tisdag 28 december 2010

Tisdagstema - Morgon mellan fjällen..

Tisdags - Tema är Mellan. Och nu är vi ju mellan jul och nyår, mellan två stora helger.
Men mina tankar kom lite konstigt ifrån imorse, hörde Pontare sjunga "Morgon mellan fjällen...." den karln kan då sjunga. Han gav mig rysningar och psalmen ett liv.
Och visst det är något speciellt med en morgon i fjällen, det är alltid speciellt att vistas i fjällen.
Här har jag fångat solen mellan fjällen i vårvintras. Naturligtvis Borgafjällen, och faktiskt så går stigen upp till Borgahällan här, och där gick Rantafar i upp i vackra höstfärger.
Naturen har så många ansikten och så mycket att ge själen, att jag nog aldrig kommer att kunna förstå ordet "lappsjuka"....
Mera mellan hos Tisdagstema.http://tisdagstema.se/

24 kommentarer:

Carina sa...

Vilken vacker tolkning både bild- och textmässigt!
Ha en fortsatt bra tisdag.
Kramen.

Kerstin sa...

Otroligt vackert och mäktigt. Naturen är fantastisk, det handlar bara om att stanna upp och njuta av den.
Ordet lappsjuka...det förstår jag. Vi kan ju inte vara lika i allt. ;)
Ha en fin tisdag och hälsa Rantafar.

Anneli - A'la Foto sa...

Japp, han kan sjunga och jag gillar din tolkning! En vacker bild och det är säkert väldigt vackert i fjällen en morgon! :O))

God fortsättning och ett härligt nytt 2011 önskas dig!

Anni sa...

Åh, så vackert! Nu ska jag genast in på youtube och leta Pontare - gillar honom skarpt!

Vad kul det var att få överraska dig med hjärtat, det tyckte både jag o Rantis ;-)

Å föresten - jag vet precis vad lappsjuka innebär...

SoF sa...

Mäktigt Rantamor!

Tack.

Camilla (Rantis) sa...

jahadu, den sången sjöng Fröken Ullmark och trampade på sin tramporgel när jag gick i 1-3:an så den kommer jag allt ihåg....
Å vettu, den frasen kom faktiskt upp i mitt huvve i morse med när jag såg temat...
men jag hade ju inga fina fjäll å heller ingen Ullmark att pryda min blogg med....
fick bli sand mellan tårna i stället...
å det har jag såååååå gärna!!
=)

Det är i morgonkväll vi drar...
så i morgon blir det att packa, kolla pass å piljetten...
Har bokat in oss på en massa "tok" i London....
ska gå i samma fotspår som Jack the Ripper, besöka de gränder som han mördade i...
+ att Hedenhös ska få åka en sån amfibiefordon som man landsteg på Normandie 1944..
vi kommer att åka en sån genom London på sightseeing... Hahaha!!!
Kommer bli en upplevelse...
å så måste vi ju på vaxmuseet, jag var ju där när jag gick i 9:an så många av gubbarna är nog utbytta....
På måndag drar vi sedan vidare till Mogan... skönt!!!

Attans attans...
de är här inne som säkringen går när jag tvättar...
Varmvattenberedaren går på samma...så nu har jag slagit av den för att få trosorna tvättade...
*S*

Hörs!!!

ps.
jo, Hedenhös är lite risig...
har halsont å tappat rösten....men de innebär att det är tyst å lugnt här!
*fniss*

Klimakteriehäxan sa...

Kallt och vackert - och inne i mitt huvud hörde jag en genast, den där psalmen ... fast det är så otroligt många år sedan!

Herr Nilssons Fru sa...

Who vilken vacker bild!!
Några fjäll finns inte här, men en o annan liten backe..*ler*

God fortsättning på Dig, förresten!!!

Konstigt vad små tallarna ser ut på din bild, fjället måste vara enormt...

Kramiz

Anonym sa...

Oj så otroligt vackert!

