torsdag 30 december 2010

Tänk att jag bloggat sen februari 2010....


Satt här, så där kvällen före sista kvällen på året, låter knäppt, men kan man säga att det är uppesittarkvällen före nyårsafton, och funderade på en liten tillbakarblick på året.
Vem skulle vara intresserad, funderade jag ett tag....tja kanske någon av mina goa läsare som gillar att läsa det som finns på min näthinna. Rantamor På Näthinnan.
Och jag älskar ju att skriva.
Första fotot jag hittade som jag bara älskade att komma ihåg, var en sensommar kväll när jag stekte pannkokor till mig och Rantafar uppe i fjällen vid Saxån.
En helt magisk kväll, naturen brann av alla höstfärger och vi fiskade och

åt pannkokor som var stekta på öppen eld, och smakade bara himmelskt.
Ett guldkorn av vårt liv.

Sen gick, naturligtvis tankarna till det helikopterlyft som vi gjorde, jag och Rantafar, och som kom att bli hela sommarens höjdpunkt.
Det var så vackert att flyga över fjällen, naturen var så enorm att jag fortfarande idag blir tårögd.
Jag bara knäppte foto på foto ut genom helikopterfönstret och glömde att jag var ....just höjdrädd.
Tre dygn fick vi i ett riktigt paradis, och när vi landade rann mina tårar, för aldrig, aldrig att jag hade kunnat tro att det kunde vara så VACKERT så ENORMT så....ja jag vet inte vad jag ska skriva. Men stillheten, tystnaden vi bara njöt och njöt och njöt.....
Och fiskade och njöt. Nätterna i tältet gick så bra, vi sov som uttröttade småungar, men att krypa ut och krypa in i tältet skvallrade om att vi inte var trettio år längre.
Vi förbannade dom låga tält som görs idag....att krypa när man fyllt trettio, fyrtio, femtio å några år till är fan inte lätt (usch nu svor jag så här i slutet av året me).
Men helikopterlyftet till Daimanjaure vill jag göra om, och ska jag så krypa in å ut i tältet ett år till... så må jag då göra det, bara jag får göra det tillsammans med Rantafar.
Sen glömmer jag inte den första aborren som LillaC, våran solstråle, drog upp och den glädjen han visade, och då tänkte jag, att det är nog varje liten unges rättighet att få fiska aborre.

Och att få sova i tält med mamma och pappa vilken lycka. LillaC ville gå å lägga sig hela kvällen för det var så spännande, tänk att få sova i tält i Borgafjäll i en nyinköpt sovsäck, gissa om LillaC var lycklig.

Jag började blogga i februari, förstod nog inte hur jag hade saknat mitt skrivande, när jag började så sprutade texten bara ur mig. Fotandet kom som grädden på moset, jag hade ju inte riktigt förstått att jag skulle kunna fotografera, men så köpte jag Rantis lill-Nikon,

och plötsligt tog jag hoppet ut och började fotografera, och oj va kul det var.

Plötsligt låg jag bara där på marken och fotade allt möjligt, jag blev blöt och jag blev skitig, jag kröp och jag fotade, Rantafar skrattade så tårarna rann och plötsligt kände jag att jag älskade att fotografera, jag älskade ju redan att skriva, och så detta.Och som att det inte var nog med det, så har jag fått så enormt, otroligt, fina bloggvänner som läser min blogg, och jag kan kika in till dom precis när jag vill....alltid välkommen.

Vilket år, vilket jävla bra år jag har haft, bloggandet har berikat min själ och tillika gjort att det är bra mycket mera damm i hörnen här hemma, men jag som jagar damm...jag skiter i det...tjohooo.
Så TACK alla bloggvänner för ett underbart 2010 som jag ramlade in i när jag klev in i bloggvärlden, hoppas ni följer med mig in i 2011.
Gott Nytt År.


23 kommentarer:

BP sa...

