fredag 3 december 2010

TemaFredag - EgetTema

Eget tema, hos Sinneskatten, då vill jag minnas hur det var i mars, ute i Järnäs vid havet.
När isen efter alla stormar, brötat upp sig till ett underbart landskap.

Solen hade börjar bli varm och sakta, sakta höll dessa massiva isberg att smälta bort. Det var så oerhört vackert att vi blev stum, hade då aldrig sett något dylikt.

Helt overkligt att gå på ett hav som ska vara platt av is, och så hitta att naturen har gjort en utställning i konst. Rantafar ser allt liten ut.

Kändes som att vi var på antarktis, helt underbart mäktigt var det.
En sådan dag, kunde bara avslutas med kaffe och en bulle, och njutning av vårsolen.
Och detta får bli mitt eget tema till;
TemaFredag hos Sinneskatten.

36 kommentarer:

Ika sa...

Vilka vackra "vårvinterbilder"!

Carola sa...

Fina vinterbilder! Jag tycker att Rantafar var väldigt snygg i sin blå jacka som matchar himlen perfekt!

sinneskatten sa...

Men så vackert sol, snö och is det är fint det. I synnerhet när man kan kika på det i värmen,ler.
Jag har börjat jobba efter min lilla sjuktid, men inser att det hänger allt i med hosta snuva och annat "bröt". Tur det är helg och pepparkaksbak med bonusbarnbarnen i morgon!

Gela sa...

Vad vackert. Det är detta jag vill lära mig att ta kort av, att få såna här underbara bilder, när jag försökt tidigare så blir det bara ett enda vitt töcken...
Dina bilder är så fina ser alla detaljer och skiftningar. Underbart/Gela

Beppan sa...

Fantastiska formationer! Så brukar det se ut uppe i Riksgränsentrakterna där vi brukar spendera en vårvintervecka...
Tjusigt!! :-)

Lasseivomma sa...

Retas inte nu, jag går inte på att våren kommit till Norrland, när vintern bara börjat, ja tjuvstartat här. Vackra bilder på vårisar får du återkomma med, det verkar kunna inträffa i slutet på maj om man ska följa trenden för den klimatförändring som råder.
Ta det försiktigt i halkan och spring inte ute och pissa i snön.

Leena sa...

Vilka maffiga bilder! Naturen är imponerande, och bilderna också! Havet har jag så lite erfarenhet av men det ser helt enormt ut.

cat sa...

Helt otroligt vackert!

Lena Rollmar sa...

WOW vad läckert!

Pialotta sa...

Bilderna får mig att tänka tillbaka oxså på en del foto jag visade i fjol Vinter vid vår kust.. riktigt vackra vyer du visar.. blir säkert så fint i vår natur i år igen vad det lider:) Ha de gott i Vintern:)

Elisabeth sa...

Vilka fantastiska bilder. Något sånt har jag inte upplevt i verkligheten, men det måste vara en upplevelse att se!

anemonen sa...

Vackert till tusen. Tack för du visar så fina bilder. Det är det bästa med vintern. Alla vackra vinterbilder.

Johanna S sa...

Helt underbara bilder - bara så vackert - du har verkligen fångat det bra oxå. Vilken fantastisk promenad det måste varit!!!
Ha en mysig fredag!

Annelie sa...

Jäklar, vilka bilder, de två första skulle du kunna rama in, så snyggt!
Katten är inte så farlig som den ser ut, jag lyckades fota mitt i en gäspning!*gapskratt*

Marie sa...

Oj vilka isformationer och vilka vidder!!!!! Det är sååååå vacker hos dig. Första bilden kunde ju vara fotograferad vid ishavet vet jag :-) Japp snö i massor här också. Vackert, men jag vill ha lite upphåll i nederbörden så jag kan få med mig Nikon ut på safari ;-)

Lysande ögonblick! sa...