LissenTo sa...

Det där ljuset älskar jag så vackert.
Vad fint du har fångat det och fjällen är så mäktiga.

Lite mysigt med gran,ville ha en för barnens skull. Men skönt att få ut det barrande skrället.
Kommer att hitta barr länge :-)

Trevliga mellandagar önskar jag dej!
//Lissen

Ingalill sa...

Mäktig bild :)

Anonym sa...

Jättehärlig bild!
Har läst att ni hade en urhärlig julhelg! :-) Hoppas ni får en fin nyårshelg med!

Gott Nytt År till er båda!

Kramar från Åivo.

Elisabeth sa...

Nog är fjällen vackra alltid. Härlig text till bilden!

Anonym sa...

Fin tolkning av temat med en mäktig bild som får mig att vilja åka till fjällen, jag som inte är en fjällmänniska egentligen!
:O)

Lasseivomma sa...

En bra bild på mellan fjällen. Först trodde jag att du tagit en bild ner i dekoltaget. Sedan såg jag ju bättre. Snygg bild, och tänk att man kan skrämma dig snäll.

Leena sa...

Du kan dina fjäll, Rantamor! Mäktigt och vackert. Svartvitt gör det ännu mäktigare. Och så klart en jättefin tolkning!
Ha det bra!

mimmi sa...

MMMMMM en vacker bild :) och jag håller med dig fullständigt om det du skriver här :)
tusen tusen tack för dina ord hos mig .. jag blev så himla glad och så varm i hjärtat när jag läste det :D
kramizz :)

Rigmor sa...

Så vackert och så mäktigt, man blir nästan andlös. Har ofta tänkt på varför man inte såg det när man var yngre, allt detta naturen bjuder på, alldeles gratis?! Gäller bara att förvalta det väl. Nu pratar mannen och jag mer allvarligt om att ratta mot norra delen av landet i sommar, han har kusiner i Överkalix och det var länge sen de sågs. Jag ser redan framför mej alla bilder jag kommer att ha med mej hem, minneskorten fullmatade i kameran!
Ha det gott "där norröver"!
Kram kram

Maria sa...

Vilken vacker bild på en otrolig natur. Ja fjällen de är nåt visst med de. Ni ser ut att ha haft en myspys jul. Kramizar från torpet

ansepanse sa...

otroligt vackert! bor du där uppe någonstans? jag hittade din blogg inne hos mormia
kramar

ansepanse sa...

sv: vi har varit uppåt där ett antal semestrar och jag tycker att det är så vackert, önskar dig också fina sista 2010-dagar
kramar

Hasse´s Skärgårdsbilder sa...

- Så vackert !
Vilket härligt ljus på fjällsidan. Dessutom dom nästan svarta granarna i botten på bilden gör att det blir ett härligt djup i bilden.
- Snyggt Rantamor och ha det så bra !!! / Hasse

Mi´s nya liv och det jag redan levt sa...

Hejsan Rantamor !

Du och Dina vackra uppseendeväckande foton, får en att rysa av vällust samt Sången som vi i mörkaste Småland fick sjunga som morgonbön ibland.Det skulle ungarna behöva i dagens läge.Så kanske det inte blev så mycket skjutande och mördande.
**********************************************************************
Min Dotter skrev till taxi-och kommunalrådet (fr.1998)som numera är med i taxis styrelse.svarade och framförde en ursäkt till mig.Att han ser mycket allvarligt på det som hände mig,han har talat med föraren och markerat att en förare i deras bolag-enligt deras regler- inte får diskutera vare sig religion,politik eller sexuella frågor till kund.Han ansåg att en förare som överträder en sådan bestämmelse inte kan köra taxi i deras bolag.
Måtte jag inte få hela arabiska maffian på mig,om han minns mitt eftern.o.adress.Nu vet Du.

kram Mi

Bettan sa...

Otroligt vackert! Men lite kallt för mina fötter ;)