tisdag 14 december 2010

Lucia...blev jag inte heller.....

Sankta Lucia...kommer ihåg när jag sjöng så för mina föräldrar när jag var liten. Ingen luciakrona, för det fanns inte hos oss, men ett ljus i handen.
Jag sjöng för full hals med ett ljus tänt i min hand....stearinet rann och brände mig ....jag kastade ljuset under mina föräldrars säng....och så var den karriären över.
Och förresten va fan , jag hade spikrakt hår...min syster hade lockigt krull....hon blev vald till lucia i skolan...blev jag det...nopp.....inte en chans.
Men jag var lucia till Rantafar imorse...sjöng för full hals då med, utan luciakrona, utan ett ljus i handen, utan krulligt hår...men med mycket kärlek...fan känner mig som en liten Di Leva...kärlek, det är kärlek.

Sen var det slut på uppträdanden och slut på kärleks-snacket, en jävla måndag var va det va.
Och i tvättstugan väntade en hel hög med stryktvätt. Hade gått hela helgen som en STRYKrädd hund förbi högen, men nu grabbade måndagen tag i mig, men sina giriga händer, och det var bara att stryka med.

Rantafar målade. Han målade (alla finnar lägg händerna på öronen) han målade vittovittovitt hela tiden...men så har vi vitt uppe på toan. Han håller  på att måla å greja på, efter vattenskadan vi hade. Snart klar. Här hos oss går ingenting riktigt fort, vi är rädd för just fort, för då kommer man så mycket fortare till slutet på tumstocken.....och det vill vi inte, vi vill ju vara med länge ännu.
En lucia till och jag ska fan permanenta mig så jag får krulligt hår.....kanske?
Kolla vad vi gjorde en måndagkväll. Öppnade ett gott vin från Portugal "Rapariga da quinta".
Varför???
Jo vi firade Annelie som äntligen tagit mod till sig och ska bli fotograf. Hennes blogg heter som ni säkert vet redan Genom farmors ögon... och hon är så duktig att foto...klickar på allt och allihopa. Grattis Annelie, vi vet att du kommer att lyckas, du har ett sånt vinnande sätt bara i att vara dig själv. Spark i röven nu... och ut å visa dom.
Tänk att vara så modig som hon. Men min karriär kanske inte kommit ännu, och lucia är ju inte att tänka på, man får ju tusan bara uppträda en gång per år...vad gör man sen då????
Det är nog skit å bli lucia, jag ska klura ut nånting bättre.
Nu har Rantafar försvunnit, klockan har slagit om på 00:00 och jag bör nog lägga mig jämte gubben. Fryser lite om fötterna , det är -25 ute ikväll.
Duntäcket.....nu kommer jag.
Tjingeling!!!!!

7 kommentarer:

Maria sa...

Ja god natt på dig o hoppas duntäcket värmer, nä nån lucia var inte ja heller men tärna fick ja bli. Ha en bra dag i kylan,
varma kramar från torpet

agnetha sa...

*SKRATT* Du skriver så djävla roligt!!! Nu när Annelie har tagit tag i sin karriär så ska du inte vara sämre. Skriv nu boken o skicka iväg den till ett förlag så att den kommer ut någon gång. Jag ska hänga på låset det lovar jag. Å inte fan behöver du permanenta dig du duger som du är härliga kvinna. Vet du? När jag läser dina inlägg så kommer jag på mig med att läsa dem på sjungande finlandssvenska, inne i huvudet alltså. *gapskratt*
Godnatt nu ska jag oxå krypa ner till min gubbe.

mimmi sa...

Ojojoj så kallt ni har det .. och jag som klagar på att vi har 15 minus ute när jag var på mina promenader :)
Så mysigt att du var en lucia för rantefar ;)
Svamp .. ja det gillar jag också men i lagom mängd .. så det är som du skrev tur att ni gillar svamp :)
att testa med kvällsbilder är enkelt .om man har stativ och att det är lite ljus så fokusen kan fastna .. de flesta bilder har jag iso 200... 15 i slutartid och 13 i bländare ..men jag vill gärna ha bländaren lite högra än slutar tiden .. för annars kan mina bilder bli lite för ljusa :)
ha en fin dag .. nu skall vi åka ut med bilen och se om man kan hitta motiv .. det blir bilen idag då min make inte vill gå ute när det är så kallt ;)
kram :)

Pysselfarmor sa...

Tack för kommentaren om symbolen....

och du täck över symbolen du funderar på och säg att den censurerades av blogspot ;-)

å så beskriver du den med ord...blir djäkla roligt kanske du med din skrivklåda ;-)

ha det gött!

Rigmor sa...

Ja men din karriär är ju också på G, du ska ju skriva och roa oss alla andra!! lucia är inget att hänga upp sig på, en dag om året, sen är det över, kortare anställning får man leta efter!! Trånade också efter luciakronan i skolan, och på den tiden var det då inget fritt val som nu när alla småttingarna får vara lucior om de vill, nej då, då skulle det röstas. Eftersom jag varken hade änglahår eller var speciellt ljuv så fick jag ta till sången, och....jag vart aldrig lucia. Men jag är lycklig ändå, nu.
Ha en skön tisdagskväll, och faktiskt kan man fortsätta att fira Annelie ikväll också, det är hon värd...
kram

Mi´s nya liv och det jag redan levt sa...

Ja, tur man har Dig, så man får ett gott skratt mellan varven.

Jag skulle vilja ha som Du så att det kommer upp vilka jag läser, eller poppar de upp utan vidare.Ingrid har så och många andra.
Jag lånade ut min bok om Internet till grannfrun och hon har förlagt den.Tänkte det kanske står något om det i den.

Hon ringde i morse och sa att hon trodde Elvis en finsk kille som dog alldeles för tidigt att han tgit boken, varför det sa jag, Han gillade ju mig också.Hit har han inte kommit med den, än.Jag vet att Elvis el. Jari som han hette han älskade Presley.Och Sonia.Han vilar i frid nu, då spökar han väl inte.

Var glad att Du slapp vara Lucia tänk på allt stearinet i håret.
Ha´en skön kväll i duntäcket med Rantafar. hihihi

Kerstin sa...

Hörrudu Rantamor, det är aldrig för sent att bli lucia. Lotta Bromé intervjuade Sveriges äldsta lucia på radion idag. Den tanten bor här i Umeå, så håll ut, din tid skall komma! ;)
Själv lussade jag inte alls, maken är bortrest och det skulle kännas aningen löjligt att sjunga för katterna. De skulle ju bara gömma sig under sängarna. ;)
Ha det gott.