måndag 6 december 2010

Måndagstema - Nissar.

Petunia har ett kärt tema idag små julenissar. Jag som är en obotlig tomtesamlare kan ju bara inte låta bli att plocka fram några av mina favoriter.
Detta söta par hade Rantafar med sig från Norge när han jobbade  där, hem till Rantamor som blev mest glad att få hem sin Rantafar.... och som bonus fick jag detta vackra tomtepar.
Lycka.

Dessa nissar är framme året om, sitter i trappen och vakar över huset. Den glada tomten hade jag med mig hem från Norge, tillsammans med att jag hämtade hem Rantafar, som hade hamnat på sjukhus. Jag var så nära att mista honom, och blev så glad att jag fick hem honom, att jag köpte den lyckligt, skrattande tomten, som skulle påminna mig om att jag alltid skulle vara glad och tacksam över varje dag vi får tillsammans.
Den sovande goa tomten fick jag av en god vän på  nyåret 2000.


23 kommentarer:

Rejen sa...

dejlige nisser, og godt du fik lov at beholde Rantafar...Ja man skal huske at være glad for hver dag man har hinanden...;-D

Leena sa...

Gosiga tomtar, mina favoriter är nog de i första bilden. De ser riktigt mjuka och sköna ut.

Leonora sa...

Så fine nisser, og så godt at du fikk beholde Rantafar. Disse er nok deilige å ta frem siden de er kjøpt i slik glede. Ha en fin mandag!

Pialotta sa...

Alltså, jag är ju barnsligt förtjust i tomtar.. som dina här helt underbara precis i min smak.. själv har jag inte plockat ner tomtarna från vinden ännu, men man tager vad man haver;)

Rimkogeren sa...

De ser da rigtig hyggelige ud og passer helt sikkert godt på jeres hjem, så pas godt på dem.

B i r g i t t a sa...

Åh vad de ser nöjda och glada ut :)

http://fotochip.blogspot.com/2010/12/mandatstematomtar.html

Herr Nilssons Fru sa...

Gillade dina Norska tomtar kanonfina. Jag är inte så där mycket för tomtar jag, gillar den nya tomtestilen bättre än de gamla godingarna. Här bor inte så där jättemycket tomtenissar under jul, men en del hälsar naturligtvis på och pryder sin plats.
Hoppas du haft en fin helg.
Kramiz

Lysande ögonblick! sa...

De första nissarna är underbara. Blir så glad!!! :-)

Ha en fin dag kära du!

Rigmor sa...

Nu fick jag nästan en tår i ögat när jag läste om den glada tomten! Så fort livet kan ändras, nu hade ni ju verkligen tur att det gick bra, undra på att tomten är glad!! Borde han inte stå framme året om...?? Gla´skitar ska man vara rädd om...
Här ligger tomtarna fortfarande kvar i kartongerna, de flesta i alla fall. Det känns som om de inte riktigt kommer till sin rätt bland sågspån annat elände, så jag misstänker att natten till julafton far jag väl runt som besatt och ska placera ut de röda små stackar´na. Här måste de vara av ganska rejäla doningar, annars bär kattdamerna runt med dom och behandlar dom inte speciellt väl. En och annan har mist sin ursprungsform om man säger så...
Ha en fortsatt skön måndag, och om jag inte minns fel har du hjälp...!!
Kram

Malys krok sa...

Så koselige nisser! Den glade hadde sannelig et vakkert minne i seg!
Stor grunn til glede! -Margit-

Anneli - A'la Foto sa...

De första var ju supersöta!

Ha en fin dag!

Anonym sa...

Du må ha et helt spesielt forhold til disse nissene - en historie til å bli glad av - så det er ikke rart nissene er så blide og glade!

Unknown sa...

Något speciellt med prylar - i det här fallet nissar - som förknippas med händelser/minnen. De översta nissarna ser riktigt goa ut.
Ha det gott!/SA

Inge sa...

Sikke en masse dejlige nisser du viser.. :-)

Petunia sa...

Jeg er sikker på at det finnes nisser for enhver anledning - også for å minne oss på ting som du skriver om!
Det var jo bra at du fikk din mann hjem!!!!!!!!
Nissene dine er kjempesøte og jeg har noen som ligner det første paret og den skrattende nissen:)

Lasseivomma sa...

Tomtarna ser ut att passa er perfekt, är det säkert att det inte är Rantafar och du som tagit på er tomtemasken och tränar lite.
Jag blir lite rörd (faktiskt) när jag läser om det Norska äventyret, så fint att bevara sin ödmjukhet på det viset.
Nåväl, för att inte bli för jolmig så kan jag väl tycka att du borde fått bättre skärpedjup på bild 2, dom står väl ganska stilla dom där tomtarna så även den bakre kunde ha blivit skarp med en mindre bländare.

Mi´s nya liv och det jag redan levt sa...

Hej Tomte- gubbar ta i ring och låt oss lustiga vara.Nykterheten i "Lilla Jerusalem" Småland tillät oss inte sjunga slå i glasen.
Tänk vad jag minns.Men igår, hm hm.glömt hm hm jo nu minns jag for ju till stan och sedan Dennis.
Söt-gulligt tomtepar.

Kram och trevlig kväll i Norrland !

Oljekritan sa...

så gulliga de är...dina fina Norsktomtar..har faktisk en likadan med norsktröja på...ser så snälla ut..en fint minne till detta och de känns väl ännu viktigare..
Tomtar kan man ha många...men inga på loftet..;-)
Kramis

Bettan sa...

Idag satt jag och en febrig Claris vid datorn och kollade bloggar, när vi kom in här jublade hon och sa tomte, det gjorde nog hennes snoriga dag bättre. Vad skönt att allt gick bra med din rantafar och vad skönt att ha något som påminner om hur glad man ska vara för det man har.

Trevlig kväll!

Pysselfarmor sa...

Gillar tomtarna i trappan bäst!

Kerstin sa...

Vilka fina tomtar och vilka fina minnen. Det är kul när saker har en historia, speciellt när det är en sån historia som Rantafar som var illa ute och allt slutade bra.
Hoppas att ni får en riktigt mysig vecka med lille C och däng inte upp honom för mycket i kuddkriget. ;) Kul kille som försökte få stanna tre veckor. Han vet hur man ska göra för att få bästa dagiset. :)
Ha det gott nu.

Melusine sa...

Koselig nissepar din mann hadde med fra Norge! Bevegende historie bak den leende nissen, jeg er glad det gikk bra :)

Maria sa...

Ja jag älskar också tomtar men de har inte blivit så många. Brukar försöka att köpa någon ny varje år. Sedan är de så med mig, att slänga någon gör jag inte, tror de för otur med sig, dumt va. Dom du visar på bloggen var ju hur gulliga som helst
Tomtekram till rantamor från torpet