hade jag det sist här??!! Mannen skulle bli grön av avund om han visste hurdana fruar det finns...ikväll fick han nöja sej med köttfärspaj med curry och han ser rätt lycklig ut för det...lyckligt ovetandes kan man väl säga...får väl muta med en whiskey lite senare. Å idag hade jag behövt dej på jobbet igen, i köket. Pannacotta stod det som efterrätt. Kocken hade nog baksmälla eller också var han inte där alls, seg och hård var den, smaklös. Arma människor som skulle äta, Rantamor rädda oss tänkte jag...
Ha nu en bra kväll, och sluta för guds skull inte med dina matbilder!!
Kram på sej vännen i norr!!

ansepanse sa...

det är det bästa jag hört på länge :)
vi vuxna är ju bara begagnade barn, japp så är det
en fortsatt skön helg till dig
kramen