måndag 20 december 2010

Hallå...var köper man tåglok..??

Hur som haver, sådana här vackra dagar med sol, och lagom med snö, lagom med minus grader, och en lagom trevlig fotopromenad, är det ont om just nu.
Det kommer snö, det är kallt och blåsigt.
Förresten jädrans va sårbart det är i världen när det kommer vinter, snö och kyla. Inställda flyg, och massor av människor strandade på flygplatser, inga tåg som går i tid, om dom överhuvudtaget går. Kungen var ju här i Nordmaling i sommar och invigde Bothniabanan....jag ska vara ärlig, har inte lyckats se ett enda tåg ännu.....Men jag står ju inte vid banan å tittar efter heller, men mest hör jag att det är något tekniskt fel på något. Att dom beställt fel sorts lok ????? Kan väl ändå inte vara sant ??? Var beställer man lok ??? Välkommen till Mekonomen....och en klämkäck brud som går omkring med örsnäcka......ett lok...ett ögonblick ska jag kolla....men vänta det ringer här...välkommen till mekonomen.....vaddå blev det fel lok ???
Nääähä d ä inte möööjligt....
Eftersom jag inte kommer ut på någon fotopromenad, inte heller ser något tåg dundra förbi, så är det väl lika bra att jag julbakar.
Igår drog jag igång en dubbelsats med kruskavlade tunnbröd....

Idag skulle jag baka Nisses jullimpor...men bakade dom i rundstycken istället, blev lika gott *skratt* men enklare när man ska ta sig en skinkmacka i jul....
För allt kommer ju att hamna på Tomtebo och serveras den hojtande Klanfamiljen i jul.

Ikväll har jag också, som det tillstår en "julemor", lagt in sillen. Nu får den stå å gona på sig ett par dagar, och invänta snapsvisan...
Bra att ha mycket färdigt, för imorron kommer LillaC och då har vi inte tid med nå silltjafs. Då ska här byggas farkoster att kämpa med, kuddarna ska vädras vid ett eventuellt godmorron krig och vi har så mycket annat att njuta av. Och snart är det jul, oj vad den lilla ska längta. Själv längtar jag att få träffa alla i familjen, var ett tag sen.
Nej Tjingeling govänner, dags att borsta tänderna och lägga sig.......


7 kommentarer:

Unknown sa...

Inget fel på Biltema men det verkar som att de inte nådde upp till kraven den här gången... Billigast är inte alltid bäst. Kanske lär de sig en läxa, de som köper in lok och tror sig kunna köra i välkända nordiska miljöer.
Kan det vara så att de budgeterar med hjälp av påstådda katastrofala klimatförändringar utan att invänta och se vilka som har rätt...
Ha det got så här dagarna före dan! /SA

Rigmor sa...

Ja, här i Örebro har de nog köpt stadsbussarna från något arabland, de tål inte kyla...Under minus tjugo så har bärgarna fullt upp med att dra bussarna, likadant varje år...
Så mycket gott bröd!! Ser betydligt godare ut än det som Ernst åstadkom igår, jag har ju så svårt för den karl´n!! Eller karl...han är väl egentligen inte så manlig...?? Jag tittade med ett öga på honom, det andra for runt lite överallt.
Ikväll ska det läggas in sill här, det luktar så himlans gott då tycker jag! Nästan mer jul än när skinkan ligger i ugnen.
Ha en fortsatt mysdag med lilla C!!
Kram kram

mimmi sa...

Ja det blir lite dåligt med foto promenader nu när det är kallt och snöigt och blåsigt.... Att vi blir så sårbara kan bero på att de har lagt ut tillverkning på tåg och annat till andra länder .. och där kan de inte göra saker som håller och klara av kylan här i Norden... förut var det aldrig problem med de gamla tågen ..de gick jämt och värme hade vi i husen utan att elen behövdes höjas hela tiden.
Jag var faktiskt ute på en liten foto promenad idag på 30 minuter ..sen frös jag in ;)
kram :)

Annelie sa...

Brahehus ligger strax utanför Jönköping...

Kerstin sa...

Haha, man får sig garanterat ett gott skratt när man tittar in till dig. Mekonomen.....lok.....hahahaha. :)
Du har varit produktiv idag. Vilken energi. Jag har lyckats göra knäck och risbräck (godis), men sen tog det stopp. Det får bli lite mer i morgon.
Ha en fin onsdag.

Maria sa...

Oj vad du donar o fejar, bakar o grejar inför julen. Jag har varit så lat i år handlat mycket färdiglagad mat men vi överlever nog de me. Tycker nog också att di där amningskuddarna är lite lyxigt men så skall de tydligen vara. Leo sov i sin jätte gott o ombonat tyckta han säkert.
Ha det nu sååå jätte gott i jul, många o varma julkramar från torpet

Mi´s nya liv och det jag redan levt sa...

Hejsan Rantamor !
Nu har Du väl allt klart tills hela familjen samlas.
Jag köpte kanapéer liknar struvor i smak.Om det kommer en lite tomtenisse eller två som kan få smaka på´t.

Sill köpt på Maxi 3Brk.10:- så billigt kan man inte lägga in själv.

Krama Lilla C från mig, så kan han ge Dig en kram tillbaka.