Vilken fin och personlig återblick på 2010 du bjuder på!!! Vilka äventyr du har varit med om under året och vilken känsla du förmedlar. Du kan minsann skriva... också. Himla bra dessutom. (Mellandagsrea-inlägget är en höjdare - för att inte tala om bilden:-))
Man ska inte ångra saker, jag vet, men jag önskade att jag hade följt din blogg mer än bara när det var fotoutmaningar. Får jag skylla på tidsbrist... Men 2011 så. Inga nyårslöften här inte;-)

PS. Tack för din fina kommentar. Å du - ett riktigt Gott Nytt Bloggår önksar jag dig!!! Du ska väl fira ettårsdagen i februari... eller!!!? DS

PS. Kan ju inte låta bli att välja en favobild

BP sa...

Beate igen: Fullföljde inte sista PSet: ... favobilden är grodan, ja och fåglarna i sista bilden. Tänk om man kunde ta ett sån't foto någon gång... DS

Ann-Mari sa...

Härlig tillbakablick på vad som har varit ett fint år! Alla bilder är talande och personliga, men bilden av fåglarna är ett konstverk! Perfekt på alla sätt (och så behövde du kankse inte krypa för att ta bilden, om du inte låg på rygg kankse? ;-))
Gott Nytt År!
PS/ Spaden du beundrade är en gåva av min syster som är florist, hon tar in väldigt fina saker till sin blombutik.
kram,
Ann-Mari

Annelie sa...

Klart vi hänger med!♥

Leena sa...

Den sista bilden är magisk - flyttar sig fåglarna när man skrollar snabbt upp och ner eller är det en synvilla? Fina bilder bjuder du på, och en härlig personlig berättelse om ditt år. Jag är så glad att jag har hittat din blogg och läser ofta och gärna, så även i fortsättningen!
Ha ett riktigt bra år med din familj!

Misswhatsit sa...

Vilken underbar årskrönika du har gjort! Vackra och mysiga bilder blandat med trevliga berättelser. Det har varit intressant att följa din blogg under året.Ser fram emot att få fortsätta med det även 2011.:)
Tack för den fina kommentaren hos mig! Fotot har jag redigerat i Photo scape. Man klickar på filter och antikt. Lite fusk med andra ord.:)
Önskar dig och familjen ett riktigt Gott Nytt År!

Olga T sa...

Fjällbilderna får mej att längta efter sommar och fjälltur. Vackert!
Kul att du fastnat för bloggandet. Trevlig tillbakablick du gjort.
Gott Nytt År!!

Rigmor sa...

Å jag blir så glad när jag läser din blogg, och ännu gladare blir jag när jag märker att vi liksom funnit varann (nu är det snudd på kärleksförklaring, men idag är det nog tillåtet...) och kan skratta åt samma saker...tänk va humor förgyller tillvaron!! Jag ser verkligen fram emot ett 2011 med Rantamor, Rantafar och lilla C!! För att inte tala om alla fantastiska bilder från fjällvärlden, vilken natur det finns ändå!!
Så ha en riktigt bra nyårsafton, och blir det bubbligt i både huvudet och knäna frampå kvällskröken så är det fel på den där jävla champangen, den ska nämligen lägga sig lite fint som källvatten i magen och klucka, för det har jag läst!!
Gott Nytt År på dej!!
Kram kram

Malys krok sa...

Så koselig å se hva du har gjort i året som er gått! Ser at du elsker friluftsliv, akkurat som jeg! Nydelige bilder! Ja er det ikke rart- en fotograferer det meste, men det gjør jo ikke noe, koster ikke noe!
Koselig med en flott gutt sammen med seg! Takk for bloggbesøk, vi møtes helt sikkert videre! Ønsker deg og dine alt godt for det nye året!
-Margit-

mimmi sa...

