måndag 27 december 2010

En jul på Tomtebo....

Så var det äntligen dags för julbordet, och det blev ett förbaskat spring. Alla hade någonting att del av. Det var bara två killar som förstod att ta det lungt, som väntade på tomten och byggde lego.

Snapsen står å väntar på sin sillabit...och årets snapsvisa stod Rantis för..."taggetråd å taggetråd, är en tråd me taggar på.."skål....

Och för att ingen skulle behöva fråga "va är det där fö något?" så hade fiffiga Em skrivit lappar på alla olika serveringfat, och vad dom innehöll, på julbordet....ja inte potatisen då...kanske.
Men allt annat gott, som knytkalaset bestod av, så var det bara att hämta sin tallrik från det fint uppdukade bordet, och hugga in på årets julmat.
Och nu var det bråttom...för tänk om tomten skulle komma mitt upp i allt idisslande....

LillaC håller utkik efter tomten, han hade ju väntat hela dagen, årets längsta dag för en fyraåring. Men hallå ...jag tyckte att jag såg tomten....kom skynda er.....
TITTA DÄR SER JAG TOMTEN.....HAN KOMMER HIT......
LillaC var så glad att se tomten, men höll sig lite med mamma ändå. Men eftersom det stod C på nästan alla paket, så tyckte han nog att tomten var bra snäll, men någon kram var inte att tänka på. Sen sa tomten hej och det var dags att öppna alla paket.
Och nog hade LillaC varit snäll alltid....så många paket som han hade att öppna.
Han hade sagt till på förhand att han helst inte ville ha nå mjuka paket, men när han öppnade sina mjuka paket blev han lycklig då med, eftersom det alltid fanns någon känd seriefigur tryckt på, som han gillade.

Och ja just d ja....här kan ju ju se vad grabbarna som struntade i att hjälpa till med julmaten gjorde. Hm...
Men legoborgen, den var rolig att bygga med morbror Ante, han var ju så duktig på sådant, tänk va roligt med julafton, när man har fått så fina julklappar.
Jag, LillaC`s mamma och pappa och Rantis spelade, "vem vill bli miljonär"....och jag kan ju säga som så, att jag blev då inte rik....
Men ännu värre gick det för LillaC`s pappa som åkte ur på en tusen kronors fråga =)
En riktigt mysig JULAFTON blev det på Tomtebo, tack vare en mysig familj att fira den tillsammans med.
Tjingeling från en julig Rantamor.....


4 kommentarer:

Rigmor sa...

Det är ju det jag säger, den där skäggige j-keln som kommer på julafton är inte att lita på!! Man ska vara lite avvaktande...Likadant här, lillprinsen var väldigt skeptisk till att vi släppte in gubben, lite bättre blev det när vi delade ut paket, men näe, han var inte pålitlig.
Så mycket god mat!! Så måste man smaka lite av varje, och senare på kvällen lever magen ett eget liv...det rumlar värre än i Svappavaara gruva. Men nu är ordningen återställd, till fredagen kommer...
Ha det så gott!!
Kram kram

Linda- Vildros och kaprifol sa...

Åh vilken härlig jul ni ser ut att ha fått, härliga bilder!! *ler*

Tack snälla för dina omtänksamma rader inne hos mig!

Varma kramar, LInda

Camilla (Rantis) sa...

se där ja...tycker mig känna igen alla motiv från julen...
dock missade jag att "klicka" på snapsen...men jag drack den i alla fall å sjöng taggetrååååååå...
=)

Unknown sa...

hej på dej!
tack för din kommentar! jo, astma är inget vidare, som tur är finns de bra mediciner! vi försöker åxå klara oss med minimalt med blommor, endast snittblommor nästan, men gran har vi å de är inte riktigt bra...
jaa, de e min man som gör dom där jätkäntuikkuna; han kapar till en par stockar i metersbitar och sen har vi dom torrt, tills en par dagar före jul, då vi sätter ut dom. han har då skurit ett kors i dem med motorsågen och sen e de bara att sätta eld på dem. de brinner en tre-fyra timmar =)
vilket läckert julbord ni hade! bor ni högt uppe i sverige?
kram
susanne