WOW så läckert. Riktigt häftigt. :-)

Tack för dina fina kommentarer. Och en stor kram till dig!

Anonym sa...

Ser alldeles fantastiskt ut.

Leovi sa...

Fabulous, spectacular lights frames and exquisite, a very good shots.

Kerstin sa...

Wow, vilka bilder! Trots din målande beskrivning över "isbergen" hade jag aldrig trott att det skulle vara så här. Makalöst vad naturen kan göra. Hoppas att det blir likadant i år igen. :)
Ha en fin fredag.

Hasse´s Skärgårdsbilder sa...

- Helt fantastiska bilder, Rantamor !
Vi får hoppas att det snart är vår igen. Fast det är klart, då är ju hockeysäsongen över. Det är ju lite trist...:o)
- Ha det så bra däruppe ! /Hasse

Herr Nilssons Fru sa...

Who!! Vilka otroliga bilder. Jösses säger jag bara. Sånt kan nog inte äns hända här..haha


Kramiz o goe helg
anki

Benny sa...

I klass med National Geographic!

Monica o Jacob sa...

Vinter, är det inte lite istid, härliga bilder men lite kalla.
Ha en skön helg;-)

mimmi sa...

DEtta ... det var otroliga vackra vinter bilder .. även om jag inte är så himla glad i vinter just nu .. så är jag helt betagen av dessa bilder :)

ormbunke sa...

Vilka fantastiska formationer och vilka foton.Kul att ni gillade min hackspett Har fotat genom mitt fönster..Ha de gott i helgen. Anita

Wildhearts sa...

Det ser verkligen vackert ut! Undra om du kommer att kunna uppleva samma skönhet efter den här vintern. Det verkar lovande än så länge :D

Jah Hollis sa...

Det var tjusiga bilder och snart nog kommer väl solen tillbaka och snön smälter bort.

Erik "Semlan" sa...

Lätt att förstå krafterna i isen. Vilket i sin tur förklarar varför fritidsbåtar tas upp på land under hösten. De blir sällan kvar vid bryggorna. En trä- eller plastbåt i isbrötet skulle bara bli till kaffeved. Fantastiska krafter. Lustigt med berget på isen, flotta och ovanliga foton. Naturen är magisk. :-) Tack för din kommentar.

annalarssonphotography sa...

Mycket vackra bilder!
Tusen tack för dina fina ord hos mig - de värmer i kylan :)
Ha det gott!

Oljekritan sa...

Åh sån otrolig natur...wow..va vackert..bara isbjörnarna som fattas..Några sälar kanske??
Lusigt, på detta vatten i Järnäsklubb åkte jag båt i Midsomras!! Då var det inte alls så vitt....
Så fin skärgård däääääääääääär.
Go fredagskram...Tack för du sköter mina husdjur..//Karina

Pysselfarmor sa...

snyggt snyggt! Helt makalöst!

Ha en härlig andra advent utan isbröte...

Misswhatsit sa...

Vilka underbara bilder! Naturen kan verkligen vara mäktig. Det måste ha varit en härlig upplevelse.
Nu ska jag se slutet på Idol. Det börjar vara riktigt spännande.:)
Ha en fin fredagskväll!

Bettan sa...

Men gud så vackert, helt otroliga foton. Ni har så härliga äventyr du och rantafar :)

Kram

Mi´s nya liv och det jag redan levt sa...

Isigt månlandskap !

Helt fantastiskt !

Allt Du fotar är fantastiskt !

Skäms att jag inte hunnit in till Dig,det blir knappt tid att sitta här.Så mycket annat tar min tid.

Kram Mi

Anni sa...

Oj, så fantastiska bilder du bjuder på! Man tror ju knappt att det är på riktigt! Vilka krafter det finns i naturen!

Nog sjutton förstår jag de som säger att naturen är deras kyrka...

Anonym sa...

Superfina bilder!! Helt underbart! :-)

Många kramar från Åivo.