Vilken underbar återblick vi fick av dig här:) Jag kan tro att det måste ha varit otroligt underbart att få sitta i en helikopter och titta ner på allt detta vackra som naturen har att erbjuda oss :)Att du började att fotograferar var ju så himla bra så vi fick lära att känna dig här i bloggvärlden också och jag skrattade så gott när jag läste att du kröp på backen och blev lerig och blöt det lät precis som det skulle kunde ha varit jag :)
Jag önskar dig och dina kära
ETT RIKTIGT GOTT NYTT ÅR
kram :)

Lasseivomma sa...

OK, jag kan också seriöst önska dig och Rantafar en fin helg och ett gott nytt år.
Krönikan ska jag läsa ordentligt när jag får tid. Nu är det nyårsmat som ska fixas.
Återkommer, Kram på er så länge.

ansepanse sa...

jag hittade ju inte dig förrän just nu i sista ögonblicket av 2010, men var så säker, jag kommer att följa med dig in i 2011, en härlig blogg, fina bilder och bra text så ett riktigt GOTT NYTT ÅR önskar jag dig och vi hörs
bamsekramar

Herr Nilssons Fru sa...

Who..vilka bilder, vilken natur...jag smälter. Kan jag hälsa på??? nja inte idag förståss,...

Ja tiden går i bloggvärlden, jag har hängt med i 5,5 år nu. Har dock bytt blogg några gånger efterhand som nya skeden i livet börjat. Men jag har bloggvänner som varit med från början.

Gott slut........och Gott Nytt År.

Kramiz

Carola sa...

Magiskt var rätta ordet, vilken fantastisk första bild. Naturen är så obesktivlig! Och visst är det varje unges rätt att fiska abborre. Jag har suttit många gånger i min morfars roddbåt på Avan i Grundfors och ute på Boren i Östergötland. Härligt härliigt.

Tack Rantamor för en bra blogg :)
Gott Nytt 2011

Rimkogeren sa...

Tusind tak for dine dejlige kommentarer året igennem og Godt nytår :-)

Hasse´s Skärgårdsbilder sa...

- Gott Nytt År alla Rantar....!
Härlig tillbakablick på året som gått.
Kul att Timrå lyckades igår, det var nog vändningen.
- Ha det så bra !!! / Hasse

Pysselfarmor sa...

Gott Nytt År och skål tame' fae......*harkel harkel*....
//Pysselfarmor Gun-Wivi

Beppan sa...

Ljuvliga bilder från ditt 2010!

Nyårskram till dig!!!

Lotta sa...

Gud vilka härliga pannkakor. De ser ju supersmaskiga ut.
Viken skön tillbakablick.
Nu är det dags att dra ut till fyrverkeriet fast det skiter sig för det ser ut att vara dimma därute.
Ha det nu riktigt gott du och gubben
Gott Nytt igen för jag har säkert skrivit det förut.
Kramizzzz
Ps vilken härlig bild på dig när du steker

Mi´s nya liv och det jag redan levt sa...

Jag instämmer med alla andra.Du har verkligen berikat livet för mig i alla fall, det vet Du.
Trodde Du hållit på bra många år.Du skrev ju något annat förut, så var det.
Klart att jag fortsätter att följa Dig nästa år också.

Kramar

Wildhearts sa...

Tack för din tillbakablick! Jag tycker att du verkar ha ett härligt liv. Det låter så mysigt med alla dina fjälläventyr. Ser fram emot att få följa dig även nästa år. Ha en trevlig kväll!

Bettan sa...

Åh vad roligt att få läsa din krönika. Jag gillar din blogg och alla dina vackra foton på vår vackra natur.

Gott Nytt!

Lasseivomma sa...

Ja det var en fin årskrönika, när jag nu läser den i ett svagt bakrus. Jävla bra år, håller jag med om. Jag hoppas att 2011 blir lika bra, för att hoppas på bättre vore förmätet, jag känner att jag kan inte ha det så mycket bättre än 2010. Alla friska, mycket kul att göra, trevliga människor både omkring sig och på bloggen. Vad kan en man mera önska. Ja, en fin fru, men det har jag ju också.